Kapitoly článku:
- Anglický aristokrat, klasika jménem Jaguar
- Skvělý motor, odhlučnění, charakteristika, dynamika
- Nové XJ, nová konstrukce, více místa, nepříliš chytrý automat
- Jízdní vlastnosti, tlumení nerovností, náklony, rozporuplné brzdy
- Neúplná výbava, palubní počítač, zhodnocení, plusy, minusy
Nechybí tu něco?
Luxusní výbava co dělá Jaguara Jaguarem byla popsána v minulé kapitole, nyní se na ni podíváme z čistě praktického hlediska. Použité materiály jsou vysoce kvalitní, dobře opracované ve vkusných barevných kombinacích, dokonce i celodřevěný volant vůbec neklouzal, ačkoliv by se tak mohlo na první pohled zdát. Zdá se, že je na něm použitá speciální vrstva vysoce lesklého laku, který však vůbec neklouže. Sedačky jsou nadmíru pohodlné, jsou dostatečně široké a vůbec poplatné stylu jaguaru.
Bohužel není k dispozici ani za příplatek jejich odvětrávání, což má v této třídě veškerá konkurence, o to více je to smutné a zarážející, když zjistíme, že tuto pro komfort zásadní věc, nabízí i značka Lincoln a Ford v modelu Mondeo, tedy značky koncernu kam patří i samotný Jaguar. Nelze objednat ani perforovanou kůži (pouze pro verzi Sport), tedy již po několika minutovém svezení zakoušíte nepříjemný pocit mokré košile. Parkovací senzory jsou standardem pro zadní nárazník, za příplatek lze opatřit senzory i nárazník přední.
Škoda jen, že se i tak jedná pouze o senzory dvouzónové s pouze akustickou signalizací. V době kdy BMW a MB nabízejí čtyřzónové s akustickovizuální kontrolou, je to další zbytečné zaváhání. Standardem je velký dotykový displej (za příplatek jen u V6 motorizace), menu je jednoduché, dobře čitelné, a lze i bez jakéhokoliv nastudování manuálu nastavit úplně všechno, co systém nabízí, ovšem zde se opět ukazuje ta nedotaženost, která doprovází XJ téměř všude. Grafika displeje má zoufale malé rozlišení, takže je kostrbatá (kromě úvodního loga při nastartování), nepěkně vyhlížející, a to vše ještě podtrhuje šíleně zastaralé grafické zpracování zhruba na úrovni prvních počítačových her ve VGA grafice.
U BMW a MB je vše ve vysokém rozlišení s požadovaným grafickým zpracováním a u AUDI je sice ta grafika místy až příliš komerční, nicméně asi nejefektivnější. Pak si sednete k displeji v vaguaru, a… nic. Za další je Jaguar jediná značka, u které se tento displej ovládá dotykem přímo na obrazovce. Ačkoliv se to může zdát v první chvíli zcela úžasné, v druhé pochopíte, proč to nikdo jiný nenabízí. Za jízdy, zejména ve vyšších rychlostech, si totiž jen tak něco nenavolíte. Pokud totiž chcete zmáčknout na displeji nějaké tlačítko, musíte se na něho zkrátka dívat.
Ke všemu tlačítka jsou dle menu pořád někde jinde, za jízdy tedy po hmatu nikdy nic nenahmatáte, nemáte žádnou zpětnou kontrolu v hmatu, zda se tlačítko skutečně zmáčklo a nemusíte se vždy trefit hned. Věřte, klasická tlačítka jsou pořád tím nejlepším způsobem, jak něco v autě ovládat, možná ještě různá jiná mechanická „kroutítka“ jsou akceptovatelná, ale dotykový displej v automobilu není dobrý nápad. Pochvalu si zaslouží povrch displeje, na kterém je jakási „neupatlatelná“ fólie, takže na displeji nejsou vidět žádné šmouhy či stopy po prstech.
Bohužel další výtku si zaslouží palubní počítač, což je pouze zeleno-černý obdélník pod rychloměrem zobrazující základní údaje stejně jako auta o dva a půl milionu korun levnější. Nic bych nedal za to, že stejný počítač je ve Fordu Mondeo. Když už jsem nakousl to Mondeo, páčky blinkrů a stěračů jsem už také někde viděl. Proč výrobce neintegroval počítač s více možnostmi, modernějšího vzhledu či integrovaný do centrálního barevného displeje? Takto je to jen další zaváhání.
Poslední negativní věc, která ovšem vadí asi ze všechno nejvíce, je taková maličkost jako je samotný klíček zapalování. Problém není ani tak v klíčku, ale v umístění zapalovací skříňky. Zasunete-li klíček do zapalování a při vsunutém klíčku chcete vystoupit, tak ho v lepším případě urazíte kolenem a v horším zalomíte v zapalování. Klíček, tedy jeho umělohmotná část s DO, je zkrátka zbytečně dlouhá, případně spínací skříňka je na zcela nevhodném místě. Umístění na sloupek řízení by bylo řešením o poznání vhodnějším.
Nechci se opakovat, ale Jaguar trochu zaváhal, a to zcela zbytečně. Co se jistě musí pochválit, je dešťový senzor, ne že by ho snad nikdo jiný nepoužíval, ale v XJ funguje zatím nejlépe, co jsem měl možnost zkusit; nikdy nezaváhá, stírá kdy je to třeba, nezapomíná se, není hyperaktivní, nestírá suché okno. Další výbava, která zaslouží uznání je čtyřzónová příplatková klimatizace s vlastním ovládacím panelem pro zadní sedačky, nebo propracovaný videohudební systém pro posádku na zadních sedadlech, taktéž v příplatkové nabídce.
To je ze zajímavé výbavy vše. Obyčejné drobnosti netřeba popisovat, nehledě na to, že jaguar je relativně dobře vybaven již v základním provedení, a to jak samotnou výbavou, tak i motorizacemi, takže příliš položek k příplatku není.
Maximální komfort
Celkově je XJ auto, které umí jezdit pekelně rychle po dálnicích za nebeského komfortu, přitom je to ideální auto pro pohodlné proplétání se městem. Rozhodně to však není auto pro závodní vyžití a už vůbec ne na okresních silnicích. Uspokojí ty, kdož chtějí co nejpohodlnější auto s jednoduchým ovládáním a dostatečným výkonem, kdož preferují a hodnotí auto jen podle dosaženého komfortu. V tom je nové XJ skutečně tím nejlepším, co lze zakoupit.
Plusy
- nejpohodlnější a nejtišší auto v sériové produkci
- jeden z nejhezčích interiérů plný těch nejdražších materiálu
- vzhled, který přebije svou elegancí jakoukoliv konkurenci
- jeden z nejlepších motorů na trhu, výkon s neuvěřitelně nízkou ekonomikou povozu
- nízká hmotnost vozu
Minusy
- auto je v některých ohledech zoufale nedotažené a to zejména funkčností výbavy
- příliš komfortní brzdy, nekorespondující s charakterem motoru
- nemožnost uživatelsky omezit přílišnou komfortnost podvozku
- konkurence má větší zavazadlový prostor
Náročnost sekvenčního řazení, respektive jeho absence