Jak zvýšit bezpečnost provozu v ulicích? Prý stačí rozsvítit

S netradičním receptem na snížení počtu obětí dopravních nehod přišly organizace, které zastřešují provozovatele a dodavatele veřejného osvětlení.

Společnost pro rozvoj veřejného osvětlení a Česká společnost pro osvětlování tvrdí, že lepší osvětlení nočních ulic by mohlo dramaticky snížit počet obětí dopravní nehod.

Na první pohled to vypadá jako úsměvná a velmi průhledná snaha zajistit si lepší odbyt svých výrobků a služeb. Obě společnosti se ale ve společné tiskové zprávě odkazují na studii, jejíž výsledky se zdají být poměrně průkazné.

Studie porovnávala nehodovost na vybraných hlavních tazích před rekonstrukcí veřejného osvětlení a po ní, samozřejmě jen v nočních hodinách. V první skupině silnic, na nichž se kvalita osvětlení po rekonstrukci zhoršila, mělo dojít ke zvýšení počtu nehod o 121 procent.

Hlavním výstupem studie je podle tiskové zprávy analýza druhé skupiny komunikací, kde došlo ke zlepšení kvality osvětlení. Na těchto komunikacích došlo ke snížení dopravní nehodovosti v úsecích s rekonstruovaným veřejným osvětlením o 82 %.

Zajímavosti | Škoda | Technika | Rozhovory | Nová Octavia | Příslušenství | Škoda Octavia

Rozhovor s konstruktérem: vývoj světlometu pro Octavii III

„Za zásadní zjištění považujeme 100% pokles nehod s usmrcením a nehod s těžkým zraněním. U nehod s lehkým zraněním pak došlo ke snížení následků dopravních nehod o 23 %,“ cituje komuniké autora studie JIřího Skálu.

V období před rekonstrukcí veřejného osvětlení došlo na všech vyhodnocovaných úsecích v nočních hodinách ke 168 dopravním nehodám. Po provedení rekonstrukce s kladným vlivem na kvalitu osvětlení klesl počet nehod na osm. A podíváme-li se do tabulky sledovaných úseků, vidíme, že výsledky opravdu nevypadají jako náhoda:

Klepněte pro větší obrázek
Počet nehod na sledovaných komunikacích před a po rekonstrukci osvětlení

Slabinou studie je, že porovnává nestejně dlouhá období před a po rekonstrukci, která navíc na jednotlivých úsecích nespadala vždy do stejné části roku. Autoři se ale snažili tento vliv eliminovat výpočtem průměrné denní nehodovosti. Vzorec i podrobnější vysvětlení naleznete v samotné studii, kterou si můžete stáhnout zde (PDF, 5 MB).

Zobrazit tiskovou zprávu
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek