Japonské automobilky ožívají pomalu, konkurence cítí šanci

Automobilový sektor doplatil na březnovou přírodní katastrofu v Japonsku nejvíce. Produkce v dubnu klesala sedmý měsíc v řadě, vývoz se meziročně propadl o více než dvě třetiny. Na vině je především přerušení dodavatelského řetězce. V zemětřesením nejvíce zasažené severovýchodní části Japonska sídlí továrny vyrábějící hlavním automobilkám součástky.

Výpadek jejich produkce spolu s problémy v dodávkách elektřiny znamenal, že výrobní linky se na dlouhé týdny zastavily. Pro konkurenci to znamená jedinečnou šanci. Toyotě se nyní nedostává na tři desítky součástek, což je zlepšení oproti pěti stovkám chybějících komponentů před pár týdny.

Přesto automobilka nepředpokládá, že se jí podaří obnovit běžný provoz dříve než na podzim. Podobně je na tom Honda, v Nissanu jsou o něco optimističtější.

Ve vztahu k americkému trhu přišlo zemětřesení v nejméně vhodný okamžik. Úsporné japonské vozy by Američanům, nervózně pozorujícím rostoucí ceny benzinu, přišly víc než vhod, kdyby si je však mohli koupit. Meziročně japonští výrobci ztratili na americkém trhu podíl odpovídající 4,5 procentního bodu. Výpadku v produkci se konkurenti snaží využít i přímo v Japonsku.

Americká automobilová dvojka Ford doufá, že se jí podaří překonat nevalnou reputaci amerických vozů, které se Japoncům zdají velké pro tamní věčně přeplněná města a nepříliš spolehlivé. „Ford nikdy neměl v Japonsku větší příležitost,“ tvrdí s nadšením Tim Tucker, výkonný ředitel společnosti pro japonský trh. Výrobce už začal přijímat objednávky na upravenou verzi Fordu Explorer, který Japonce vyjde v přepočtu na 938 tisíc korun.

Zemětřesení uspíší proces přesouvání výroby japonských vozů do zahraničí. Toyota plánuje vyrábět v zahraničí 55 procent produkce, Nissan už nyní vyrábí v Japonsku jen čtvrtinu vozů. Jeho mezinárodní síť dodavatelů byla jedním z důvodů, proč jeho výrobu zemětřesení zasáhlo méně než domácí konkurenci.

Zdroj: E15

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Honda Jazz 1.198
Rok výroby: 2009
Stav: 50 860 km
Cena: 110 000 Kč
Honda CR-V 1.998
Rok výroby: 2003
Stav: 145 286 km
Cena: 95 000 Kč
Honda Civic 1.339
Rok výroby: 2006
Stav: 108 813 km
Cena: 104 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků