Jak zvýšit bezpečnost provozu v ulicích? Prý stačí rozsvítit

8 komentářů

Fantomas
28. dubna • 20:24

Život se na Zemi vyvinul za pravidelného střídání světla a tmy a pro většinu vyšších organismů (od rostlin přes hmyz až po člověka) je tma životně důležitá. To není žádný výmysl, ale skutečnost.
Tma ovlivňuje funkčnost celého lidského organizmu. Bez tmy to prostě nejde, na tmě jsme závislí a dlouhodobé pobývání v prostředí bez tmy může způsobovat zdravotní problémy.
A kdo tomu nevěří, ať si to sám vyzkouší. Pár nocí po sobě, třeba tak týden, nechce v ložnici celou noc rozsvíceno. A pak sledujte co to s vámi dělá.

Jenda
28. dubna • 21:11

Tak určitěéééé. Nojo, jenže ty píšeš o přírodních zákonitostech. Položím tedy otázku: Je dnešní člověk natož pak řidič ještě součástí přírody? Když vidím reportáž, kde dementní řidič kamionu vjede na koleje, přestože za nimi nemůže jet dál a do kamery pak bez zardění obviní strojvedoucího vlaku, že nebrzdil dost, aby do něj nevrazil (a stovky jiných analogických situací...), vážně pochybuji, že tahle individua jsou produktem přirozeného vývoje a zaslouží si označení Homo Sapiens. Spíš mám pocit, že jde o invazní bazální organismy, které nám sem nepozorovaně posílá nějaká vyšší civilizace z velké dálky, aby nás rozložili zevnitř.
Z jejich působení nás nezachrání ani světelně-elektrická lobby.
A mimochodem, do stejné kategorie nepochybně náleží jiné jednoduché organismy s nulovou adaptabilitou, kterým by nasvícení ulice pěti luxy navíc způsobilo ještě větši psychotrauma, než to, že jednou za rok jim letní čas zkrátí nocleh o hodinu. Takže můžeš očekávat vznik šestisetdvaceti občanských protestních iniciativ, podporovaných devatenácti poslanci a osmi senátory, kteří si z toho uvaří volební guláš.

Fantomas
28. dubna • 21:23

Zákonitosti a pravidla přírody jsou kouzelné v tom, že platí úplně pro všechno a pro každého, ať dělá cokoliv, nebo si o sobě myslí cokoliv. Může mít razítko, kravatu, kšiltovku, jakoukoliv průkazku, zlatou kreditku, klidně i dvě, prostě cokoliv a pořád to na něj bude platit.

Jenda
28. dubna • 21:33

A teď vážně: Jistě že v prostředí, kde auta řídí davy pitomců by větší osvětlení komunikací asi přineslo nějaké snížení nehodovosti, o tom asi nemá smysl pochybovat. Vedlejší efekty by jistě byly negativní, více světelného smogu, vyplácané peníze, další iterace v nekázni řidičů atd., o tom taky žádná Že by ale tam, kde dnes ulice osvětlené jsou, byl statisticky horší zdravotní stav populace, než tam, kde veřejné osvětlení nemají, to si nemyslím.

Tomas
29. dubna • 8:55

Hlavně, že je tady spousta "rozumných" lidí, kteří když jdou večer z hospody si nezapomenou odpočinout u krajnice nebo klidně i uprostřed vozovky a to ideálně si tam na chvíli schrupnout a nabrát sílu.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
tito
29. dubna • 9:34

Tyhle exoty ovšem nespasí veřejné osvětlení. Kombinace idiot ležící na silnici plus idiot sedící za volantem je vůči vnějším vlivům, včetně osvětlení, zcela imunní.

Gouda
28. dubna • 16:56

To je starý známý fakt. Ale současně je zjevné, že pokud by se všichni účastníci provozu chovali rozumně a silnice byly v rozumném stavu, nebylo by třeba žádného osvětlení mimo světlometů vozidel.
Když se na to podívám z širšího pohledu, obecně se snažíme noční osvětlení kvůli šílenému světelnému znečištění spíše snižovat. Ukažte dětem hvězdy a já vám garantuju, že se za dobu jediné generace znásobí počet chytrých lidí ve STEM oborech, kteří místo toho dnes končí naprosto nevyužití jinde, a výrazně se zvýší vědecká gramotnost napříč populace.

Jenda
28. dubna • 21:28

Což by ovšem byla katastrofa. Tak rychlý a rozsáhlý nárůst vzdělanosti by fatálně ohrozil rovnováhu ve společnosti, jejíž pracovní, ekonomické a úřední fungování a pravidelné volební cykly jakož i celá politika jsou založeny na vysoké četnosti jedinců opačného konce spektra, než jsou vzdělanci.

Doporučujeme

Články odjinud