Jaguar XF s novým třílitrovým dieselem

Jaguar stále hledá kompromis mezi sportovním akcentem a hospodárností. Nyní vytáhl novou zbraň, diesel s 270 koňmi.

Nový šestiválcový vznětový turbomotor nese plný název AJ-V6D Gen III 3,0 l a poprvé se objeví v sedanu Jaguar XF Diesel S. Jedná se o vůbec nejvýkonnější a nejpropracovanější „diesel“ od Jaguaru v jeho historii, což lze snadno odvodit: dosud se pod kapotami vozů této značky objevovaly pouze čtyřválce 2,0 a 2,2 TDCI od Fordu a dvojitě přeplňovaný šestiválce 2,7d V6, který vzniknul ze spolupráce s koncernem PSA, ale objevuje se rovněž ve vozech Land Rover.

Ano, bylo by zvrácené s libostí přijímat nový vznětový motor značky Jaguar, ale žijeme ve složité době expanze automobilek k dosud neobsazeným segmentům, a tak si zmiňovaný motor zaslouží naši pozornost, ačkoli ve třídě prestižních sedanů poháněných naftou není nejvýkonnějším. Tento třílitrový šestiválec dosahuje výkonu 271 koní a točivého momentu slušných 600 Nm. V porovnání se starším šestiválcem 2,7 l, který je pro model XF rovněž k dispozici, nabízí ten nový přes zanedbatelný rozdíl ve zdvihovém objemu výkon vyšší o 33% a točivý moment při 1 500 ot./min. o 61% mohutnější. I přes tyto působivé pokroky se podařilo snížit spotřebu nafty o 12 a emise CO2 o 10%. Jaguar tvrdí, že typ XF Diesel S spotřebuje průměrně 6,8 l/100 km a vyprodukuje 179 g CO2 na kilometr, z 0 na 100 km/h přitom zrychlí jen za 5,9 s a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h.  

Zásadním prvkem, který se na těchto hodnotách podílí, je zatím jedinečný systém s paralelním přeplňováním dvěma dmychadly s nestejným postupným náběhem, který je dosud první aplikací podobné soustavy u motoru s vidlicovým uspořádáním válců. Nový motor je standardně osazen šestistupňovou automatickou převodovkou. K dispozici bude též ve slabším provedení s výkonem sníženým na 237 koní, ale v porovnání s jednotkou 2,7d V6 je stále o 16% výkonnější a jeho točivý moment je vyšší o 15%. Spotřeba paliva a emise jsou přitom stejné jako u silnějšího provedení.

Nový Jaguar XF Diesel S dostane také vlastní provedení interiéru a další doplňky. Patří sem například dvacetipalcová litá kola nebo decentní spoiler na víku zavazadlového prostoru. Do modelové palety XF příští rok přibude nová verze Portfolio.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Jaguar XF Diesel S
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků