Japonské automobilky ožívají pomalu, konkurence cítí šanci

Automobilový sektor doplatil na březnovou přírodní katastrofu v Japonsku nejvíce. Produkce v dubnu klesala sedmý měsíc v řadě, vývoz se meziročně propadl o více než dvě třetiny. Na vině je především přerušení dodavatelského řetězce. V zemětřesením nejvíce zasažené severovýchodní části Japonska sídlí továrny vyrábějící hlavním automobilkám součástky.

Výpadek jejich produkce spolu s problémy v dodávkách elektřiny znamenal, že výrobní linky se na dlouhé týdny zastavily. Pro konkurenci to znamená jedinečnou šanci. Toyotě se nyní nedostává na tři desítky součástek, což je zlepšení oproti pěti stovkám chybějících komponentů před pár týdny.

Přesto automobilka nepředpokládá, že se jí podaří obnovit běžný provoz dříve než na podzim. Podobně je na tom Honda, v Nissanu jsou o něco optimističtější.

Ve vztahu k americkému trhu přišlo zemětřesení v nejméně vhodný okamžik. Úsporné japonské vozy by Američanům, nervózně pozorujícím rostoucí ceny benzinu, přišly víc než vhod, kdyby si je však mohli koupit. Meziročně japonští výrobci ztratili na americkém trhu podíl odpovídající 4,5 procentního bodu. Výpadku v produkci se konkurenti snaží využít i přímo v Japonsku.

Americká automobilová dvojka Ford doufá, že se jí podaří překonat nevalnou reputaci amerických vozů, které se Japoncům zdají velké pro tamní věčně přeplněná města a nepříliš spolehlivé. „Ford nikdy neměl v Japonsku větší příležitost,“ tvrdí s nadšením Tim Tucker, výkonný ředitel společnosti pro japonský trh. Výrobce už začal přijímat objednávky na upravenou verzi Fordu Explorer, který Japonce vyjde v přepočtu na 938 tisíc korun.

Zemětřesení uspíší proces přesouvání výroby japonských vozů do zahraničí. Toyota plánuje vyrábět v zahraničí 55 procent produkce, Nissan už nyní vyrábí v Japonsku jen čtvrtinu vozů. Jeho mezinárodní síť dodavatelů byla jedním z důvodů, proč jeho výrobu zemětřesení zasáhlo méně než domácí konkurenci.

Zdroj: E15

 

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud