Jaguar XJ220 slaví neskutečné 20. narozeniny

Je to jak u lidí: některým byste od pohledu tolik let nehádali. A Jaguar XJ220 vypadá i na prahu veteránského věku stále skvěle!

Vyrobeno bylo jen 281 vozů, přesto se Jaguar XJ220 stal novodobou ikonou milovníků Jaguarů i britské konstruktérské školy obecně. Ačkoli byl Jaguar XJ220 oficiálně představen již v roce 1992, stále si drží titul nejrychlejšího Jaguaru všech dob. Na několik měsíců se svojí schopností dosáhnout rychlosti 343 km/h dokonce stal nejrychlejším silničním autem světa, než si tento rekord přivlastnil neméně slavný McLaren F1.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar XJ220 letos slaví své 20. narozeniny

Jízdní výkony modelu Jaguar XJ220 byly vynikající. Severní smyčku Nürburgringu nedávno zajel nový Nissan GT-R V-Spec za 7:25, Jaguar XJ220 ji však v době své premiéry zvládl za 7:46, nicméně je to i s odstupem dvou dekád stále velmi slušný výsledek. Tento model byl veřejnosti představen v roce 1992, ale za vyložený úspěch značky Jaguar jej považovat nelze. Spíše naopak…

Video | Sportovní auta | Jaguar

Jaguar XJ220 a XKR-S na Nürburgringu

Původ modelu XJ220 sahá až hluboko do osmdesátých let. Na autosalonu v Birminghamu byl roku 1988 vystaven prototyp opatřený dvanáctiválcem z typu XJ-S převrtaným z 5,3 na 6,3 l, soustavou pohonu všech kol a masivní, ale zároveň elegantní a originální karoserií z pera Keitha Helfeta. Byla to však stále jen soukromá iniciativa nadšenců z útrob firmy Jaguar Cars, kteří snili o stroji, jenž překoná nejrychlejší silniční supersporty své doby.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model XJ220 dodnes fascinuje svými jízdními výkony i nadčasovým vzhledem a přesně zapadá do genealogie sportovních i vyloženě závodních automobilů Jaguar minulosti

Úspěch birminghamského prototypu byl mezi veřejností fenomenální a vedení Jaguaru na sklonku roku 1989 rozhodlo, že skutečně vyrobí sérii 350 vozů typu XJ220. Nakonec jich vzniklo ale podstatně méně, za což si automobilka Jaguar do značné míry mohla sama. Produkční provedení dostalo místo dvanáctiválce vidlicový šestiválec s objemem 3,5 l a přeplňováním dvojicí turbodmychadel, který pocházel ze série závodních jednotek XJR-10 a XJR-11.

Dosahoval výkonu 542 koní (404 kW) a točivého momentu 642 Nm a vozu s pohotovostní hmotností jen 1 370 kg nabízel skvělé jízdní vlastnosti i výkony. První prototypy dosahovaly údajně rychlosti až 354 km/h, tedy 220 mph, což vozu nakonec dalo jeho jméno. Točivý moment se přenášel na kola zadní nápravy skrze pětistupňovou převodovku s manuálním řazením a dvoulamelovou spojkou AP Racing.

Nissan Qashqai 1.197
Rok výroby: 2014
Stav: 49 407 km
Cena: 320 000 Kč
Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 116 459 km
Cena: 100 000 Kč
Nissan Micra 1.24
Rok výroby: 2008
Stav: 164 698 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků