Jaguar XKR-S: první jízdní dojmy

Deset novinářů, dvě hodiny do večeře a před hotelem kabriolet osazený kompresorem přeplňovaným osmiválcem o výkonu 550 koní. Atmosféra zhoustla tak, že by se mohla krájet. Na všechny se tutově nedostane…
Seznam kapitol
  1. Nejrychlejší ze všech, 550 kompresorových koní
  2. Jedním slovem zábava, Na ringu, Závěr
  3. Fotogalerie

Opravdu si ani nevzpomínám na presstrip, kde by mezi novináři zavládlo takové dusno. K dispozici bylo poměrně málo času, poměrně hodně lidí a pouze jeden Jaguar XKR-S. Tak jako téměř vždy si nikdo nepřečetl program dvoudenní akce, aby zjistil, že odpolední jízdy slouží pouze jako kratochvíle a že druhý den bude na okruhu k dispozici celá řada XKR-S v provedení kupé i kabrio.

Takže každý zúčastnění netrpělivě očekával návrat kolegy, který auto ukořistil jako první. Jo, kdo dřív přijde, ten dřív mele. Měl jsem štěstí. Když se auto vrátilo, zrovna nikdo nebyl ve střehu a za minutku už testovací XKR-S směřovalo na další testovací jízdu. Velmi brzy jsem pochopil, proč všichni tak nutně potřebovali auto vyzkoušet okamžitě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Jaguar XKR-S dává svůj potenciál znát už na prnví pohled.

Nejrychlejší ze všech

Jaguar XKR-S už nějakou dobu na trhu působí, takže myslím, že není potřeba nějak podrobněji popisovat, o co tady vlastně jde. Ono se vlastně všechno dá vyjádřit poměrně jednoduše jednou větou. XKR-S je nejrychlejší sériově vyráběný model automobilky Jaguar. Tohle mluví za vše. Nedávno navíc bylo představeno otevřené provedení Convertible a právě to stálo před naším hotelem jako jedna z možností, jak si zkrátit čekání na večeři. A jen tak mimochodem, hned za hotelem byla krásná klikatá asfaltka vedoucí až do výšky téměř dvou tisíc metrů nad mořem. Opravdu velmi atraktivní kratochvíle.

Obvykle hodnotíme v úvodu design toho kterého automobilu, ale to pro tentokrát přeskočím. Vzhled auta totiž nepotřebuje vůbec žádný komentář. Agresivní nárazník, písmenka RS na masce chladiče, otvory v kapotě, vzadu decentní spoiler nebo čtyři koncovky výfuku… O potenciálu tohoto auta nemůže nikdo pochybovat ani na minutu. Možná, že černé provedení na fotkách vypadá až příliš nenápadně, v reálu to ale nevadí. To, co by náhodou v očích některých pochybovačných jedinců nezvládl design, bezpečně doplní zvuk motoru.

550 kompresorových koní

Každý, kdo měl s XKR-S tu čest, vám zaručeně potvrdí, že to, co ho nejvíce dostalo, je právě zvukový projev pohonné jednotky. Už pouze moment, kdy se do auta usadíte, zmáčknete tlačítko a motor naskočí… V tu chvíli všem začne běhat mráz po zádech. Zvuk je krásně mechanický a přirovnání k různým symfoniím je stoprocentně na místě.

Kupé | První svezení | Jaguar

Jaguar XKR-S vstoupil do klubu vyvolených. Pokořil 300 km/h

Musím se přiznat, že v tomhle autě by mě bavilo klidně i popojíždět krokem někde po pražském nábřeží a poslouchat, jak se pod kapotou to obrovské stádo jen tak líně převaluje. Vědomí obrovského potenciálu, který je rozložen mezi osm válců a kompresor, je jednoduše krásné. Stejně jako fakt, že v momentě, kdy dám plyn na podlahu, ujedu bez problému drtivé většině účastníků silničního provozu a těm skvělým policejním Passatům můžu leda tak ukazovat, jaké to jsou jedničky.

XKR-S má pod kapotou kompresorem přeplňovaný osmiválec o výkonu 404 kW (550 k). Maximum výkonu je dostupné při 6000 – 6500 ot./min. Točivý moment pak vrcholí hodnotou 680 Nm a tu má řidič k dispozici od 2500 ot./min do 5500 ot./min. Přestože verze Convertible není žádný drobeček (a Coupe taky ne) – váží 1800 kilogramů, zvládne sprint z nuly na stovku za 4,4 s a maximálně dosahuje na 300 km/h. Myslím, že nastal ten správný čas vyrazit na zmíněnou klikatou silnici. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nejrychlejší ze všech, 550 kompresorových koní
  2. Jedním slovem zábava, Na ringu, Závěr
  3. Fotogalerie
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků