Jaro se blíží. Řidiči, dávejte pozor, srážek se zvěří přibývá

Jak reagovat, když vám pod kola skočí srna? Kdy vám pojišťovna zaplatí škodu a jak postupovat, aby plnění proběhlo hladce? To jsou otázky, které většina motoristů řeší až v momentě, kdy k inkriminované srážce opravdu dojde. Přitom je dobré pamatovat na pár základních pravidel, která pomohou podobné nehodě předejít, případně ji zvládnout s co nejmenší újmou. Jarní období je pro nehody způsobené srážkou se zvěří nejrizikovější.

Kdy je střet se zvěří nejpravděpodobnější?

Nehod, které způsobí zvěř, pravidelně přibývá na začátku jara a také na podzim. Největší pravděpodobnost, že na silnici vedoucí lesem nebo polem potkáte vysokou či černou zvěř, je brzy ráno nebo v podvečer. V obou případech hraje svou roli šero, které může způsobit, že je výhled řidiče méně přehledný a jeho reakce na zvěř přebíhající silnici pomalejší než při optimální viditelnosti. Pokud jsou zvířata navíc oslněna reflektory, zůstávají stát na místě a před automobilem neutíkají. Vyplatí se také pamatovat na fakt, že zvěř se většinou přesouvá ve skupině, takže pokud zpozorujete jeden kus, je třeba počítat s dalšími zvířaty, která se mohou pohybovat v okolí. „Slavia pojišťovna zaznamenala nejvíce škod způsobených střetem se zvěří ve Středočeském kraji, nejméně případů máme nahlášených z jihočeského regionu,“ uvádí Ladislav Bělina, vedoucí divize autopojištění Slavia pojišťovny.          

Statistiky varují. Předvídejte

Pod koly automobilů každoročně zahynou stovky tisíc kusů zvěře. „Naše pojišťovna eviduje nejčastěji škody způsobené srážkou se srnami, dále divokými prasaty a zajíci,“ uvádí Ladislav Bělina ze Slavia pojišťovny. Pokud se automobil pohybuje rychlostí 50 km/hodinu, je srážka se srnou velice nebezpečná, protože zvíře s největší pravděpodobností skončí na předním skle nebo kapotě automobilu. Je-li rychlost vyšší než zmiňovaných 50 km/hodinu, může dokonce dojít k proniknutí zvířete do vozu a zvyšuje se riziko závažnějších zranění řidiče i spolujezdců. Každý rok se objeví také několik případů, které si vyžádají smrtelná zranění.

Jak postupovat, pokud ke srážce se zvěří dojde?

Podobné nehody jsou nejen nebezpečné, ale většinou dojde také k finančním škodám, které nejsou zanedbatelné. „Podle našich statistik se průměrná výše škody při srážce se zvěří za rok 2014 pohybuje kolem 40 000 Kč a oproti předchozímu roku jsme zaznamenali 7% navýšení hlášených škod,“ uvádí Ladislav Bělina. Pokud bychom spočítali celostátní průměr, vyšplhají se škody vzniklé nehodami způsobenými srážkou se zvěří do milionů. Proto se po nehodě vyplatí postupovat tak, aby úhrada pojišťovnou proběhla hladce a bez zbytečných komplikací. Bezprostředně po nehodě kontaktujte asistenční službu vaší pojišťovny. Operátor vám poradí, jak postupovat. Vyplatí se zavolat policii, která nehodu zdokumentuje a následně zajistí také odklizení mrtvé zvěře. Obecně se také doporučuje zajistit si vlastní fotodokumentaci místa nehody, případně svědky, kteří potvrdí, jak k nehodě došlo.     

Většinou je střet se zvěří ošetřen havarijním pojištěním, případně připojištěním k povinnému ručení. „Slavia pojišťovna například nabízí motoristům připojištění střetu se zvěří k povinnému ručení, které vyjde na 365 Kč ročně,“ uvádí Ladislav Bělina.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků