Jaguar XJ slaví 40. narozeniny

Od roku 1968 je vlajkovou lodí značky Jaguar. Pojďme si v krátkosti zrekapitulovat slavnou historii písmen XJ.

V současnosti přitom probíhají jízdní zkoušky zcela nové generace, jež na trh přijde na počátku roku 2010 a učiní přítrž kritice té současné, která směřuje nejčastěji k archaickému designu a úzké škále nabízených motorů. Ale současná, „hliníková“ generace se má stále čile k světu. Jaguar na jaře v Ženevě představil prestižní sérii Portfolio pro řady XKR a XJ. Jedná se o „nejnadupanější“ a stylisticky mírně upravené verze těch standardních a s trochou nadsázky nabízejí to nejlepší, čeho je nyní Jaguar schopen. Pod kapotami ukrývají přeplňovanou jednotku V8 s výkonem 420 koní, doplněnou šestistupňovou sekvenční převodovkou s řazením pod volantem. Jaguar XJ Portfolio je standardně osazen i samonivelačním pneumatickým pérováním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

První Jaguar řady XJ se představil v říjnu roku 1968. Tato první generace byla posledním Jaguarem, na jehož přípravě se podílel Williams Lyons, jenž stál u zrodu společnosti a jejích zásadních úspěchů. Dodával se také v přepychovém provedení Daimler, jež při životě udrželo kdysi slavnou britskou značku, kterou Jaguar pohltil. Název XJ vzniknul z původního interního označení „eXperimental Jaguar“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Až do devadesátých let se konstrukce modelu XJ příliš neměnila. Zprvu se tento sportovně střižený sedan nabízel s řadovými šestiválci s objemy 2,8 a 4,2 litru, ale v roce 1972 byl představen nový vidlicový dvanáctiválec o zdvihovém objemu 5,3 litru. Ten vozu uděloval rychlost 240 km/h, díky níž se v té době jednalo o nejrychlejší sedan na světě. Ropná krize sedmdesátých let přivedla k životu nový šestiválec s objemem 3,4 l a teprve devadesátá léta se stala svědky představení nového, šestilitrového dvanáctiválce. Závěr osmdesátých let poznamenal vozy Jaguar prudce klesající kvalitou výroby. O nápravu zdánlivě bezvýchodné situace se postaral koncern Ford Motor Company, který značku koupil a do poloviny devadesátých let vrátil kvalitu vozů Jaguar na úroveň, jež těchto aut hodna. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Kromě výše zmíněné verze Jaguar XJ Portfolio pro nadcházející modelový rok připravila automobilka na letošní rok několik upomínkových akcí. Ta nejdůležitější proběhne na Nurburgringu, kde německý autoklub pořádá Grand Prix klasických automobilů. Zde se kromě jiných objeví také Jaguar XJ6 z první série z roku 1969, který patřil Williamsi Lyonsovi, nebo XJ12 z roku 1972, používaný britskou Královnou Matkou. Nurburgring bude také místem premiéry série Portfolio. 

Prestižních sportovních sedanů Jaguar řady XJ se dosud vyrobilo zhruba 900 000 kusů a v nejbližší době se očekává představení nové vlajkové lodi XJ Super V8. Zcela nová generace, jež se na trhu objeví do dvou let, přitom zaručí legendární řadě historickou kontinuitu i v situaci, která je velmi vzdálena podmínkám šedesátých let.

Pří příležitosti oslav 40. narozenin této legendy jsme pro vás připravili test poslední generace vozu s motorem 2,7 D pod kapotou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků