Jaguar vyrobí devět kusů modelu XKSS, prvního supersportu na světě

V roce 1957 bylo devět modelů XKSS zničeno požárem továrny. Nyní je Jaguar vyrobí znovu.

Pozdě, ale přece. Britská automobilka doplní stavy a pod taktovkou divize Jaguar Classics ručně vyrobí devět chybějících modelů Jaguar XKSS, které byly zničeny při požáru továrny v roce 1957. Původně mělo vzniknout 25 kusů modelu XKSS, nakonec se jich ale na silnice právě kvůli požáru dostalo jen 16.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar XKSS vznikl na základech závodního modelu D-Type. Dostal ale dvoumístný interiér, skládací střechu, nárazníky a další nutnosti pro silniční provoz

Jaguar XKSS byla silniční verze závodního Jaguaru D-Type. Vlastně bychom ho mohli považovat za vůbec první opravdový supersport na světě, který přinesl závodní techniku „běžnému“ spotřebiteli. No, běžnému... Model XKSS stál ve své době zhruba stejně jako ucházející dům.

Design | Retro | Sportovní auta | Fascinace | Kabriolety | Jaguar

Eagle Spyder GT je další variace na téma E-Type za 24 milionů

Jak vlastně Jaguar XKSS vznikl? Po závodní sezóně roku 1956 měla automobilka v továrně Browns Lane několik částečně zkompletovaných závodních D-Typů, ale nevěděla, co s nimi. V USA se objevila poptávka po exkluzivních evropských sportovních modelech a bylo rozhodnuto, že D-Type bude předělán na silniční verzi a vyvezen do USA.

Na závodním D-Typu se toho moc po technické stránce nezměnilo, nicméně auto muselo dostat sedačku spolujezdce, druhé dveře a plnohodnotné čelní okno, stejně tak čalounění do interiéru a další základní luxusní prvky výbavy. Zmizela i „ploutev“ za řidičem a zesilující přepážka v interiéru. Přibyly i chromované nárazníky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Závodní D-Type měl jednomístný kokpit a charakteristickou ploutev za řidičem. Nepotřeboval nárazníky a podobné zbytečnosti. Nakonec bylo vyrobeno více závodních D-Typů než silničních XKSS

Jaguar XKSS používal stejný řadový šestiválec 3,4 litru jako závodní D-Type, výkon byl okolo 250 koní. S ním se dostal Jaguar na 100 km/h za pět sekund a rozjel se na více než 240 km/h. Jaguar XKSS vlastnil například Steve McQueen, který ho používal k denní potřebě.

Zajímavosti | Retro | Jaguar

Víkendové čtení: Steve McQueen a Jaguar XK-SS

Jaguar očekává, že se každý z ručně vyrobených modelů XKSS prodá za zhruba 1,5 milionu dolarů, tedy za asi 36 milionů korun. První kusy by měly dorazit k zákazníkům na jaře 2017.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků