97
Fotogalerie

Jaguar XF nové generace je o třídu větší XE [první jízdní dojmy]

Kapitoly článku:


Benzinový vrchol

Absolutním vrcholem nabídky pro nové XF je provedení osazené benzinovým šestiválcem přeplňovaným kompresorem. Jaguar nabízí dvě verze, kdy provedení 35t disponuje výkonem 250 kW (340 koní), zatímco sportovnější esko má o čtyřicet koní více. U těchto variant lze dokoupit i zmiňovaný pohon všech kol a právě XF S AWD bylo auto, se kterým jsme si mohli dát pár kol na okruhu Navarra. Je to z celé nabídky to vůbec nejdražší, co si zatím můžete koupit. Cena začíná na 1 962 741 Kč.

xf-18.jpgxf-19.jpg
Na vrcholu nabídky prozatím stojí XF S AWD s cenou téměř dva miliony korun. Auto to je rychlé, řidičsky velmi zajímavé, ale možná snad až příliš kultivované

Na stejném okruhu jsem začátkem května jezdil s XE S, takže vzpomínky na tohle svezení byly ještě docela živé. Možná proto, že jsem seděl za volantem čtyřkolky, ale hlavně protože je XF větší a těžší, není okruhové ježdění tak zábavné jako s XE. Berte to ale ve velkých uvozovkách. Kdybych před tím s XE nejezdil, asi bych napsal, že XF S AWD jezdí na okruhu skvěle.

Opět stojí za zmínku hlavně podvozek. Auto je krásně čitelné, řidič přesně cítí, co se kdy děje, převodovka poslouchá na slovo. I když je zde pohon všech kol, systém primárně používá zadní nápravu, takže se na výjezdech ze zatáček potkáte dost často s příjemnou přetáčivostí. Obavy o to, že by systém AWD udělal z XF nezajímavé auto, určitě nejsou na místě.

Sportovnímu zážitku nakonec ze všeho nejvíce ubírá kultivovanost auta. I když jedete okruhovou jízdu a motor točíte do nejvyšších otáček, v interiéru stále panuje až nesportovní ticho. Zvuk benzinového šestiválce se k vám sice dostane a je věru velmi příjemný, ale celé to pro řidiče není tak efektní, jak by asi od sportovního provedení čekal. Nakonec i při poslechu z venku vám dvě koncovky výfuku nabídnou jen velmi decentní ukázku toho, jak rychlé tohle auto může být.

xf-24.jpgxf-25.jpg

Verdikt

Jaguar XF mi připomněl svezení s menším XE. Případným zákazníkům nabídne totiž větší a novější sedan hodně podobné vlastnosti, což v první řadě znamená skvělý podvozek a vyloženou radost z řízení každé motorizace. Navíc dostanete trochu více komfortu a prostornější interiér.

Britská novinka zřejmě pozice BMW, Audi a Mercedesu neohrozí, což je ale dané spíše absencí (možná prozatímní) verze kombi a širší palety motorizací v kombinaci s pohonem všech kol, kterou v našich končinách zákazníci tak rádi kupují.

Ani náhodou to ale nebude proto, že by šlo o horší vůz než to, co produkuje německá trojka. S jistotou můžeme vyřknout ortel pouze po přímém srovnávacím testu, ale já mám takové tušení, že nové XE své přímé soupeře v mnoha důležitých věcech (ano, systém InControl na iDrive zdaleka nestačí) překonává. 

Technické údaje: Jaguar XF 20d

Rok
2015
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 999 cm3
Vrtání • zdvih
83,0 mm • 92,4 mm
Stupeň komprese
15,5:1
Nejvyšší výkon
132 kW (180 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
430 Nm při 1 750 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8 s
Nejvyšší rychlost
230 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
540 l
Objem palivové nádrže
69 l
Hmotnost: provozní
1 470 kg
Prům. spotřeba: komb.
4,3 l/100 km
Rozvor náprav
2 960 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 605 mm • 1 594 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 954 × 1 880 × 1 457 mm

Technické údaje: Jaguar XF 30d

Rok
2015
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 993 cm3
Vrtání • zdvih
84,0 mm • 89,0 mm
Stupeň komprese
16,1:1
Nejvyšší výkon
221 kW (300 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
700 Nm při 2 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,2 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Objem palivové nádrže
66 l
Hmotnost: provozní
1 675 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,5 l/100 km

Technické údaje: Jaguar XF S AWD

Rok
2015
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 995 cm3
Vrtání • zdvih
84,5 mm • 89,0 mm
Stupeň komprese
10,5:1
Nejvyšší výkon
280 kW (380 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
450 Nm při 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,3 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Objem palivové nádrže
74 l
Hmotnost: provozní
1 685 kg
Prům. spotřeba: komb.
8,6 l/100 km

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud