Jak vypadá britské „poučení z krizového vývoje“, jsem si ověřil na bavorských dálnicích a v úzkých serpentinách Alp.
V hlavní roli zde vystupoval modernizovaný Jaguar XF s novým čtyřválcovým turbodieselem 2,2 l. Tento motor až donedávna v nabídce automobilky chyběl a ta kvůli tomu ztrácela na své úhlavní nepřátele, silnou německou trojku.
Trochu pozdní reakce
K nejprodávanějším modelům na evropském trhu ve střední třídě u exkluzivních prémiových značek patří BMW řady 5, Mercedes-Benz třídy E a Audi A6. Všechny jsou už dlouhou dobu nabízeny se čtyřválcovými dieselovými motory. Takový však v nabídce Jaguaru chyběl. Ten vybavoval model XF pouze s dieselovými šestiválci a benzinovými osmiválci.
Nyní ale zřejmě šéfům Jaguaru konečně došlo, jak byly karty rozdány. Uvědomili si, že kdyby dále pokračovali v nastoupeném trendu, tak je čekala drtivá, neodvratná prohra. Čtyřválců se totiž ve střední třídě u exkluzivních prémiových značek prodává téměř 50 procent.
Proto představili s mnohaměsíčním zpožděním oproti německé konkurenci svoji novou zbraň.
Jaká byla?
Nízká spotřeba
Čtyřválec AJ-i4D nabízel výkon 140 kW při 3500/min a 450 N.m při 2000/min. Odhlédneme-li od suché řeči čísel, bylo to dost na to, abyste se ve sportovně střiženém Jaguaru s tímto motorem cítili jako... v Jaguaru.
Vůz zrychloval z 0 na 100 km/h za 8,5 s a dosahoval maximální rychlosti 225 km/h.
Pravda, tyto hodnoty jistě nebyly z nejimpozantnějších, ale kombinovaná spotřeba již takovou byla – činila pouhých 5,4 l/100 km! K nízké spotřebě bezpochyby přispíval i inteligentní stop/start systém.
Jistější v zatáčkách
Při jízdě jsem od nového motoru nečekal zázraky, jako kdybych si snad stejně jako kdysi šéfové Jaguaru říkal, že do tak velkého vozu tak „mrňavý“ motor nepatří, ale byl jsem příjemně překvapený.
Turbodiesel se choval kultivovaně a ve spojení s osmistupňovou převodovkou německé firmy ZF (používá ji i BMW) i patřičně dynamicky. A v zatáčkách to s ním bylo dokonce ještě lepší než s jeho silnějšími druhy. Ti totiž vážili o poznání více, a to se právě při projíždění prudkých zákrut projevovalo.
Jediný zádrhel jsem spatřoval v chování převodovky, která jako by byla až příliš řízena diktátem spotřeby. Například ve chvíli, kdy jsem jel krátce za autobusem rychlostí kolem 80 km/h, zařadila sedmý rychlostní stupeň a otáčky se ustálily na číslici 1200. Z toho jsem si snadno pomohl řadicími „pádly“ pod volantem, ale někoho by nutnost manuálně řadit v takovýchto chvílích mohla otravovat. Vyzdvihl bych také skvělé odhlučnění motoru. A když už nějaký zvuk do kabiny přece jen od motoru pronikl, byl to takový příjemný „brumlák“.
Myslím, že tento vůz má slušnou šanci obstát, i když třeba BMW 520d je pořád o něco rychlejší a ekonomičtější a Mercedes-Benz je levnější (E 200 CDI stojí 991 200 Kč). Ceny Jaguaru XF u nás začínají na částce 1 089 739 Kč.
Modernizovaný model XF má vedle nového motoru i proměněnou příď s novými světlomety, změněný tvar nárazníku a kapoty motoru.
Luxusnější interiér. V kabině je například sound systém 1200 W se 17 reproduktory.
Foto Jaroslav Matějka a Jaguar (3x)