Jak připravit pneumatiky na cestu na dovolenou

Osobní automobil volí jako pohodlný dopravní prostředek na dovolenou mnoho českých turistů. Na dlouhé cestě v letních parnech a v neznámém prostředí však může řidiče ledacos nepříjemně překvapit…

Automobil by měl být před cestou kompletně zkontrolován a vybaven. Zvláštní pozornost by přitom řidiči měli věnovat pneumatikám. Co zkontrolovat před cestou?

Základním předpokladem pro bezpečnou jízdu na letní dovolenou je nazutí letních pneumatik. Ponecháním zimního obutí se totiž řidiči vystavují řadě bezpečnostních rizik. S rostoucí teplotou ztrácí zimní pneumatiky své pozitivní vlastnosti. Zimní pneumatika má ve vysokých teplotách až o 20 % delší brzdnou dráhu a výrazně horší ovladatelnost na mokru. Nezanedbatelná je i zvýšená spotřeba paliva. Ta může být oproti letním pneumatikám až o 10 % vyšší. Cesta na dovolenou se zimním obutím se tak může nepříjemně prodražit.

Řidiči by si před odjezdem na dovolenou měli rozhodně překontrolovat tlak v pneumatikách. Tlak se měří vždy za přirozené venkovní teploty a odpovídat by měl předepsané hodnotě, kterou lze nalézt například na víčku od nádrže, dveřích řidiče či návodu k obsluze daného vozidla. Při dohušťování pneumatik je přitom třeba brát ohled i na zatížení vozidla.

„Průzkumy ukazují, že drtivá většina motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách. Přitom podhuštěné pneumatiky se řadí k nejčastějším příčinám dopravních nehod při cestě na dovolenou,“ upozorňuje Jan Foltán z e-shopu Kupuj pneu. „Podhuštěné pneumatiky jsou především mnohem hůře ovladatelné. Nedostatečné nahuštění rovněž zvyšuje riziko defektu, způsobuje nerovnoměrné opotřebení a zvyšuje spotřebu paliva. Už podhuštění o jednu desetinu zvyšuje spotřebu o 1 %,“ doplňuje Foltán. Nebezpečné je ale i přehuštění pneumatik. Zvláště když ve vysokých teplotách tlak v pneumatice roste. Přehuštěná pneumatika optimálně nedosedá na vozovku, má delší brzdnou dráhu a může být příčinou dopravní nehody.

Pro bezpečnost na cestách je neopomenutelná také hloubka dezénu. Ta, jak známo, nesmí klesnout pod 1,6 milimetru. Pro dlouhou cestu do zahraničí se však rozhodně doporučuje mít dezén o hloubce minimálně 3 milimetry. Při nižších hodnotách se totiž výrazně prodlužuje brzdná dráha a zvyšuje se riziko aquaplaningu. Dodržování předepsané hloubky dezénu je také ochranou před případnou pokutou nejen v ČR, ale i v zahraničí. Zvláště pečliví rakouští dopravní policisté při silniční kontrole neváhají si hloubku dezénu přeměřit.

Připravte se na možnost defektu

Při cestě neznámým terénem hrozí řidičům riziko defektu pneumatiky. Proražení pneumatiky v cizí zemi a navíc třeba i v místě vzdáleném od civilizace může být velmi nepříjemnou zkušeností. Turisté by tedy měli být na případ takové nehody dobře připraveni. Pokud mají v automobilu rezervu, měli by před odjezdem zkontrolovat její stav a správné nahuštění. Spolu s rezervou je přitom třeba mít v autě k dispozici hever a další náležitosti nutné k výměně kola. U nejnovějších automobilů již rezerva nemusí být nutně součástí standardní výbavy. Nahrazena bývá různými lepícími sadami, které slouží k opravě defektu. Před odjezdem by řidiči měli vždy zkontrolovat datum jejich použitelnosti.

Pro řidiče, kteří si s výměnou či opravou kola nevědí příliš rady, existují i snazší a obvykle dražší možná řešení pro případ defektu pneumatiky. „V posledních letech roste obliba takzvaných run-flat pneumatik. Ty díky vyztužené bočnici udrží pneumatiku na ráfku i při úplné ztrátě vzduchu. Řidič na nich tak bezproblémově dojede omezenou rychlostí do nejbližšího servisu, aniž by musel měnit kolo nebo cokoliv opravovat,“ vysvětluje Jan Foltán z internetového obchodu Kupuj pneu. Každý řidič by si pak před odjezdem měl zjistit a poznačit číslo na asistenční službu, které se může hodit při jakýchkoliv obtížích s automobilem.

Jan Foltán, e-shop Kupuj-pneu.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků