Jaguar X-Type Estate: kočkovité kombi v Česku (představení)

Jaguar X-Type Estate: kočkovité kombi v Česku (představení)

Jaguaru nastávají krušné časy. Prodeje stagnují, proto automobilka sáhla po drastickém řešení: nejprve do řady X-Type přidala naftový motor, poté uvedla historicky první kombi. V článku najdete ceny X-Type Estate na českém trhu, obrázky a technické parametry.

X-Type Estate si odbyl svou výstavní premiéru loni ve Frankfurtu, na českém trhu se začal prodávat teprve nedávno. Dosud si každý představil pod značkou Jaguar pouze elegantní sedany s klasickou zádí či sportovně laděná kupé. Nově se přidává také verze kombi, která má podobně jako naftový dvoulitr (pochází od Fordu) zvýšit prodeje.

Oproti sedanu je kombi podstatně praktičtější, i když má objem zavazadlového prostoru jen 452 litrů; to není na kombi střední třídy mnoho. Po sklopení sedaček získáte prostor o objemu 1 415 litrů. Kombi je sice elegantní a patří zcela jistě k tomu lepšímu ve třídě, ale příznivci značky mají pocit, že už to to zkrátka není „pravý“ jaguar. Už jen proto, že má pohon předních kol (2.0D a 2.1 V6; silnější dvoulitry mají poháněny obě nápravy 40:60).

Následující útržky pocházejí z webu Jaguar Moravia.

„Převodovky:

Pětistupňová přímo řazená převodovka se samonastavitelnou spojkou a dvouhmotovým setrvačníkem, zajišťující kultivovaný chod. Jako volitelná výbava je dodávána pětistupňová elektronicky řízená automatická převodovka s konvertorem točivého momentu. Různá schémata řazení optimalizují výkon za různých jízdních podmínek, jako jsou např. jízda z kopce a použití tempomatu. Obě převodovky jsou bezúdržbové.

Stálý pohon všech kol u modelů 2.5 a 3.0 l:

Stálý pohon všech kol Jaguar Traction 4 zajišťuje optimální jízdní vlastnosti a bezpečnost i při vyšších rychlostech za každého počasí. Točivý moment je rozdělen v poměru 40 % na přední kola a 60% na zadní kola, a poskytuje tak pocit sportovní jízdy s náhonem na zadní nápravu. Viskózní spojka rozpozná rozdíly v rychlosti otáčení předních a zadních kol a okamžitě přizpůsobí rozdělení přenosu točivého momentu na nápravy tak, aby optimalizovala trakci, ovládání a stabilitu.

Řízení:

Posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti zvyšuje pocit kontaktu s vozovkou a snižuje posilovací účinek úměrně k rychlosti, čímž poskytuje vynikající dojem směrové stability a přesnosti. Poloha volantu je seřiditelná jak výškově, tak i podélně. Posilovačem řízení s proměnlivým účinkem jsou vybaveny pouze modely 2.5 a 3 l.

Přední náprava:

Zavěšení kol přední nápravy je tvořeno systémem McPherson s použitím dvouplášťových tlumičů Bilstein. Vzpěra přední nápravy navazuje na odlitek závěsu kola upevněným kulovým kloubem ke spodnímu rameni uložení kola. To je pak připevněno k obvodovému rámu, který nese komplet řízení a příčný zkrutný stabilizátor. Pro optimalizaci dynamiky výkonu a jízdního komfortu je spodní rameno uložené v rámu nápravy pomocí hydraulického lůžka. Obvodový rám nápravy je připevněn čtyřmi pryžovými lůžky ke skeletu karoserie.

Zadní náprava:

Příčná zkrutná vzpěra nápravy je navržena tak, aby každé kolo reagovalo nezávisle. Zadní náprava pak zajišťuje jízdní komfort a ovladatelnost na vysoké úrovni. Systém připevnění nápravy odděluje pomocný rám od karoserie a pohon nápravy od pomocného rámu. Příčný zkrutný stabilizátor. Sportovní podvozek: o 10% tužší pružiny a tlumiče, sportovní charakter řízení a 17“ kola zajišťují přesnou ovladatelnost.

Brzdová soustava:

Velkoprůměrové kotoučové brzdy montované standardně na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením. Čtyřkanálový protiblokovací systém s elektronickým rozdělováním brzdného účinku pro zvýšení stability za nepříznivých podmínek. Nyní již standardně dodávaný systém Dynamic Stability Control ve spojení s protiblokovacím systémem a systémem řízení pomůže předejít přetáčivosti či nedotáčivosti tím, že aplikuje brzdnou sílu v jakékoliv požadované kombinaci na všechna čtyři kola.

Lak a ochrana proti korozi:

81% (hmotnosti) karoserie je vyrobeno z oboustranně pozinkované oceli. Čtyři lakovací procesy: nános základové vrstvy, zbroušení za mokra pro optimalizaci hladkosti povrchu druhé vrstvy a následně vrchního laku. Při aplikaci základnové barvy se používá technologie vodou ředitelných barev, snižující emise rozpouštědel o 85% oproti tradičním metodám lakování.“

Technická data motorů

MOTOR 2.0 Diesel 2.1 V6 2.5 V6 3.0 V6
Počet válců / ventilů na válec 4/4 6/4 6/4 6/4
Vrtání - mm 86/86 81.6/66.8 81.6/79.5 89.0/79.5
Objem - ccm 1998 2099 2495 2968
Max. výkon - bhp (kW) 130 (96) 157 (117) 194 (145) 231 (172)
Při otáčkách za minutu 3800 6800 6800 6800
Max. točivý moment - Nm 330 - 350 200 244 284
Při otáčkách za minutu 1800 4100 3000 3000
Kompresní poměr : 1 18,2 10,75 10,3 10,5
Převodovka 5-ti stupňová
manuální
5-ti stupňová
manuální nebo
automatická
5-ti stupňová
manuální nebo
automatická
5-ti stupňová
manuální nebo
automatická
VÝKONY (manuální / automatická převodovka)
Akcelerace 0 - 100 km/h 10,2 9,6/11,1 8,5/9,2 7,2/7,8
Max. rychlost - km/h 198 207/201 222/217 232/227
SPOTŘEBA PALIVA (manuální / automatická převodovka)
Město - l/100 km 7,7 12,9/14,5 13,8/15,2 14,9/15,2
Mimo město - l/100 km 4,7 7,2/7,5 7,3/7,7 7,8/7,9
Kombinovaná - l/100 km 5,7 9,3 /10,3 9,7/10,4 10,4/10,6

Ceny v Česku

Jaguar X-Type Estate 2.0D 2.1 V6 2.5 V6 3.0 V6
Classic 1 040 495 1 060 495 1 210 495 1 340 495
Sport 1 160 495 1 180 495 1 330 495 1 440 495
SE 1 170 495 1 190 495 1 340 495 1 430 495

Kompletní přehled výbav najdete v PDF na webu Jaguar Moravia; jeho přepis do tabulky by zapsal příliš mnoho času.

Kromě toho přišel Jaguar s provedením N1, tedy pravým náklaďákem. Důvodem je možnost odpočtu DPH pro firmy; za X-Type Estate v tomto provedení zaplatíte 888 tisíc korun bez daně, ovšem jste omezeni verzí 2.0D Classic.

Fotogalerie

   

    

   

  

  

 

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud