Jak zvýšit bezpečnost provozu v ulicích? Prý stačí rozsvítit

S netradičním receptem na snížení počtu obětí dopravních nehod přišly organizace, které zastřešují provozovatele a dodavatele veřejného osvětlení.

Společnost pro rozvoj veřejného osvětlení a Česká společnost pro osvětlování tvrdí, že lepší osvětlení nočních ulic by mohlo dramaticky snížit počet obětí dopravní nehod.

Na první pohled to vypadá jako úsměvná a velmi průhledná snaha zajistit si lepší odbyt svých výrobků a služeb. Obě společnosti se ale ve společné tiskové zprávě odkazují na studii, jejíž výsledky se zdají být poměrně průkazné.

Studie porovnávala nehodovost na vybraných hlavních tazích před rekonstrukcí veřejného osvětlení a po ní, samozřejmě jen v nočních hodinách. V první skupině silnic, na nichž se kvalita osvětlení po rekonstrukci zhoršila, mělo dojít ke zvýšení počtu nehod o 121 procent.

Hlavním výstupem studie je podle tiskové zprávy analýza druhé skupiny komunikací, kde došlo ke zlepšení kvality osvětlení. Na těchto komunikacích došlo ke snížení dopravní nehodovosti v úsecích s rekonstruovaným veřejným osvětlením o 82 %.

Zajímavosti | Technika | Škoda | Rozhovory | Příslušenství | Škoda Octavia | Nová Octavia

Rozhovor s konstruktérem: vývoj světlometu pro Octavii III

„Za zásadní zjištění považujeme 100% pokles nehod s usmrcením a nehod s těžkým zraněním. U nehod s lehkým zraněním pak došlo ke snížení následků dopravních nehod o 23 %,“ cituje komuniké autora studie JIřího Skálu.

V období před rekonstrukcí veřejného osvětlení došlo na všech vyhodnocovaných úsecích v nočních hodinách ke 168 dopravním nehodám. Po provedení rekonstrukce s kladným vlivem na kvalitu osvětlení klesl počet nehod na osm. A podíváme-li se do tabulky sledovaných úseků, vidíme, že výsledky opravdu nevypadají jako náhoda:

Klepněte pro větší obrázek
Počet nehod na sledovaných komunikacích před a po rekonstrukci osvětlení

Slabinou studie je, že porovnává nestejně dlouhá období před a po rekonstrukci, která navíc na jednotlivých úsecích nespadala vždy do stejné části roku. Autoři se ale snažili tento vliv eliminovat výpočtem průměrné denní nehodovosti. Vzorec i podrobnější vysvětlení naleznete v samotné studii, kterou si můžete stáhnout zde (PDF, 5 MB).

Zobrazit tiskovou zprávu
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 35 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků