Jaguar XJ8 4.2 jde vlastní cestou (velký test)

Když někomu řeknete, že jste testovali jaguara, těžko se vás někdo zeptá na nedostatky. Takové auto, řekne se, přece nemá chybu. Přestože je jaguar a konkrétně testovaný sedan XJ8 úžasný vůz, najdou se i drobnosti, které byste nečekali.
Seznam kapitol
  1. Anglický aristokrat, klasika jménem Jaguar
  2. Skvělý motor, odhlučnění, charakteristika, dynamika
  3. Nové XJ, nová konstrukce, více místa, nepříliš chytrý automat
  4. Jízdní vlastnosti, tlumení nerovností, náklony, rozporuplné brzdy
  5. Neúplná výbava, palubní počítač, zhodnocení, plusy, minusy

Jaguar nikdy nebyl výrobce, který se snažil za každou cenu soutěžit se svou konkurencí. Tu vždy velkoryse přehlížel a šel si svou vlastní cestou, cestou anglického aristokrata s modrou krví, kterého přízemní zápolení ostatních automobilek nechávalo vždy chladným. Jaguar je standardem sám pro sebe a vždy byl trochu jiný než běžný, a řekněme si to na rovinu, nudný mainstream zastoupený v hojném počtu na našich silnicích. Jaguar je ochranou značkou pro individualismus, jiné myšlení, postavení ve společnosti vybudované nejen výší finančních prostředků, smyslem pro detaily a vytříbené dílenské zpracování ušlechtilých materiálů. Pak jsou tu samozřejmě motory, o kterých nikdo nikdy nepochyboval.

Poznámka: Autorem testu je čtenář Autorevue.cz, který si nepřál být jmenován. Článek není redakčním testem.

Nová řada klasického Jaguaru řady XJ nevzbudila žádné rozpačité ohlasy, XJ postoupilo evoluční a nikoliv revoluční změnu, ostatně tak jako vždy předtím. XJ je postupem času opatrně broušen jako vzácný diamant tak, aby jeho lesk nikdy nezašel. Výsledkem je sice úplně nový model, který je technologicky na míle vzdálený předchozím generacím, ovšem jeho viditelné části jsou velmi citlivě přeměněny pro dnešní nároky uživatelů a poslední trendy v automobilovém světě. Protože je XJ velmi zvláštní auto, bude tato recenze rozdělena na dvě části. První část vysvětlí pro Jaguar typické vlastnosti, druhá část popíše automobil, jaký ve skutečnosti je.

Anglický aristokrat

Jen zarytý znalec pozná, že před ním stojí nejnovější XJ, proti předchozí generaci skutečně k mnoha revoluční změnám nedošlo. Přední maska s jiným prolisem a mírně jiným tvarem, dvojice předních světel doplněná o odlišný styling masky chladiče či zadní rozměrnější svítilny doplněné o LED světla svítící do efektního bumerangu, to jsou asi nejnápadnější proměny viditelné na první pohled. Druhý pohled je o poznání pozitivnější a ukazuje zcela jiný vůz. Nový XJ je totiž podstatně větší než předchozí generace. A vyrostl skutečně do všech stran.

Poznámka: Autor bohužel nestihl pořídit fotografie testovaného vozu. Proto jsou v testu použity fotografie oficiální.

Jestliže se předcházející XJ tvářil jako kompaktní plavná limuzína, nová generace je již dospěle velká a stale plavná limuzína, kde by již neměl být problém s místem pro posádku. Hlavní problém předcházející řady bylo místo na zadních sedačkách. Jestliže měl řidič a spolujezdec místa tak akorát, zadním cestujícím to již tak nepřišlo. Hlavním a velmi citelným problémem byla vždy výška stropu, která nenavozovala dojem z luxusní limuzíny, ale spíš sportovního kupé, proto nikdy nebyl problém dotýkat se hlavou stropu, zvláště pak u modelů se střešním oknem.

  

To se potom výška posádky na zadních sedadlech do 180 cm jevila jako maximálně přípustná. Ovšem dnes je tu nový XJ, kde není místo problémem a celá posádka si může užívat stejného místa jako u konkurenčně velkých aut. Prostor po řidiče a spolujezdce je bez výtek, stejně tak prostor na zadních sedadlech, kde je místo jak na výšku, tak pro nohy – to je pro posádku asi největší přínos nového XJ, konečně dostatek prostoru.

Klasika jménem Jaguar

Jak popsat smysluplně testovaný jaguar, o kterém každý ví, že je to luxusní, drahé a rychlé auto, u něhož se za celé desetiletí na těchto hodnotách vůbec nic nezměnilo. Ovšem důležité je spíše to, jakým způsobem jaguar luxus přináší. Zkusme si položit otázku, co je luxusní auto? Auto, kde jsou ty nejmodernější technologické výkřiky, nebo vůz kde jsou jen ty nejhodnotnější a nejdražší materiály, či je to auto, které musí mít obojí?  Ať je to tak nebo tak, jaguar se vydal po druhé koleji a svoji posádku spíše než nejmodernější technologií hýčká na těmi nejvybranějšími a nejkvalitnějšími materiály.

  

Stačí první otevření dveří a usednutí. První, úplně ta první věc, která vás upoutá, je vůně nového auta. Je cítit jen charakteristická vůně vydělané přírodní kůže se směsicí dřeva a laku, žádná stopa po chemickém pachu leptaidel, umělé hmoty a gumy, nic takového nového majitele nečeká. Už jen toto podprahové vnímání naladí myšlení na jiné chápání a přístupu k vozu, začnete si všímat bohatého dřevěného obložení, které je takřka na všem, na co se podíváte, nebo sametová přírodní kůže, která obklopuje vše, čeho se dotknete. Tyto aristokratické žně podtrhují asi nejkrásnější volant v celém automobilovém průmyslu. 

Střed s airbagem je potažen kůží s výrazným švem a doplněn o klasický symbol vyceněné kočky, obruč je pak celodřevěná opatřená lakem s vysokým leskem, toto je ryzí pojetí nejvyššího stupně luxusu. I samotné přístroje nejsou vyřešeny jednoduchým způsobem, místo klasické kapličky a sdružených přístrojů má XJ jednotlivé, do dřeva hluboko zapuštěné ukazatele pro rychloměr, otáčkoměr a ukazatele dalších nezbytných hodnot. Vše má černý podklad s jednoduchou grafikou se zeleným podsvícením, v kombinaci se zbytkem celého interiéru je to mistrovské skloubení všech jeho částí.

 

Každá jednotlivá věc podporuje jinou, tak aby celek byl jen čirou harmonií a vytvářel ve smyslech řidiče pohodu, klid a vyrovnanost. Nenajdete nic agresivního, nic křiklavého, nic co by sem nepatřilo.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Volkswagen Passat 2
Rok výroby: 2009
Stav: 120 144 km
Cena: 205 000 Kč
Peugeot 407 2
Rok výroby: 2010
Stav: 142 368 km
Cena: 165 000 Kč
Ford Focus 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 232 569 km
Cena: 65 000 Kč