29
Fotogalerie

Jaguar XK: stylové GT (jízdní dojmy)

Kapitoly článku:


Jízda s XK

Stylový vzhled a luxusní interiér jsou u podobných vozů nutností, ovšem neméně důležitý je i jízdní komfort. V prvé řadě je třeba si uvědomit, že Jaguar XK není žádným sportovním náčiním, je to "jen a pouze" luxusní GT, tedy sportovně střižený vůz v luxusním provedení. S XK dostáváte luxusní GT se sportovním šmrncem, vůz určený pro denní ježdění. K dovádění na okruhu tu jsou jiné vozy.

Přesně s tímto pocitem usedám za volant. Vysoký boční práh nastupování moc neusnadňuje a vklouznutí pod volant dá taky chvíli zabrat. Po úspěšném usednutí do kožených sedaček však pocit z nedostatku místa opadá. Při své výšce 188 nemám problém najít dobrou polohu za volantem a vše si nastavit k obrazu svému. Všechny ovládače jsou dobře dostupné a nastavení si jakéhokoli parametru zabere okamžik. Vcelku intuitivní ovládaní tomu jen napomáhá. 

Ale dnes tu jsme, abychom dostali z XK vše, co dokáže řidiči nabídnout. Řízení, řazení, ovládaní, jízdní komfort a mnoho dalšího jsou parametry, které zajímají každého zákazníka.

Téměř všechny prvky používané k ovládání vozu jsou zpracovány na výbornou. Řízení je přesně tak komunikativní, jak si to daný vůz vyžaduje. Není ani přeposilované, ovšem ani příliš komunikativní. Poskytuje dostatek informací o aktuálním stavu pod předními koly, ovšem nijak neztěžuje jízdu při vysokých rychlostech.

Trochu jiným životem si žijí brzdy. Na počátku dráhy brzdového pedálu je okamžitý, ostrý a mírně přeposilovaný náběh, který postupně nabere na síle. Brzdy jsou dostatečně silné, ovšem pro opravdu rychlou jízdu by se hodila jejich větší výdrž. Několik rychlých zabzdění z vysokých rychlostí na střední hodnoty brzdy vyvede z rovnováhy a ač se nedá říci, že by byl jejich další účinek nedostatečný, přesvěčivost prvních zpomalení je zkrátka pryč. To má paradoxně i svůj pozitivní efekt, přestože brzdy po chvilce dovádění trochu ovadnou a nebrzdí již tak silně, stanou se ovladatelnější a lépe se dávkuje brzdná síla. Ovšem omlouvat vadnutí tím, že se poté brzdy lépe ovládají je nesmyslné. Pokud půjdou brzdy v modelu XKR ve stejném duchu, řidič si moc ostrého dovádění neužije. Nicméně u XKR se můžeme spolehnout na úplně jiné naladění.

Jaguar XK je vozem kategorie GT, tedy luxusním autem s notnou dávkou noblesy, komfortu a dynamiky. Přestože jsou tyto vozy svým vzhledem často zaměňovány se sporťáky jejich určení je odlišné. Slouží k rychlému a hlavně komfortnímu ježdění na dlouhé tratě, na obchodní jednání a s čistým svědomím se hodí pro denní používání. Jak se tedy XK chová v tomto režimu?

Po usednutí vše nasvědčuje tomu, že jízda v XK bude jedním velkým, stylovým zážitkem, který bude protkán dostatkem dynamiky a komfortu. To vše platí pouze v jednom případě - že vyjedete mimo území České republiky, do oblastí s dobrými silnicemi. Ale to trochu předbíhám.

První metry jdou v duchu pomalého rozjezdu a pomalejší jízdy. Vnímám každou nerovnost na vozovce, abych si vychutnal filtrování těchto neduhů. Zde Jaguar pracuje velmi dobře a klidná a relativně pomalá jízda je výborná. Motor si jemně ševelí, všemožné nerovnosti filtruje podvozek s noblesou starých francouzských limuzín, okolí se za vámi otáčí, auta před vámi uhýbají a vy si ani nevšimnete a na tachometru je dvojnásobná rychlost, než dovoluje místní dopravní značení.

To se již blížíme na dálnici a pouštíme uzdu ochočené šelmy, aby se předvedla. Ručička tachometru nekompromisně míří k maximální rychlosti a české silnice o sobě dávají vědět. XK si ve vyšších rychlostech není schopno stoprocentně poradit s nekvalitní vozovkou. Především podélné nerovnosti (jako vyjeté koleje), různé hupy a další nástrahy řidiče dost znejistí. Podvozek se začne chovat trochu nervózně a naladění, co krásně filtrovalo veškeré neduhy českých silnic v rychlostech nižších, je najednou tím, co vůz odsuzuje k tomu nebýt ideálním GT pro české dálnice. Stopu si sice drží dokonale a vůz lze řídit i při rychlostech nad dvě stě kilometrů v hodině jednou rukou, ovšem karosérie se houpe na všechny strany.

Přichází úsek s novým, kvalitním povrchem a vše se otočí o sto osmdesát stupňů. Nejistota, nervozita a další předešlé překvapení jsou pryč a XK ukazuje, kde má silnou stránku. Ano - rychlá dálniční jízda, rychlé přejezdy Evropou, ale to za předpokladu, že má pod koly dobrý povrch. V Německu bude XK naprosto dokonalým GT, na horších českých dálnicćh ale nebude tak přesvědčivý, jak byste oprávněně očekávali. Zkrátka a jednoduše, s českými tankodromy při ladění podvozku nikdo nepočítal. A ještě aby, tak mizerné dálnice aby člověk jinde v Evropě pohledal...

Podobně se vůz chová i na okreskách. Dovolí řidiči velmi ostré tempo při velmi jistém chování, ovšem do okamžiku, než narazíte na typickou českou rozbitou silnici. Nemusí se jednat zrovna o díry, ale české sinusovky s častými nerovnostmi prostě rozhoupou karosérii a jízda se stává pocitově nepříjemnou.

A motor? Prostě výborný. Přes jeho relativní stáří má stále co nabídnout a všem odpůrcům doporučuji ho vyzkoušet v praxi. Jistě, nenabízí žádný oslňující litrový výkon a XK s ním není žádný bořič rekordů ve zrychlení, ale jeho přednosti jsou zřejmé již od nastartování. Stačí stisknout tlačítko Start Engine a okamžitě víte s kým máte tu čest. Po nastartování otáčky vyskočí mírně vzhůru a první co uslyšíte je skvělé zabrumlání osmiválce.

DSC_1090.jpgDSC_1092.jpg DSC_1093.jpg   

Zvuk motoru je to, co musí každého fandu automobilů v tomto voze uchvátit. Klasický brumlot osmiválce je zde utlumen jen minimálně a vy si můžete v každém okamžiku vychutnat tuto ódu na třicet dva ventilů. Jemné prošlápnutí plynového pedálu má okamžitou odezvu a otáčky vyletí vzhůru. Brumlání se ve vyšších otáčkách sice mírně utlumí a splyne v jeden celistvý zvuk, který je ovšem díky svému barytonu okamžitě identifikovatelný. Dokážu si živě představit, že si do iks-káčka sednu a dlouhou dobu si budu na místě jen prošlapovat plynový pedál a poslouchat surround, jaký nabídne jen hrstka dnešních vozů.

To již však mířím řadičkou automatické převodovky do polohy S a pádly pod volantem určuji jaký rychlostní stupeň zařadit. Nijak neotálím a okamžitě vyrážím kupředu. Vytočený motor hřmí svým nekompromisním zvukem a zadní kola se odráží bez prokluzu od asfaltu a posílají britskou šelmu kupředu.

Zrychlení není nijak ohromující, ovšem je jisté a nekonečné. Stovku zvládne XK vcelku rychle, ovšem jeho přednost se teprve ukazuje. Zátah nijak nepolevuje a já řadím další a další převodový stupeň. Zrychlení je téměř konstantní a po překonání stovky nic nenaznačuje, že by Jaguaru docházel dech. Dvoustovku zvládne za pár chvil a stále s chutí zrychluje dál. Souboj s odporem vzduchu ukončí až omezovač, který Jaguaru, byť má chuť pokračovat dál, nedovolí v předvádění se. Dvě stě padesát je prostě konec a jen je škoda, že ten konec přijde za tak krátkou dobu. Zrychlení je v XK prostě jeden velký sprint s pomalejším začátkem, ovšem výborným finišem. Je mu jedno, zda jede po rovině, nebo do mírného kopce, maximálka tam je za pár chvil.

Téměř současně jsme testovali i opravdová monstra v podobě Jaguaru S-type R a XJ s motory 4,2, které dopuje kompresor. Oba tyto vozy zrychlují na stovku o sekundu rychleji, než XK a není pro ně problém dosáhnout 280 km/h. Je tedy na místě se ptát, co tento motor provede s XK v jeho verzi XKR a tímto motorem. Zrychlení na stovku pod pět sekund a maximálka na úrovni tří set kilometrů v hodině bude na místě.

Zhodnocení

A jaký je tedy nový Jaguar XK? Je to velmi komfortní, stylový vůz s dospělým motorem, luxusním interiérem a vnějšími tvary, které jdou věrně ve stopách svých předků. XK je dle mého názoru, spolu s modelem XJ, posledním pravým Jaguárem. Byť má své mouchy v podobně podvozku, který si moc nerozumí s nekvalitními silnicemi. Je to vůz, který dokonale chytne za srdce. Svým způsobem za to může i znak na přední kapotě, ale tyto vozy jsou právě o emocích, které dokážou vzbudit u svých majitelů. A XK je umí rozdávat plnými doušky.

Technické parametry

Motor

  • Objem: 4196 cm3
  • Počet válců/ventilů: 8/4
  • Největší výkon: 219 kW (298 koní) při 6000 ot./min
  • Největší točivý moment: 420 Nm při 4100 ot./min
  • Palivo: Natural 98
  • Převodovka: 6stupňová automaticá
  • Pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 250 km/h (el. omezená)
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,2 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km): 17,1/8,1/11,3
  • Objem palivové nádrže: 70,6 l

Hmotnosti

  • Provozní hmotnost: 1 720 kg

Vnější rozměry

  • Délka: 4 791 mm
  • Šířka: 1 893 mm
  • Výška: 1 322 mm
  • Rozvor náprav: 2752 mm

Vnitřní rozměr

  • Základní objem zavazadlového prostoru: 300 l

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud