Jaguar XKR-S vstoupil do klubu vyvolených. Pokořil 300 km/h

XKR-S je nejrychlejší „Jag“ všech dob (s výjimkou supersportu XJ 220 z 90. let). Vyzkoušel jsem ho na Salzburgringu...
Seznam kapitol
  1. Klame tělem
  2. Technické údaje, Kompletní fotogalerie

Vozy značky Jaguar jsou elegantní a rychlé. A stejný byl XKR-S, s kterým jsem měl možnost se svézt. Navíc ale divoce kousal.

Uvědomil jsem si to hned při prvním průjezdu vozu cílovou rovinkou. To jsem ještě stál u zídky dráhy. Z výfukové soustavy kupé, které hnal vpřed pětilitrový osmiválcový motor s výkonem 550 koní, se ozýval nefalšovaný řev bestie.

Klepněte pro větší obrázek
XKR-S představuje absolutní špičku nabídky Jaguaru. Pod kapotou se skrývá kompresorem přeplňovaný osmiválec 5.0 l s výkonem 550 koní.  

Stál jsem ve skupině novinářů z evropských zemí a nevěřil jsem svým uším. Ale vlastně ani očím. To auto působilo, jako kdyby se chtělo v nejbližší chvíli pustit do rvačky. V černé barvě působilo hrozivě. 

K gentlemanovi z Coventry, jak se někdy vozům Jaguar přezdívá, mělo v té chvíli hodně daleko. 

Klame tělem

Nový Jaguar XK byl představen společně se sedanem Jaguar XF letos na autosalonu v New Yorku. Oba stvořil tým designéra Iana Calluma.

Nadupaná verze XKR-S, kterou jsem na Salzburgringu testoval, zažila svoji premiéru o několik měsíců později, na autosalonu v Ženevě.

Od standardní XK se lišila na první pohled jen lehce agresivnějším vzhledem. Přídi dominovaly dva široké vertikální otvory pro přívod vzduchu. Jiný byl přední spoiler z uhlíkového kompozitu i spodní část zadního nárazníku s difuzorem, taktéž z uhlíkového kompozitu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
XKR-S se liší od standardního modelu XK jen nepatrně.

Vzadu bylo přítlačné křídlo s vloženým panelem z uhlíkového kompozitu. Nepřehlédnutelné bylo také unikátní rozšíření bočních prahů zvýrazňující snížení světlé výšky modelu o 10 milimetrů.

Shodné s vozem XK byly bi-xenonové světlomety s automatickou regulací výšky světelného paprsku a světlomety pro denní svícení LED a zadní svítilny LED.

Jako pomyslné třešničky na dortu pak působily lesklé černé vnější ozdobné prvky, otvory na kapotě s nápisem Supercharged, loga XKR-S vpředu i vzadu, elektrochromatická vnější zpětná zrcátka a hlavně dvacetipalcová kola Vulcan.. 

Čahounům vstup zakázán

Když jsem vklouznul do sportovní sedačky čalouněné karbonovou zrnitou kůží, uvědomil jsem si, že v tomhle autě nebylo místa na rozdávání. (Teď nehovořím o dvou zadních „nouzových sedačkách“, tam nebylo místo vůbec žádné, ale o těch předních.) Měl jsem na hlavě helmu a téměř jsem cítil, jak mi drhne o střechu.

Nepřehlédnutelný byl vyhřívaný kůží obšitý volant s kontrastním stehováním. Co k němu říci? Že se dobře držel? Padl do ruky? Ne, taková klišé si nezasloužil. Byl  dokonalý.

Interiér působil decentně, přitom velmi elegantně. Zmínil bych snad jen čalounění stropu kůží Poltrona Frau a pedály z leštěné ušlechtilé oceli.  

Hodně silné trojspřeží  

Nastartoval jsem a vyrazil na trať. Okruh měřil 4225 metrů a tvořilo ho šest levotočivých a šest pravotočivých zatáček (jedna byla klopená) plus dlouhé rovinky. Přede mnou jel závodní jezdec Tom z Velké Británie ve shodném voze. Ukazoval mi správnou stopu a sledoval moje počínání ve zpětném zrcátku.

Když viděl, že jsem schopen s ním držet jakž takž krok, postupně zrychloval. Abych pravdu řekl, dobře, že tam byl. Nikdy bych si totiž nedovolil jet tak rychle sám, kdybych neviděl, jakou rychlostí lze zatáčky projíždět.

Vůz totiž nejen vypadal jako rváč, ale chvílemi se tak i choval. Hodně neurvale. Standardní XK má výkon 385 k, testovaný auto měl koní ale o poznání více – 550. Na papíře to znamenalo zrychlení z 0-100 km/ za 4.4 vteřiny a maximální rychlost 300 km/h. (Vůz by jel i rychleji, ale maximálku měl elektronicky omezenou.)

Konec v první zatáčce

Co to znamenalo na dráze? Pro nezkušeného jezdce katastrofu. Přesvědčil mne o tom krátce poté, když jsem odjezdil svoje „kola“, můj spolujezdec. Byl to Ir, počítačový expert. Jízdu na závodní dráze v Salzburgringu se sportovním vozem dostal „za odměnu“, protože si den předtím koupil v Mnichově Jaguara XJ.

Vyměnili jsme si místa a on usedl za volant. Skončili jsme po necelých tři sta metrech! Vyrazil totiž se super silným vozem sprintérským tempem, na které očividně neměl.

Vylétl hned z první zatáčky,  i když brzdil snad i očima (já také!). Skončili jsme v bezpečnostní únikové zpomalující zóné z drobného štěrku. Ten rozházený štěrk na dráze asi zametají dodnes…

Chtělo to jen trochu citu...

Jak jsem měl příležitost poznat, tohle kupé mělo s přehledem na dražší soupeře. Dalo by na frak (tedy těsně) takovým vozům, jako jsou Maserati GranTurismo MC Stradale, Bentley Continental GT a Aston Martin DBS. Sklonilo by se jen před mnohem dražšími supervozy - Ferrari a Lamborghini.

Na dráze bylo znát, že kupé mělo 1,7 tuny a 680 newtonmetrů. Ve srovnání s konkurenty, patřilo tohle auto k nejlehčím. A také se podle toho chovalo - hodně extrovertně. Už jsem ostatně zmínil Ira, který vůz připravil o přilnavost. Přitom to chtělo „jen“ trochu citu. Pak sporťák zatáčel, jako kdyby byl ještě o polovinu lehčí. 

Čitelný rukopis

Měl přesné řízení, skvělou, hladce a včas řadící šestistupňovou automatickou převodovku, dynamický stabilizační systíém DSC, elektronicky řízené rozdělování brzdné síly EBD a systém aktivního tlumení Adaptive Dynamics. Nabízel spoustu trakce i přilnavosti. A vždy se choval předvídatelně.

I když – pravda - jsem se nikdy nedostal do skutečně extrémních situací. Nejsem závodník. Na druhou stranu jsem to ale neodbýval. Na konci 750 metrů dlouhé rovinky jsem jel rychlostí kolem 250 km/h a rychlé zatáčky jsem projížděl v rychlosti kolem 150 km/h. 

Na závěr je ale třeba říci, že tahle novinka, byť se chovala hodně divoce, nebyla určena jen pro rychlou jízdu na závodní dráze. Trefně to vyjádřil hlavní inženýr Jaguaru Mike Gross, který se podílel na konstrukci podvozku:

„Tohle auto vás odveze v pohodlí přes celou Evropu na dráhu v Nürburgringu. A tam vám umožní, abyste zajeli kolo v čase pod osm minut.“  

Money, money

A kolik  Jaguar XKR-S stojí? V Česku v základu 3 197 280 korun.
 

Následující kapitola
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků