Jak zvýšit bezpečnost provozu v ulicích? Prý stačí rozsvítit

S netradičním receptem na snížení počtu obětí dopravních nehod přišly organizace, které zastřešují provozovatele a dodavatele veřejného osvětlení.

Společnost pro rozvoj veřejného osvětlení a Česká společnost pro osvětlování tvrdí, že lepší osvětlení nočních ulic by mohlo dramaticky snížit počet obětí dopravní nehod.

Na první pohled to vypadá jako úsměvná a velmi průhledná snaha zajistit si lepší odbyt svých výrobků a služeb. Obě společnosti se ale ve společné tiskové zprávě odkazují na studii, jejíž výsledky se zdají být poměrně průkazné.

Studie porovnávala nehodovost na vybraných hlavních tazích před rekonstrukcí veřejného osvětlení a po ní, samozřejmě jen v nočních hodinách. V první skupině silnic, na nichž se kvalita osvětlení po rekonstrukci zhoršila, mělo dojít ke zvýšení počtu nehod o 121 procent.

Hlavním výstupem studie je podle tiskové zprávy analýza druhé skupiny komunikací, kde došlo ke zlepšení kvality osvětlení. Na těchto komunikacích došlo ke snížení dopravní nehodovosti v úsecích s rekonstruovaným veřejným osvětlením o 82 %.

Zajímavosti | Technika | Škoda | Příslušenství | Rozhovory | Nová Octavia | Škoda Octavia

Rozhovor s konstruktérem: vývoj světlometu pro Octavii III

„Za zásadní zjištění považujeme 100% pokles nehod s usmrcením a nehod s těžkým zraněním. U nehod s lehkým zraněním pak došlo ke snížení následků dopravních nehod o 23 %,“ cituje komuniké autora studie JIřího Skálu.

V období před rekonstrukcí veřejného osvětlení došlo na všech vyhodnocovaných úsecích v nočních hodinách ke 168 dopravním nehodám. Po provedení rekonstrukce s kladným vlivem na kvalitu osvětlení klesl počet nehod na osm. A podíváme-li se do tabulky sledovaných úseků, vidíme, že výsledky opravdu nevypadají jako náhoda:

Klepněte pro větší obrázek
Počet nehod na sledovaných komunikacích před a po rekonstrukci osvětlení

Slabinou studie je, že porovnává nestejně dlouhá období před a po rekonstrukci, která navíc na jednotlivých úsecích nespadala vždy do stejné části roku. Autoři se ale snažili tento vliv eliminovat výpočtem průměrné denní nehodovosti. Vzorec i podrobnější vysvětlení naleznete v samotné studii, kterou si můžete stáhnout zde (PDF, 5 MB).

Zobrazit tiskovou zprávu
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků