Jak připravit nový Ford Transit na 10 let dřiny? Šesti měsíci trápení

V dnešní době neexistuje mnoho produktů, od nichž by se očekávalo, že vydrží deset let náročného používání – obzvlášť tehdy, když mají každodenně sloužit k pracovním účelům.

Ford se ale postaral, aby byl nový model legendárního Transitu na takovou zátěž připraven. Proces zrychleného stárnutí dokáže za pouhých šest měsíců nasimulovat deset let nejhoršího zacházení v rukou zákazníků.

Při testech životnosti najezdily prototypy ekvivalent jedenácti milionů kilometrů, často za extrémních klimatických podmínek. Teploty se během testování pohybovaly od -40 do +40 °C.

„Myslím, že řada zákazníků by nevěřila, čím vším si vůz prošel,“ řekl David Gregory, šéfkonstruktér programu Transit. „Napodobujeme nejhorší možné zacházení, jakému lze dodávku vystavit, a spokojeni jsme až tehdy, když nový model projde bez ztráty kytičky – což byl případ Transitu.“

Nový model je v historii Transitu první, který se bude prodávat jak v Evropě, tak v Severní Americe. Proto se testoval ve zkušebních areálech Fordu v belgickém Lommelu i michiganském Romeu.

V Lommelu Ford připravil pro nový Transit ve variantách Van (dodávka), Chassis Cab (podvozek s kabinou) a Minibus více než 30 náročných zkoušek. Byl mezi nimi i test odolnosti při jízdě s přívěsem, prováděný se zatížením na nejvyšší přípustnou hmotnost.

Došlo také na dva měsíce non-stop jízdy na nejvyšší dosažitelnou rychlost, rozbité štěrkové cesty i solné a bahenní lázně. Odolnost proti korozi se testovala rovněž v klimatických komorách, kde byly vozy po dobu 12 týdnů vystaveny vysoké vlhkosti vzduchu. Při dalším testu musel prototyp celý měsíc jezdit po krátké dráze ve tvaru číslice 8.

Technici přejeli s novým Transitem více než pěttisíckrát speciální úsek s extrémními nerovnostmi a najížděli s ním rychlostí 60 km/h do 140 mm vysokého obrubníku.

Ford navíc testoval prototypy Transitu v pečlivě vybraných lokalitách v Evropě, Severní Americe, Africe i Asii. V Arizoně, Dubaji či Jižní Africe čelily vozy čtyřicetistupňovému vedru, ve Finsku a Kanadě měla teplota vzduchu stejnou hodnotu, ale s minusovým znaménkem. Jízdní zkoušky nicméně probíhaly i na mnoha dalších místech od rakouských Alp až po Death Valley.

Před uvedením na trh nový model najezdil více než 500 000 km u vybraných provozovatelů Transitu. Vznětový motor 2.2 Duratorq musel vydržet desetitisíce hodin testování ve zkušebně. Jeden z testů motoru například simuloval 46 dnů nepřetržitého městského provozu. Životnost jednotlivých komponentů ověřovaly speciální zkušební stolice, které za 30 dnů zvládnou provést stejný počet cyklů, jaký odpovídá deseti letům reálného používání.

Na základě poznatků získaných při testování provedl Ford více než 100 důležitých modifikací nového Transitu – například zesílení příčníků rámu u verze podvozek.

„To, že jsme dotlačili Transit až na limit jeho možností, nám pomohlo přivést na trh robustnější produkt, který bude v reálném nasazení u zákazníků spolehlivější,“ dodal Gregory.

Nový Transit je vlajkovou lodí kompletně modernizované a rozšířené řady Ford Transit, kam vedle něj patří ještě modely Transit Custom, Transit Connect a Transit Courier.

Velký Transit je již v prodeji i v České republice za cenu od 449 900 Kč bez DPH.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků