Zpráva, že Volkswagen podváděl při měření emisí svých naftových motorů, obletěla svět jako tlaková vlna. V reakci na to včera podal nejvyšší muž koncernu Volkswagen Group Martin Winterkorn dozorčí radě svou rezignaci. Nevzal to přímo na sebe, ale cítí se zodpovědný a chce uvolnit cestu, aby se mohl Volkswagen po tomto obrovském skandálu znovu postavit na nohy.
Jiří Červenka, Dalibor Žák
V roce 1973 vystudoval Martin Winterkorn materiálové inženýrství a metalurgii na univerzitě ve Stuttgartu a v roce 1977 získal doktorát institutu Maxe Plancka. V témže roce nastoupil do oddělení vývoje společnosti Bosch a v letech 1978 až 1981 vedl oddělení vývoje chladících kompresorů.
V roce 1981 nastoupil k Audi a byl u něj zodpovědný za kvalitu. Měl velký podíl na tom, že se Audi na přelomu 80. a 90. let dostalo mezi prémiové značky.
Do Volkswagenu nastoupil v roce 1993 jako vedoucí oddělení kvality a v roce 1994 se stal generálním ředitelem Volkswagenu. Od roku 1995 byl zodpovědný za produktový management celého koncernu (kam už spadala i česká Škoda) a v lednu 1996 se stal členem správní rady značky VW v oblasti technického vývoje, kde nahradil Herberta Schustera.
Stejnou funkci zastával od roku 2000 i v radě celého koncernu Volkswagen a například stál za tím, aby se do výroby dostal model Volkswagen New Beetle, když přesvědčil tehdejšího šéfa Volkswagenu Ferdinanda Piecha.
Od března 2002 vedl Winterkorn správní radu skupiny Audi, kam spadaly i značky Seat a Lamborghini. Od ledna 2003 byl pak zodpovědný za technický vývoj skupiny Audi. Současně byl stále členem správní rady koncernu Volkswagen.
Do funkce předsedy představenstva koncernu Volkswagen nastoupil 1. ledna 2007, když nahradil Bernda Pischetsriedera. Na pozici nejvyššího muže koncernu Volkswagen vydržel do 23. září 2015, kdy podal dozorčí radě svou rezignaci v reakci na skandál s podváděním při měření emisí dieselových motorů.