Jančura navrhuje D1 rozbít a zalít asfaltem

Fragmentace. To je řešení katastrofální situace na dálnici D1, se kterým přišel majitel Student Agency Radim Jančura. Ten zásadně nesouhlasí s provedením rekonstrukce způsobem, který plánuje Ředitelství silnic a dálnic.

Jančura si na pomoc pozval Jiřího Petráka, bývalého šéfa poradenské firmy Mott MacDonald Praha, který dlouhodobě kritizuje vysoké náklady na výstavbu českých dálnic. Jejich řešení spočívá v tom, že se současný betonový povrch rozbije na kry o maximální velikosti jednoho čtverečního metru a zalije asfaltem. To by prý stálo třetinu z dnes plánovaných 22 miliard korun.

ŘSD naopak plánuje dálnici kompletně vyměnit, tedy odbagrovat všechny vrstvy a navrch dát beton. „Koncepčně ta oprava není dobře. Je to nesmírně nákladné a časově náročné řešení,“ uvedl Petrák. Na plánech ŘSD mu vadí především dvě věci. Kromě kompletní výměny dálnice i zbourání a znovupostavení všech nadjezdů. To povede místy i k úplným uzavírkám dálnice.

Drahé nouzové řešení

ŘSD bourání mostů zdůvodňuje tím, že za 20 let se počítá s rozšířením na tři pruhy v každém směru. Původně se mělo rozšiřovat už v současnosti, nakonec ŘSD zvolilo polovičaté řešení v podobě přidání 75 centimetrů na každé straně dálnice. Tím nevznikne nový pruh, ale pouze záložní prostor pro nenadálé události na dálnici.

Klepněte pro větší obrázek

„Šokovalo mě, když jsem se před půl rokem dozvěděl, že se projekt omezil na dva pruhy,“ řekl Jančura. Podle něj rekonstrukce podle not ŘSD způsobí v hospodářství miliardové škody, náklady modernizace navíc Evropská unie neproplatí. Odpovědnost podle Jančury nese ministr dopravy Zbyněk Stanjura a jeho ODS.

Úřady brání své plány

„Věřím tomu, že ŘSD zvolilo adekvátní postupy, toto není věc politického rozhodnutí. Nemám důvod nevěřit těm, kdo modernizaci připravovali,“ uvedl Stanjura. „Přichází s řešením, které není vůbec ničím podloženo,“ doplnil šéf ŘSD David Čermák. Pro Jančuru ovšem mluví skutečnost, že takzvaná fragmentace byla použita už před 15 lety při rozšiřování D1 na tři pruhy v úseku Praha – Mirošovice. K dokonalosti byla dovedena u přivaděče od Benešova směrem k D1.

Neobstojí tak argument, že pro velkou zátěž kamionů není pro D1 vhodná. ŘSD může být naopak vedeno nelogickou logikou podmínek pro čerpání evropských peněz. Potřebuje jich vyčerpat co nejvíce v co nejkratším čase. Na rozšiřování na tři pruhy ovšem nemá pozemky ani dokumentaci vlivu na životní prostředí.
Modernizace na prvních dvou úsecích bude zahájena v nejbližších týdnech, předpokládá se, že u uzavírek se budou tvořit dlouhé kolony. U každé uzavírky bude nepřetržitě přítomna policie i odtahová služba.

Jančura chystá nadaci proti drahým dálnicím

Nebudou-li zrušeny všechny tendry na opravu dálnice D1, chce Radim Jančura založit Nadační fond proti nezákonným praktikám při přípravě a výstavbě dopravní infrastruktury. Ten bude mimo jiné financovat nezávislou kontrolu stavebních projektů i samotné výstavby. Cílem je rovněž potírání kartelů a střetu zájmů u projektantů, stavebního dozoru a investora.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků