Jaguaru nastávají krušné časy. Prodeje stagnují, proto automobilka sáhla po drastickém řešení: nejprve do řady X-Type přidala naftový motor, poté uvedla historicky první kombi. V článku najdete ceny X-Type Estate na českém trhu, obrázky a technické parametry.
X-Type Estate si odbyl svou výstavní premiéru loni ve Frankfurtu, na českém trhu se začal prodávat teprve nedávno. Dosud si každý představil pod značkou Jaguar pouze elegantní sedany s klasickou zádí či sportovně laděná kupé. Nově se přidává také verze kombi, která má podobně jako naftový dvoulitr (pochází od Fordu) zvýšit prodeje.
Oproti sedanu je kombi podstatně praktičtější, i když má objem zavazadlového prostoru jen 452 litrů; to není na kombi střední třídy mnoho. Po sklopení sedaček získáte prostor o objemu 1 415 litrů. Kombi je sice elegantní a patří zcela jistě k tomu lepšímu ve třídě, ale příznivci značky mají pocit, že už to to zkrátka není „pravý“ jaguar. Už jen proto, že má pohon předních kol (2.0D a 2.1 V6; silnější dvoulitry mají poháněny obě nápravy 40:60).
Následující útržky pocházejí z webu Jaguar Moravia.
„Převodovky:
Pětistupňová přímo řazená převodovka se samonastavitelnou spojkou a dvouhmotovým setrvačníkem, zajišťující kultivovaný chod. Jako volitelná výbava je dodávána pětistupňová elektronicky řízená automatická převodovka s konvertorem točivého momentu. Různá schémata řazení optimalizují výkon za různých jízdních podmínek, jako jsou např. jízda z kopce a použití tempomatu. Obě převodovky jsou bezúdržbové.
Stálý pohon všech kol u modelů 2.5 a 3.0 l:
Stálý pohon všech kol Jaguar Traction 4 zajišťuje optimální jízdní vlastnosti a bezpečnost i při vyšších rychlostech za každého počasí. Točivý moment je rozdělen v poměru 40 % na přední kola a 60% na zadní kola, a poskytuje tak pocit sportovní jízdy s náhonem na zadní nápravu. Viskózní spojka rozpozná rozdíly v rychlosti otáčení předních a zadních kol a okamžitě přizpůsobí rozdělení přenosu točivého momentu na nápravy tak, aby optimalizovala trakci, ovládání a stabilitu.
Řízení:
Posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti zvyšuje pocit kontaktu s vozovkou a snižuje posilovací účinek úměrně k rychlosti, čímž poskytuje vynikající dojem směrové stability a přesnosti. Poloha volantu je seřiditelná jak výškově, tak i podélně. Posilovačem řízení s proměnlivým účinkem jsou vybaveny pouze modely 2.5 a 3 l.
Přední náprava:
Zavěšení kol přední nápravy je tvořeno systémem McPherson s použitím dvouplášťových tlumičů Bilstein. Vzpěra přední nápravy navazuje na odlitek závěsu kola upevněným kulovým kloubem ke spodnímu rameni uložení kola. To je pak připevněno k obvodovému rámu, který nese komplet řízení a příčný zkrutný stabilizátor. Pro optimalizaci dynamiky výkonu a jízdního komfortu je spodní rameno uložené v rámu nápravy pomocí hydraulického lůžka. Obvodový rám nápravy je připevněn čtyřmi pryžovými lůžky ke skeletu karoserie.
Zadní náprava:
Příčná zkrutná vzpěra nápravy je navržena tak, aby každé kolo reagovalo nezávisle. Zadní náprava pak zajišťuje jízdní komfort a ovladatelnost na vysoké úrovni. Systém připevnění nápravy odděluje pomocný rám od karoserie a pohon nápravy od pomocného rámu. Příčný zkrutný stabilizátor. Sportovní podvozek: o 10% tužší pružiny a tlumiče, sportovní charakter řízení a 17“ kola zajišťují přesnou ovladatelnost.
Brzdová soustava:
Velkoprůměrové kotoučové brzdy montované standardně na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením. Čtyřkanálový protiblokovací systém s elektronickým rozdělováním brzdného účinku pro zvýšení stability za nepříznivých podmínek. Nyní již standardně dodávaný systém Dynamic Stability Control ve spojení s protiblokovacím systémem a systémem řízení pomůže předejít přetáčivosti či nedotáčivosti tím, že aplikuje brzdnou sílu v jakékoliv požadované kombinaci na všechna čtyři kola.
Lak a ochrana proti korozi:
81% (hmotnosti) karoserie je vyrobeno z oboustranně pozinkované oceli. Čtyři lakovací procesy: nános základové vrstvy, zbroušení za mokra pro optimalizaci hladkosti povrchu druhé vrstvy a následně vrchního laku. Při aplikaci základnové barvy se používá technologie vodou ředitelných barev, snižující emise rozpouštědel o 85% oproti tradičním metodám lakování.“
Technická data motorů
MOTOR |
2.0 Diesel |
2.1 V6 |
2.5 V6 |
3.0 V6 |
Počet válců / ventilů na válec |
4/4 |
6/4 |
6/4 |
6/4 |
Vrtání - mm |
86/86 |
81.6/66.8 |
81.6/79.5 |
89.0/79.5 |
Objem - ccm |
1998 |
2099 |
2495 |
2968 |
Max. výkon - bhp (kW) |
130 (96) |
157 (117) |
194 (145) |
231 (172) |
Při otáčkách za minutu |
3800 |
6800 |
6800 |
6800 |
Max. točivý moment - Nm |
330 - 350 |
200 |
244 |
284 |
Při otáčkách za minutu |
1800 |
4100 |
3000 |
3000 |
Kompresní poměr : 1 |
18,2 |
10,75 |
10,3 |
10,5 |
Převodovka |
5-ti stupňová manuální |
5-ti stupňová manuální nebo automatická |
5-ti stupňová manuální nebo automatická |
5-ti stupňová manuální nebo automatická |
VÝKONY (manuální / automatická převodovka) |
Akcelerace 0 - 100 km/h |
10,2 |
9,6/11,1 |
8,5/9,2 |
7,2/7,8 |
Max. rychlost - km/h |
198 |
207/201 |
222/217 |
232/227 |
SPOTŘEBA PALIVA (manuální / automatická převodovka) |
Město - l/100 km |
7,7 |
12,9/14,5 |
13,8/15,2 |
14,9/15,2 |
Mimo město - l/100 km |
4,7 |
7,2/7,5 |
7,3/7,7 |
7,8/7,9 |
Kombinovaná - l/100 km |
5,7 |
9,3 /10,3 |
9,7/10,4 |
10,4/10,6 |
Ceny v Česku
Jaguar X-Type Estate |
2.0D |
2.1 V6 |
2.5 V6 |
3.0 V6 |
Classic |
1 040 495 |
1 060 495 |
1 210 495 |
1 340 495 |
Sport |
1 160 495 |
1 180 495 |
1 330 495 |
1 440 495 |
SE |
1 170 495 |
1 190 495 |
1 340 495 |
1 430 495 |
Kompletní přehled výbav najdete v PDF na webu Jaguar Moravia; jeho přepis do tabulky by zapsal příliš mnoho času.
Kromě toho přišel Jaguar s provedením N1, tedy pravým náklaďákem. Důvodem je možnost odpočtu DPH pro firmy; za X-Type Estate v tomto provedení zaplatíte 888 tisíc korun bez daně, ovšem jste omezeni verzí 2.0D Classic.
Fotogalerie