Jak jsme měřili rozdíl mezi levnou a drahou naftou [Test naft 2013]

Deset druhů paliva a den strávený přeléváním nafty. Přečtěte si, jak jsme postupovali při testu motorových naft a jejich vlivu na výkon motoru.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Válcová zkušebna
  2. Průběh testu

Přinese dražší nafta měřitelný nárůst výkonu? Tato otázka stála na počátku testu, ve kterém jsme srovnali deset vzorků motorové nafty od pěti distributorů. Článek s výsledky, grafy a mnoha doplňujícími informacemi naleznete zde:

Život řidiče | Technika | Palivo

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

V tomto článku vysvětlíme metodiku testu a způsob jeho realizace. Jako optimální počet jsme si stanovili deset vzorků, osm pořízených v České republice a dva dovezené z Německa. V případech řetězců OMV, Benzina a Shell jsme pořídili vzorek jak obyčejné, tak prémiové nafty.

Deset litrů každého vzorku jsme natankovali do nových kanystrů, abychom eliminovali vliv případných nečistot. Pro německou naftu jsme dojeli dva dny před realizací testu, zbytek byl obstarán 24 a méně hodin před akcí na náhodně vybraných čerpacích stanicích v okolí Prahy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Deset druhů nafty připravených na měření. Všechny použité nádoby byly před natankováním naprosto čisté.

Válcová zkušebna

Kdo čte AutoRevue.cz pravidelně, nebude zvoleným postupem testu překvapem. Stejně jako mnohokrát v minulosti jsme i tentokrát zamířili na válcovou zkušebnu pražské společnosti Dieselpower. Zařízení s celkovým počtem osmi válců a dvěma elektromagnetickými retardéry s vířivými proudy dokáže měřit výkon až 478 kW (650 koní), v budoucnu firma plánuje navýšení dokonce na dvojnásobek.

Technika | Škoda | Škoda Octavia | Nová Octavia

Na brzdě: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4

Důležitou vlastností pro co nejpřesnější měření je dynamická vyváženost válců. Válce výrobce Telma jsou strojově opracované zvenku i zevnitř. Při měření je auto připoutáno na stolici, což v kombinaci s opracovanými válci odstraní možné chyby způsobené prokluzem hnané nápravy.  

Na zvolený převod se provede akcelerace na plný plyn z nejnižších možných otáček až do omezovače, načež se vyřadí a měří se zpomalování válců. Z něj je následně vypočítán ztrátový výkon způsobený třecími odpory v převodovce, alternátoru a dalších prvků hnacího řetězce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Válcová zkušebna společnosti Dieselpower sídlí v pražských Malešicích

Válcová zkušebna společnosti Dieselpower pracuje s chybou +/- 3 %. Pro náš test bylo podstatné, že se v praxi vyznačuje velmi dobrou opakovatelností měření.

„Jednalo se o dynamickou zkoušku bez použití retardérů, abychom maximálně vyloučili okolní vlivy na průběhy výkonů a křivek,“ říká jednatel Dieselpower Richard Štrunc. „Při takovémto typu měření jsou opakované zkoušky téměř shodné, maximální naměřená diference mezi opakovanými testy činí méně než jeden kilowatt.“

Následující kapitola
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 105 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 37 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků