85
Fotogalerie

Jaguar XE: fakta, fotky, videa a první dojmy

Kapitoly článku:


All Surface Progress Control

Poháněna je samozřejmě zadní náprava. I ta je nová, konkrétně jde o typ Integral Link. Jaguar slibuje nadprůměrnou stabilitu a vysokou míru pohodlí. Aby nová britská zadokolka neměla problémy s jízdou na kluzkém povrchu, nastoupili experti od Land Roveru a připravili věc zvanou All Surface Progress Control.

V podstatě jde o pomocníka, kterému řidič nastaví cílovou rychlost a ten se pak sám s automobilem rozjede a bude se zvolenou rychlost snažit udržet. Pomoci by toto mělo především při rozjezdech na sněhu. Celá věc funguje do 30 km/h a časem ji dostanou také ostatní modely značky.

Samotné brzdy mohou mít průměr až 350 mm vpředu a až 325 mm. Pro snížení hluku a vibrací při brzdění Jaguar použil nové brzdné třmeny s jedním pístkem a brzdové destičky typu Non Asbestot Organic (NAO). V nabídce najdeme klasický podvozek i podvozek používající adaptivní tlumiče. Jejich dodavatelem je společnost Bilstein.

IMG_2740.jpgIMG_2810.jpgIMG_2811.jpg
Na nápravách také našly ve velkém uplatnění hliníkové slitiny. Konstrukce té zadní má přinést pohodlí a zároveň jízdní stabilitu. Třetím cílem pak byla relativně malá prostorová náročnost. 

Co se disků týká, počítá Jaguar s velikostí od sedmnácti do dvaceti palců. Protože se pod zavazadelník nastěhoval akumulátor, spolehnout se budete moci maximálně na dojezdovou rezervu nebo sadu na lepení.

Interiér s novým multimediálním systémem

Kritika multimediálního systému v Jaguarech se objevuje snad v každém testu. A oprávněně. XE ovšem přichází s novou verzí, která by měla být výrazně modernější. O systém jako takový se postarala společnost Harmann, software pochází od společnosti Bosh. Mimochodem Peter Virk, šéf pro technologie a aplikace, sliboval výrazné zlepšení také u starého systému. I tam se údajně chystá nový software, který by měl vše výrazně zrychlit.

Základem je osmipalcový dotykový displej. Kromě standardních funkcí typu navigace, USB, Bluetooth, přichází řada aplikací. Přes telefon budete moci na dálku zkontrolovat, zda je váš vůz zamčený, budete znát jeho polohu, k dispozici bude také funkce dálkové aktivace topení nebo klimatizace. Na některých trzích se toto vyřeší přes nezávislé topení, jinde se rovnou nastartuje motor. Samozřejmostí je i propojení multimediálního systému s telefonem a zobrazení vybraných aplikací z telefonu na centrální displej.

Jaguar XE také dokáže číst značky, sledovat mrtvý úhel (přijíždějící auto je indikováno blikáním, pokud auto v mrtvém úhlu již je, kontrolka svítí), přidána je také funkce detekce přijíždějící dopravy při couvání na ulici a tak dále. Třešničkou na dortu je laserový head up displej nabízející ostřejší rozlišení a menší rozměry zařízení samotného. Řidiči se bude do zorného pole promítat rychlost, navigace nebo upozornění na riziko čelního nárazu. I přednárazový systém je součástí Jaguaru XE. Do 40 km/h auto zcela zastaví.

Automobilka nakonec slibovala také maximální péči o zpracování a důkladné odhlučnění. Během vývoje se ladily i takové zvuky, jaké například produkují zavírané dveře. Uvidíme, jak moc tohle bude pravda.

IMG_3632.jpgIMG_3648.jpg
Nové XE představil sám Ian Callum. Výsledek vypadá opravdu velmi dobře. Inspirace F-Typem se nezapře. 

První dojmy?

Na závěr poměrně podrobné prezentace nemohlo přijít nic jiného než představení vozu samotného. Podle prvních fotek jsem si myslel, že půjde o zmenšenou verzi XF, ale to není tak docela pravda. Ian Callum připravil řadu detailů, díky kterým vypadá XE lépe. Je to nižší a širší silueta, menší světla nebo ostré linky táhnoucí se od předního blatníku až po víko zavazadelníku. Zadní světla pak také nesou jasný podpis Jaguaru F-Type.

Celkově je nové XE povedené. Není to model stavěný na efekt, ale při bližší prohlídce vás zaujme. Pěkným detailem je protažená střecha, která vytváří dojem kupé. Když se podíváte na auto ze správného úhlu, uvidíte zadní takříkajíc svalnaté blatníky opět připomínající F-Type. XE se mi líbí a myslím, že se bude líbit i zákazníkům.

Jediné, co mi aktuálně vrtá hlavou, je, jak bude asi vypadat základní verze. Představené S má agresivnější nárazník a dvacetipalcová kola. I Ian Callum říkal, že vůz navrhoval především pro použití těchto disků. Takže: jak asi bude vypadat základní provedení postavené na sedmnáctkách?

JAGUAR_XE_S_INT_01.jpgJAGUAR_XE_S_INT_03.jpg
Interiéru vévodí poměrně široká středová konzole, zpracování jako takové vypadá velmi slibně. Škoda, že ani verze S nedostala volič převodovky ve stylu F-Type. 

Protažená kabina v kombinaci s nízko posazenými sedadly má být prostorná. S mojí výškou 190 cm je to vzadu dost akorát, především v oblasti hlavy a kolen, ale to v této kategorii není nic výjimečného. Jinak potěšilo i ve druhé řadě slušné boční vedení. Vpředu na vás čeká celkem široká středová konzole, všechno je ale jednoduché a přehledné.

Co se faktických údajů týká, tak Jaguar vzadu nabízí sedadla dělená v poměru 40/20/40, základní objem zavazadleníku činí 455 litrů. Vstupní otvor (jak se dá od pohledu čekat) není zrovna největší. Mimochodem tu správnou atmosféru uvnitř má zařídit také ambientní osvětlení. Na výběr bude deset barev.

Jaguar XE je zajímavé auto přinášející řadu novinek. Teorie vypadá hodně slibně, na první praktické testy se zcela upřímně těším. Přesto bude zřejmě tato novinka stále hrát roli zajímavé alternativy k německým konkurentům, a to především kvůli malé nabídce motorizací. V ostatních aspektech se britská značka ovšem na své zavedené soupeře dotahuje. Třeba takové Audi, kterému se na českém trhu v poslední době moc nedaří, má určitě o čem přemýšlet.

Kompletní detaily týkající se všech motorů zveřejní Jaguar v Paříži.

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud