Jaro se blíží. Řidiči, dávejte pozor, srážek se zvěří přibývá

Jak reagovat, když vám pod kola skočí srna? Kdy vám pojišťovna zaplatí škodu a jak postupovat, aby plnění proběhlo hladce? To jsou otázky, které většina motoristů řeší až v momentě, kdy k inkriminované srážce opravdu dojde. Přitom je dobré pamatovat na pár základních pravidel, která pomohou podobné nehodě předejít, případně ji zvládnout s co nejmenší újmou. Jarní období je pro nehody způsobené srážkou se zvěří nejrizikovější.

Kdy je střet se zvěří nejpravděpodobnější?

Nehod, které způsobí zvěř, pravidelně přibývá na začátku jara a také na podzim. Největší pravděpodobnost, že na silnici vedoucí lesem nebo polem potkáte vysokou či černou zvěř, je brzy ráno nebo v podvečer. V obou případech hraje svou roli šero, které může způsobit, že je výhled řidiče méně přehledný a jeho reakce na zvěř přebíhající silnici pomalejší než při optimální viditelnosti. Pokud jsou zvířata navíc oslněna reflektory, zůstávají stát na místě a před automobilem neutíkají. Vyplatí se také pamatovat na fakt, že zvěř se většinou přesouvá ve skupině, takže pokud zpozorujete jeden kus, je třeba počítat s dalšími zvířaty, která se mohou pohybovat v okolí. „Slavia pojišťovna zaznamenala nejvíce škod způsobených střetem se zvěří ve Středočeském kraji, nejméně případů máme nahlášených z jihočeského regionu,“ uvádí Ladislav Bělina, vedoucí divize autopojištění Slavia pojišťovny.          

Statistiky varují. Předvídejte

Pod koly automobilů každoročně zahynou stovky tisíc kusů zvěře. „Naše pojišťovna eviduje nejčastěji škody způsobené srážkou se srnami, dále divokými prasaty a zajíci,“ uvádí Ladislav Bělina ze Slavia pojišťovny. Pokud se automobil pohybuje rychlostí 50 km/hodinu, je srážka se srnou velice nebezpečná, protože zvíře s největší pravděpodobností skončí na předním skle nebo kapotě automobilu. Je-li rychlost vyšší než zmiňovaných 50 km/hodinu, může dokonce dojít k proniknutí zvířete do vozu a zvyšuje se riziko závažnějších zranění řidiče i spolujezdců. Každý rok se objeví také několik případů, které si vyžádají smrtelná zranění.

Jak postupovat, pokud ke srážce se zvěří dojde?

Podobné nehody jsou nejen nebezpečné, ale většinou dojde také k finančním škodám, které nejsou zanedbatelné. „Podle našich statistik se průměrná výše škody při srážce se zvěří za rok 2014 pohybuje kolem 40 000 Kč a oproti předchozímu roku jsme zaznamenali 7% navýšení hlášených škod,“ uvádí Ladislav Bělina. Pokud bychom spočítali celostátní průměr, vyšplhají se škody vzniklé nehodami způsobenými srážkou se zvěří do milionů. Proto se po nehodě vyplatí postupovat tak, aby úhrada pojišťovnou proběhla hladce a bez zbytečných komplikací. Bezprostředně po nehodě kontaktujte asistenční službu vaší pojišťovny. Operátor vám poradí, jak postupovat. Vyplatí se zavolat policii, která nehodu zdokumentuje a následně zajistí také odklizení mrtvé zvěře. Obecně se také doporučuje zajistit si vlastní fotodokumentaci místa nehody, případně svědky, kteří potvrdí, jak k nehodě došlo.     

Většinou je střet se zvěří ošetřen havarijním pojištěním, případně připojištěním k povinnému ručení. „Slavia pojišťovna například nabízí motoristům připojištění střetu se zvěří k povinnému ručení, které vyjde na 365 Kč ročně,“ uvádí Ladislav Bělina.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků