Jak se tvoří budoucnost: za oponou výroby vozu Toyota Mirai

Toyota Motor Corporation nahlédla v listopadu 2014 do budoucnosti uvedením svého sedanu Toyota Mirai poháněného palivovými články. 

O měsíc později se tento model začal prodávat na japonském trhu. Dnes pak Toyota přímo v provozu závodu Motomachi v japonském městě Toyota City oslavila milník nového věku automobilů.

Výroba v závodu Motomachi byla spuštěna roku 1959 a za více než 56 let jeho historie tento výrobní provoz sehrál klíčovou roli v realizaci snu zakladatele automobilky Toyota, pana Kiichira Toyody. Tím snem bylo „rozvinout automobilový průmysl v Japonsku a přispět ku prospěchu společnosti obecně“.

Uvedený závod byl otevřen jako první japonský provoz určený pouze k výrobě osobních automobilů. Právě zde se zrodily některé z prvních nejznámějších modelů značky Toyota, jako např. Publica, Corona, Cresta, Soarer, Supra, RAV4, a supersportovní model Lexus LFA.

Dřívější provoz „LFA Works“ – kde ti nejzkušenější mechanici ručně sestavili podle nejvyšších měřítek všech 500 supersportů z limitované výrobní série automobilky Lexus – je nyní místem původu Toyoty Mirai, a to jen dva roky poté, co byl ze závodu expedován poslední vyrobený Lexus LFA.

Tento malý specializovaný provoz je nyní pověřen výrobou vodíkového sedanu. Při montáži Toyoty Mirai se bude postupovat se stejnou péčí a důrazem na každý detail, a tak budou z výrobní linky sjíždět odhadem pouze tři vozy denně.

Nahlédněte poprvé za oponu a podívejte se, jak se tvoří budoucnost. 


Popis výrobního procesu:

Výrobní linka pro Toyotu Mirai: vnitřní vybavení závodu a výběr dílů
Montážní linka pro Toyotu Mirai je rozdělena do tří hlavních částí: příprava automobilu, podvozek/montáž palivových článků a konečná montáž. V jednotlivých částech linky jsou umístěny dílčí montážní sekce, kde se instalují jednotlivé díly. Na přiloženém videu je zachycen přehled celé výrobní linky a proces výběru dílů v blízkosti samotné montážní linky.

Výrobní linka pro Toyotu Mirai: příprava vozidla
Předtím, než na montážní linku někdejšího „LFA Works“ dorazí karoserie Toyoty Mirai, je nejprve opatřena lakem na velkosériové výrobní lince v závodu Motomachi. Poté se demontují dveře vozidla kvůli zefektivnění práce na interiéru, kterou jsou pověřeni vysoce zruční pracovníci automobilky Toyota. Zároveň se tímto předejde poškození dveří. Na přiloženém videu uvidíte: montáž kabelových svazků, izolačních hmot v palubní desce, nádržky brzdové kapaliny, zadních sdružených světel, přístrojového panelu, hlavního akumulátoru, čalounění střechy a zadního nárazníku.

Výrobní linka pro Toyotu Mirai: montáž podvozku a soustavy palivových článků
Sedan Toyota Mirai využívá sadu vodíkových palivových článků uloženou v rámu FC Stack z materiálu CFRP, jenž se vyrábí v montážní sekci závodu Motomachi automobilky Toyota, dříve „LFA Works“. Po instalaci sady palivových článků se do vozu namontuje měnič pro zvýšení napětí, zásobník na vodíkové palivo a palivové potrubí. Na přiloženém videu je zachycena zkouška těsnosti vodíkového paliva, která se provádí pomocí hélia. Následně se v jednom kroku do vozidla namontuje sada palivových článků a zásobník na vodíkové palivo; poté následuje příprava elektromotoru a spojení vzduchového kompresoru se sadou palivových článků. Před dokončením montáže podvozku se ještě provede instalace hnací hřídele, přední nápravy, měniče, jednotky vodního topení, vysokonapěťového kabelu, zavěšení předních kol, elektromotoru, zadní nápravy, předního nárazníku a kol.
Poznámka: CFRP = zkr. Carbon Fiber-Reinforced Plastic (plast vyztužený uhlíkovými vlákny)

Výrobní linka pro Toyotu Mirai: konečná montáž
V konečné fázi, než vodíkový sedan Toyota Mirai opustí montážní linku, se provede instalace a montáž systému externího napájení, interiéru vozidla, motorového prostoru, čelního skla a zadních oken. Při lepení skel do rámu se aplikuje proužek lepidla o výšce 8 mm a šířce 12 mm - nanesením konzistentního množství lepidla. Na přiloženém videu je zachycena konečná instalace výstroje interiéru, jako např. sedadel, dveří, volantu a krytu měniče. Před odesláním vozu ke končené prohlídce se zkontroluje zapalování.

Výrobní linka pro Toyotu Mirai: kontrola kvality a prohlídka
Předtím, než Toyota Mirai opustí brány závodu Motomachi a vydá se k zákazníkům, musí absolvovat podrobnou kontrolu kvality a prohlídku. Specialisté automobilky Toyota provádějí optickou i hmatovou kontrolu s cílem zjistit, zda vozidlo odpovídá nejvyšším kvalitativním standardům a před opuštěním závodu nevykazuje žádné vady. 

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 175 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2007
Stav: 117 463 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků