Jaguar vyrobí devět kusů modelu XKSS, prvního supersportu na světě

V roce 1957 bylo devět modelů XKSS zničeno požárem továrny. Nyní je Jaguar vyrobí znovu.

Pozdě, ale přece. Britská automobilka doplní stavy a pod taktovkou divize Jaguar Classics ručně vyrobí devět chybějících modelů Jaguar XKSS, které byly zničeny při požáru továrny v roce 1957. Původně mělo vzniknout 25 kusů modelu XKSS, nakonec se jich ale na silnice právě kvůli požáru dostalo jen 16.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar XKSS vznikl na základech závodního modelu D-Type. Dostal ale dvoumístný interiér, skládací střechu, nárazníky a další nutnosti pro silniční provoz

Jaguar XKSS byla silniční verze závodního Jaguaru D-Type. Vlastně bychom ho mohli považovat za vůbec první opravdový supersport na světě, který přinesl závodní techniku „běžnému“ spotřebiteli. No, běžnému... Model XKSS stál ve své době zhruba stejně jako ucházející dům.

Retro | Design | Sportovní auta | Fascinace | Kabriolety | Jaguar

Eagle Spyder GT je další variace na téma E-Type za 24 milionů

Jak vlastně Jaguar XKSS vznikl? Po závodní sezóně roku 1956 měla automobilka v továrně Browns Lane několik částečně zkompletovaných závodních D-Typů, ale nevěděla, co s nimi. V USA se objevila poptávka po exkluzivních evropských sportovních modelech a bylo rozhodnuto, že D-Type bude předělán na silniční verzi a vyvezen do USA.

Na závodním D-Typu se toho moc po technické stránce nezměnilo, nicméně auto muselo dostat sedačku spolujezdce, druhé dveře a plnohodnotné čelní okno, stejně tak čalounění do interiéru a další základní luxusní prvky výbavy. Zmizela i „ploutev“ za řidičem a zesilující přepážka v interiéru. Přibyly i chromované nárazníky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Závodní D-Type měl jednomístný kokpit a charakteristickou ploutev za řidičem. Nepotřeboval nárazníky a podobné zbytečnosti. Nakonec bylo vyrobeno více závodních D-Typů než silničních XKSS

Jaguar XKSS používal stejný řadový šestiválec 3,4 litru jako závodní D-Type, výkon byl okolo 250 koní. S ním se dostal Jaguar na 100 km/h za pět sekund a rozjel se na více než 240 km/h. Jaguar XKSS vlastnil například Steve McQueen, který ho používal k denní potřebě.

Retro | Zajímavosti | Jaguar

Víkendové čtení: Steve McQueen a Jaguar XK-SS

Jaguar očekává, že se každý z ručně vyrobených modelů XKSS prodá za zhruba 1,5 milionu dolarů, tedy za asi 36 milionů korun. První kusy by měly dorazit k zákazníkům na jaře 2017.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 38 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků