Ford Fiesta stále bojuje o pozici nejprodávanějšího malého auta v Evropě. Není proto divu, odtajňovaná přicházející, již sedmá generace, zajímá obrovské množství zákazníků.
Proč se opozdila, a proč má hned tolik verzí?
Současná fiesta se nabízí již od roku 2008. Za tu dobu udělal automobilový svět velký krok dopředu. Sice to lidé od Fordu nepřiznají, ale s modelem se řadu let váhalo, neboť určitou dobu nebylo stoprocentně jisté, zda automobilka s modrým oválem ve znaku neukončí své působení na evropském trhu. Když už se časy zase zlepšily a evropský Ford začal vydělávat, bylo nutné náročným evropským zákazníkům nabídnout opravdu špičkové malé auto. Na tento trh totiž nestačí přivézt nějaký jiný malý vůz a nazvat ho fiestou. Proto se tu najednou objevil větší než malý Ford Ka+, a proto bude mít nová fiesta tolik vylepšení. To samozřejmě stálo čas. A proč tolik verzí? I když se v tomto segmentu městských vozů také začínají objevovat SUV, a stále existují i malá MPV, hlavní proud zákazníků si žádá hatchbacky. Ale stylové, a pokud možno dobře vybavené. Proto velká část lidí neváhá zaplatit ne úplně zanedbatelný obnos za verzi Active nebo ST Line, přestože na sportovních nebo terénních schopnostech se v porovnání s klasickou fiestou téměř nic nemění.
Pokračování 2 / 8
Čím se liší od té staré?
Toho je docela hodně. I když design exteriéru se rapidně změnil jen na zádi. Hlavní je nárůst rozměrů. Karosérie měří zvenku na délku o 71 mm více a na šířku o 12 mm. Zvětšil se rozchod kol - konkrétně o 30 mm vpředu a o 10 mm vzadu. Velmi důležitý je také přístup k designu interiéru. Zatímco v minulé generaci byla palubní deska velmi členitá a posetá desítkami tlačítek, teď působí hodnotněji a uklizeněji. Na centrální displej, který vyčnívá z palubní desky, bude velmi dobrý výhled.
Pokračování 3 / 8
Jak je na tom s prostorem?
Přesná data k dispozici nemáme. Ford zatím uvedl pouze to, že na zadních sedadlech by pro kolena mělo být o šestnáct milimetrů více. Sedli jsme si bezprostředně po sobě do staré verze i té nastávající a zdálo se nám to tam být víceméně stejné. Faktem ale je, že v nové fiestě byl strop snížený instalovaným střešním oknem. V parametru objemu zavazadlového prostoru to podle našeho názoru také moc lišit nebude. Pod podlážku by se sice vešla rezerva, ale v předváděných autech byl instalován subwoofer prémiového audiosystému.
Pokračování 4 / 8
Jak bude bezpečná?
Nevíme samozřejmě, jak dopadnou budoucí nezávislé nárazové testy nezávislé organizace EuroNCAP, nicméně si troufáme tvrdit, že i v tomhle ohledu bude vůz na špici. Lidé od Fordu nám sdělili, že karosérii bude tvořit o 36 procent více vysokopevnostních ocelí. Standardem je šest airbagů a speciální spona bezpečnostního pásu, která znemožňuje podklouznutí těla při nárazu a vlastně tak supluje kolenní airbag. Navíc se do výbavy dostane řada asistenčních systémů - například pro varování před srážkou s funkcí samočinného brždění dokonce i před chodci. Kamera a radar snímají prostor před vozem do vzdálenosti 130 metrů. Dále má řidič k dispozici asistent pro hlídání mrtvého úhlu, systém pro udržování v jízdním pruhu s automatickým navrácením a řadu dalších.
Pokračování 5 / 8
Jak bude jezdit?
To se dozvíme až na jaře příštího roku během jízdních prezentací. Nicméně, inženýři značky s modrým oválem tvrdí, že oproti stávající generaci nabídne o deset procent větší přilnavost při průjezdech zatáčkou, což slibuje větší porci zábavy za volantem. Použit byl lehčí a pevnější zkrutný stabilizátor, který účinněji potlačuje náklony karosérie. Rozvor náprav byl prodloužen o čtyři milimetry, což umožnilo uzpůsobit zavěšení pro použití až osmnáctipalcových kol. Brzdná vzdálenost se zkrátila o osm procent, což také není k zahození. Určitě k tomu přispívají i kotoučové brzdy, které dostanou verze s motory od sto koní výše.
Pokračování 6 / 8
Co bude mít pod kapotou?
Základní pohonnou jednotkou se nově stane benzinový agregát 1,1, který nahrazuje letitý 1,25. Bude se nabízet ve verzích 51 kW (70 koní) a 63 kW (85 koní). Tříválcový litrový EcoBoost bude naladěn buď na 74 kW (100 koní), na 92 kW (125 koní) nebo na 103 kW (140 koní). V nabídce budou i dvě varianty turbodieselu 1,5 TDCi. Slabší má maximální výkon 63 kW (85 koní), silnější 88 kW (120 koní).
Pokračování 7 / 8
Jaká bude výbava?
Ve vybavených verzích, případně za příplatek, bude možné získat téměř vše, co nabízejí manažerské vozy. Vyhřívaným volantem počínaje, prémiovým systémem B&O Play konče. Parkovací asistent zvládne podélné i příčné parkování a včas samočinně zabrzdí. Hodit se bude systém pro rozpoznávání dopravních značek, automatické přepínání dálkových světel, systém Sync 3 s hlasovým ovládáním a osmipalcovou dotykovou obrazovkou. Všechny boční dveře jsou proti poškrábání chráněny na hranách plastovými kryty (stejné má focus a obdobné Škoda Kodiaq).
Pokračování 8 / 8
Kolik bude stát?
Ford při příchodu vozu na trh, což se v Česku stane někdy v příštím létě, začne nejprve nabízet všechny hodně vybavené verze. Tedy zmíněné ST Line, Active, Titanium a dokonce Vignale. Vyjdeme-li ze současné ceny Fordu Fiesta ve výbavovém stupni Titanium, která činí nejméně 338 990 Kč, nelze příliš očekávat, že by se v ten čas dala nová generace koupit za méně než 350 000 Kč. A pokud ano, tak jen velmi těsně. Teprve výbavový stupeň Trend by cenu mohl srazit na zhruba 300 tisíc korun.