Jak se tvoří budoucnost: za oponou výroby vozu Toyota Mirai

Toyota Motor Corporation nahlédla v listopadu 2014 do budoucnosti uvedením svého sedanu Toyota Mirai poháněného palivovými články. 

O měsíc později se tento model začal prodávat na japonském trhu. Dnes pak Toyota přímo v provozu závodu Motomachi v japonském městě Toyota City oslavila milník nového věku automobilů.

Výroba v závodu Motomachi byla spuštěna roku 1959 a za více než 56 let jeho historie tento výrobní provoz sehrál klíčovou roli v realizaci snu zakladatele automobilky Toyota, pana Kiichira Toyody. Tím snem bylo „rozvinout automobilový průmysl v Japonsku a přispět ku prospěchu společnosti obecně“.

Uvedený závod byl otevřen jako první japonský provoz určený pouze k výrobě osobních automobilů. Právě zde se zrodily některé z prvních nejznámějších modelů značky Toyota, jako např. Publica, Corona, Cresta, Soarer, Supra, RAV4, a supersportovní model Lexus LFA.

Dřívější provoz „LFA Works“ – kde ti nejzkušenější mechanici ručně sestavili podle nejvyšších měřítek všech 500 supersportů z limitované výrobní série automobilky Lexus – je nyní místem původu Toyoty Mirai, a to jen dva roky poté, co byl ze závodu expedován poslední vyrobený Lexus LFA.

Tento malý specializovaný provoz je nyní pověřen výrobou vodíkového sedanu. Při montáži Toyoty Mirai se bude postupovat se stejnou péčí a důrazem na každý detail, a tak budou z výrobní linky sjíždět odhadem pouze tři vozy denně.

Nahlédněte poprvé za oponu a podívejte se, jak se tvoří budoucnost. 


Popis výrobního procesu:

Výrobní linka pro Toyotu Mirai: vnitřní vybavení závodu a výběr dílů
Montážní linka pro Toyotu Mirai je rozdělena do tří hlavních částí: příprava automobilu, podvozek/montáž palivových článků a konečná montáž. V jednotlivých částech linky jsou umístěny dílčí montážní sekce, kde se instalují jednotlivé díly. Na přiloženém videu je zachycen přehled celé výrobní linky a proces výběru dílů v blízkosti samotné montážní linky.

Výrobní linka pro Toyotu Mirai: příprava vozidla
Předtím, než na montážní linku někdejšího „LFA Works“ dorazí karoserie Toyoty Mirai, je nejprve opatřena lakem na velkosériové výrobní lince v závodu Motomachi. Poté se demontují dveře vozidla kvůli zefektivnění práce na interiéru, kterou jsou pověřeni vysoce zruční pracovníci automobilky Toyota. Zároveň se tímto předejde poškození dveří. Na přiloženém videu uvidíte: montáž kabelových svazků, izolačních hmot v palubní desce, nádržky brzdové kapaliny, zadních sdružených světel, přístrojového panelu, hlavního akumulátoru, čalounění střechy a zadního nárazníku.

Výrobní linka pro Toyotu Mirai: montáž podvozku a soustavy palivových článků
Sedan Toyota Mirai využívá sadu vodíkových palivových článků uloženou v rámu FC Stack z materiálu CFRP, jenž se vyrábí v montážní sekci závodu Motomachi automobilky Toyota, dříve „LFA Works“. Po instalaci sady palivových článků se do vozu namontuje měnič pro zvýšení napětí, zásobník na vodíkové palivo a palivové potrubí. Na přiloženém videu je zachycena zkouška těsnosti vodíkového paliva, která se provádí pomocí hélia. Následně se v jednom kroku do vozidla namontuje sada palivových článků a zásobník na vodíkové palivo; poté následuje příprava elektromotoru a spojení vzduchového kompresoru se sadou palivových článků. Před dokončením montáže podvozku se ještě provede instalace hnací hřídele, přední nápravy, měniče, jednotky vodního topení, vysokonapěťového kabelu, zavěšení předních kol, elektromotoru, zadní nápravy, předního nárazníku a kol.
Poznámka: CFRP = zkr. Carbon Fiber-Reinforced Plastic (plast vyztužený uhlíkovými vlákny)

Výrobní linka pro Toyotu Mirai: konečná montáž
V konečné fázi, než vodíkový sedan Toyota Mirai opustí montážní linku, se provede instalace a montáž systému externího napájení, interiéru vozidla, motorového prostoru, čelního skla a zadních oken. Při lepení skel do rámu se aplikuje proužek lepidla o výšce 8 mm a šířce 12 mm - nanesením konzistentního množství lepidla. Na přiloženém videu je zachycena konečná instalace výstroje interiéru, jako např. sedadel, dveří, volantu a krytu měniče. Před odesláním vozu ke končené prohlídce se zkontroluje zapalování.

Výrobní linka pro Toyotu Mirai: kontrola kvality a prohlídka
Předtím, než Toyota Mirai opustí brány závodu Motomachi a vydá se k zákazníkům, musí absolvovat podrobnou kontrolu kvality a prohlídku. Specialisté automobilky Toyota provádějí optickou i hmatovou kontrolu s cílem zjistit, zda vozidlo odpovídá nejvyšším kvalitativním standardům a před opuštěním závodu nevykazuje žádné vady. 

Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2005
Stav: 137 730 km
Cena: 64 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 114 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 184 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků