97
Fotogalerie

Jaguar XF nové generace je o třídu větší XE [první jízdní dojmy]

Kapitoly článku:


Motory původem od XF, XE a F-Type

Motory známe. Vrcholné benzinové šestiválce mají původ u F-Type, čtyřválce pochází z nové řady Ingenium a konečně naftový šestiválec přešel do nové generace z té staré, přirozeně se ale dočkal důkladných změn.

Tak například je zde jiný systém vstřikování, který pracuje s tlakem 2000 barů, jiné jsou i vstřikovače, turbodmychadla, upravoval se systém chlazení i mazání, motor používá vysokotlakou a nízkotlakou recirkulaci výfukových plynů a vstřikování močoviny, které se týká i dieselového čtyřválce. Šestiválcový diesel se díky všem úpravám dostal na výkon 300 koní a točivý moment končí hodnotou 700 Nm.

Převodovky obstarala společnost ZF. Pro čtyřválce lze pořídit i manuál, jinak platí, že jsou všechny verze dostupné s automatem, který má osm rychlostí. Čtyřválcové motory a benzinové šestiválce s pohonem zadních kol používají menší a lehčí verzi ZF 8HP45, zatímco naftové šestiválce a čtyřkolky používají větší ZF 8HP70. V praxi to poznáte třeba podle otáček, protože silnější převodovka má delší stálý převod (2,19 vs. 2,73). Čtyřválcový diesel točil při 130 km/h na osmičku zhruba dva tisíce, naftový šestiválec o 500 otáček méně.

Jaguar XF  E-Performance 20d 30d 25t 35t 35t AWD S S AWD
Max. výkon 120 kW/163 k 132 kW/180 k 221 kW/300 k 177 kW/240 k 250 kW/340 k 250 kW/340 k 280 kW/380 k 280 kW/380 k
Vrchol TM 380 Nm 430 Nm 700 Nm 340 Nm 450 Nm 450 Nm 450 Nm 450 Nm
0-100 km/h 8,7 s 8,1 s 6,2 s 7,0 s 5,4 s 5,4 s 5,3 s 5,3 s
Maximální rychlost 227 km/h 229 km/h 250 km/h 248 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Komb. spotřeba 4,2 l/100 km 4,3 l/100 km 5,5 l/100 km 7,5 l/100 km 8,3 l/100 km 8,6 l/100 km 8,3 l/100 km 8,6 l/100 km
První cena 1 149 742 Kč 1 179 266 Kč 1 701 865 Kč 1 343 100 Kč 1 655 522 Kč 1 727 759 Kč 1 905 145 Kč 1 962 741 Kč

Standardem pro všechny je pohon zadních kol (ještě aby to bylo jinak), ale hned od začátku prodeje se bude nabízet také pohon 4x4. Jaguar ovšem čtyřkolku kombinuje pouze s benzinovými šestiválci, přičemž důvod je stejný jako u staré generace. XF AWD má namířeno hlavně do Ameriky, kde diesel nikoho moc nezajímá. 

xf-5.jpgxf-6.jpg
Hned od začátku prodeje si můžete koupit benzinové XF také s pohonem všech kol. Přední náprava se připojuje pomocí mezinápravové spojky, pohon hřídele vedoucího dopředu nově používá řetěz

Představa třílitrového naftového šestiválce v XF s pohonem všech kol je pro evropský a hlavně český trh určitě vysoce lákavá, ale ve srovnání s tím Americkým by se Jaguar dostal jen na zlomek prodejů. Podle lidí z Jaguar se s dieselovou čtyřkolkou zatím nepočítá ani do budoucna, protože se to nevyplatí.

Samotný systém pohonu 4x4 je podobný staré generaci, ale stejný není. O připojování přední nápravy se sice stále stará mezinápravová spojka, ale samotný přenos na hřídel vedoucí dopředu už neprobíhá přes ozubená kola. Jaguar vsadil na řetěz, který je lehčí a také tišší. Stejnou verzi má také F-Type a XE.

Tolik menší teorie na úvod.

xf-2.jpgxf-29.jpg
Vrcholem pro nové XF je provedení S, které jsme vyzkoušeli na okruhu. Kdo chce civilnější a levnější motor, ale zároveň požaduje sportovní vzhled, ten může sáhnout po verzi R-Sport (vpravo). Tu jsme otestovali v kombinaci s dvoulitrovým dieselem

Opravdu prostorný

Design nového XF není překvapením, ale mohu vás ubezpečit, že v reálu vůz vypadá skutečně velmi dobře. Nejsem si jist pouze tím, jak bude vypadat v emisně nejšetrnější verzi posazené na sedmnáctipalcových kolech. Auta na fotkách mají dvacítky a devatenáctky. Vzhled mohou vylepšit i kompletně diodové světlomety (XF je spolu s XJ prvním Jaguarem, který toto nabízí) a profil karoserie blízký kupé.

Právě pohled z boku může vyvolat obavy o prostor o hlavu vzadu. Nové XF ale tyto obavy rychle rozptýlí, místa vzadu je skutečně dost i pro mně a mých 190 cm. Bavíme se jak o prostoru pro hlavu, tak pro nohy. Poněvadž jsem si ale zapomněl přibalit náš redakční měřič, za což se omlouvám, nemohu nabídnout přesná čísla a třeba porovnání s XE. Ale nebojte, plnohodnotný test by měl proběhnout už někdy na podzim a tam se na všechno podrobně podíváme.

xf-81.jpgxf-82.jpgxf-83.jpgxf-52.jpgxf-77.jpgxf-78.jpgxf-79.jpg
Interiér je prostornější a světlejší. Designéři totiž přidali novému XF ještě jedno malé okénko za druhý pár dveří. Ostatní prvky interiéru už známe buď z Jaguarů obecně, nebo z Jaguaru XE

Palubní deska jako taková je vlastně kompletně převzatá z XE. Jaguar sem opět přidal své typické prvky jako vysouvací otočný volič převodovky, zůstaly také otevírající se výdechy ventilace nebo modré podsvětlení. Standardem pro všechny je systém InControl Touch s dotykovým displejem o velikosti 8“ a klasickým přístrojovým štítem. Za příplatek ovšem můžete mít ještě nový InControl Touch Pro, které nabízí rychlejší ovládání, propracovanější funkce (třeba nastavitelnou homepage) a celkově větší displej (10,2“).

Spolu s tím dostanete ještě další 12,3“ TFT displej místo budíků na přístrojový štít, který může ukazovat všechno možné včetně navigace roztažené přes celou plochu. Tato novinka ovšem bude dostupná až od konce letošního roku.

Sečteno a podtrženo, nové XF vypadá uvnitř velmi dobře, nabízí dost prostoru a kdo bude chtít a bude ochotný platit, může mít v interiéru třeba různě barevné čalounění, mnoho variant obložení a celkově hodně bohatou výbavu. Myslelo se totiž i na větší možnosti individualizace. 

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud