Kapitoly článku:
Jaguar XJ Supersport
Ačkoli to pohled na přední sedadla nikterak nenaznačuje, pozice řidiče za volantem modelu Jaguar XJ Supersport je pohodlná, ale také dostatečně jistá při průjezdu zatáčkami na mezích adheze i rychlém střídání zrychlení a brzdění. I přes širokou středovou konzoli má řidič běžného vzrůstu ve všech ohledech dostatek prostoru, ani pravé koleno se o konzoli nijak netlačí, což jinak bývá stále častější nectností moderních automobilů, zvláště těch „sportovních“.
Jistě odpustíte, že jsme tentokrát vůbec nijak nezkoumali parametry typu funkčnost dotykového displeje, množství odkládacích prostor, využitelnost zavazadlového prostoru ani parkování. Interiér špičkového modelu Jaguar XJ Supersport je koncipován spíše komfortně a mimořádné porci koňských sil na první pohled neodpovídá ani tvarování sedadel, ani poměrně velký volant s docela tenkým věncem. Důležité je, že řidič za volantem snadno najde ideální polohu a má vše dokonale pod kontrolou.
Jaguar XJ Supersport
Na místě obvyklého štítu s přístroji před volantem se nachází zatím stále spíše raritní displej LCD, jenž nabízí vysoký kontrast, znamenitou přehlednost a snadnou čitelnost za různých světelných podmínek. Režimy šestistupňové automatické převodovky se volí otočným spínačem na středové konzoli; vyžaduje to trochu zvyku, ale funkčnosti tohoto elementu v podstatě nelze nic vytknout.
XJ Supersport: i v pohybu mu to sluší
Zvláště v režimu Sport je točivý moment motoru posílán na zadní kola bleskově a bez výraznějších prodlev převodovky či zpožděných reakcí na pokyny plynového pedálu. Rovně jede každé silné auto, ale jak je na tom Jaguar XJ Supersport v zatáčkách? Řízení je celkem lehké, ale řidiči nabízí dostatečný kontakt s předními koly i hranicemi adheze, takže není problém vůz v zatáčce trvale udržovat „na hraně“. Pokud je třeba v zatáčce neočekávaně brzdit, vůz nejeví tendenci nijak měnit směr naznačený volantem a v rámci fyzikálních zákonů stroj spolehlivě udržíte pod kontrolou.
Jaguar XJ Supersport bez potíží držel krok i se svými menšími a lehčími sourozenci
Docela ostré svezení se špičkovými verzemi aktuálních modelů Jaguar ve fantastickém prostřední Severní smyčky zanechalo velmi dobrý dojem. Paradoxně možná nejlepší přinesl právě výše popisovaný Jaguar XJ Supersport, kupé XKR-S je totiž snad až příliš „ultimativní“, zatímco menší sedan XF R vykazuje výrazné rozdíly mezi jednotlivými jízdními režimy a jen obtížně jsme hledali ten pravý pro danou situaci.
Jaguar XJ Supersport je dosti drahý, ale v dané kategorii nabízí velmi zajímavou a vyrovnanou kombinaci luxusního prostředí pro každodenní cesty na dlouhé vzdálenosti a vlastností, jež i motoristovi s minimem řidičských zkušeností v extrémních podmínkách umožní dosahovat špičkových výsledků při příležitostných návštěvách závodních tratí.
Foto: Jaguar Cars a autor
Technické údaje: Jaguar XJ SWB
Rok • stupeň výbavy
2012 • Supersport Speed
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
8/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 5 000 cm3
Vrtání • zdvih
92,5 mm • 93,0 mm
Nejvyšší výkon
375 kW (510 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 až 6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
625 Nm při 2 500 až 5 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,9 s
Nejvyšší rychlost
280 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
520 l
Hmotnost: provozní • celková
1 897 kg • 2 365 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
18,3 • 8,7 • 12,1 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 626 mm • 1 604 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
5 122 × 2 053 × 1 448 mm