Jaguar: ostré povození na Nürburgringu

Některá místa jsou pro milovníka automobilů takřka povinná. A v Evropě mezi ně bezpochyby patří německá závodní trať Nürburgring.
Seznam kapitol
  1. V zajetí tradice, Vzhůru na okruh
  2. Jaguar XJ Supersport, Technické údaje

V zajetí tradice

Tento okruh byl založen v roce 1927 jako pokus o oživení dosti chudé části Německa a skládal se z legendární Severní smyčky (Nordschleife) a Jižní smyčky (Südschleife). Severní smyčka se 180 zatáčkami, přezdívaná pro svoji obtížnost Zelené peklo, měří zhruba 23 km a v prvních ročnících se jezdila ve spojení s Jižní smyčkou (7,7 km), od třicátých let se nejvyšší soutěže jezdily jen na Nordschleife.

Nürburgring se stal svědky bitev největších velikánů seriálů Grand Prix (později Formule 1) často na život a na smrt. Například již ve druhém ročníku zde za volantem Bugatti 35B tragicky zahynul manžel Elišky Junkové Čeněk a po tomto neštěstí Eliška ukončila svoji úspěšnou závodní kariéru. V šedesátých letech bezpečnost Nürburgringu byla opět na pořadí dne, auta byla stále rychlejší, takže byl okruh mírně upraven pro jejich zpomalení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Rozprava před startem

Posledním hřebíčkem do rakve Nürburgringu se stala havárie z roku 1976, kdy po nehodě ve svém monopostu Ferrari málem uhořel Nikki Lauda. V roce 1984 pak byl v blízkosti Severní smyčky otevřen zcela nový autodrom odpovídající moderním bezpečnostním požadavkům.

Video | Sportovní auta | Jaguar

Jaguar XJ220 a XKR-S na Nürburgringu

Severní smyčka vyniká statusem běžné komunikace(!), takže zde (samozřejmě jen teoreticky) platí například omezení nejvyšší rychlosti. Je to velmi populární místo pro majitele výkonných vozů a vyznavače rychlé jízdy, kteří se sem sjíždějí z celé Evropy, aby ozkoušeli vlastnosti svých vozů v extrémních podmínkách. Na Nordschleife ladí formu také samotní výrobci automobilů, pneumatik či mechanických komponent, z nichž někteří (včetně Jaguar Cars) zde mají dokonce svá vývojová oddělení. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Útočištěm se nám stalo vývojové centrum Jaguaru v těsné blízkosti okruhu

Je to obtížná a pro svoji délku a členitý terén obtížně zapamatovatelná trať. Z velké části vede lesy, svodidla jsou často až velmi blízko asfaltu (žádné nekonečné plochy kačírku jako u moderních tratí!) a počasí je zde pokaždé velkou neznámou. Značný výškový rozdíl mezi jednotlivými částmi vede k tomu, že zatímco na startu je krásně, muže se stát, že za několik minut vjedete do průtrže mračen a mlhy.

Zajímavosti | Sportovní auta | Sport | Premiéry | Jaguar

Jaguar XJ Supersport pro Nürburgring

A rozmanitost počasí jsme mohli vyzkoušet také na počátku června, kdy jsme sem vyrazili ozkoušet nové vozy Jaguar. Nešlo přitom o žádné „kloboukové“ jízdy s dieselovými čtyřválci, ale o inspirativní svezení s nejvýkonnějšími sériovými automobily Jaguar současnosti. Připraveny pro nás tedy byly sedany XFR a XJ Supersport a kupé XKR-S, ale také speciál v podobě „okruhového taxi“ Jaguar XJ Supersport.

Po krátké „rozpravě s jezdci“ a rozebrání bezpečnostních přileb ve středisku Jaguar Testcenter Nürburgring jsme nasedali do aut, během odpoledne jsme vyzkoušeli všechny tři modely a najeli s nimi ve skupinkách tří až pěti aut zhruba 10 kol. S povděkem jsme využívali úlohy instruktorů, většinou bývalých či stávajících závodníků s dokonalou znalostí trati, jedoucích vpředu, za nimiž jsme se po každém okruhu střídali, a tak mohli sledovat ideální stopu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tento speciál Jaguar XJ Supersport coby okruhové taxi vznikl úpravou jednoho z vysloužilých testovacích prototypů

To přicházelo vhod zvláště před nepřehlednými horizonty. Ačkoli se tempo kolo od kola zvyšovalo a chvílemi jsme mohli naplno okusit jízdní vlastnosti a výkony automobilů Jaguar, žádné extrémy na hranicích jejich schopností to vesměs nebyly. Překážkou byly především chvílemi velmi intenzivní déšť a nutnost průběžně zvolnit a čekat na pomalejší řidiče ze skupiny.

Vzhůru na okruh

Zvláště na mokru vynikaly přednosti prvků elektronického řízení podvozku, ruku na srdce, smýkat se dveřmi napřed s těmito těžkými bestiemi po jejich odpojení velmi rychle omrzí. I přes jejich celkem spolehlivou a adekvátně nastavenou asistenci se však jednomu kolegovi (bohužel z České republiky) podařilo Jaguar XKR-S roztočit a otřít o svodidla. Test modelu Jaguar XFR-S pro vás připravujeme a k sedanu Jaguar XF R se snad záhy dostaneme také, proto se nyní zaměřme na velký sedan Jaguar XJ Supersport.

Sportovní auta | Kabriolety | První svezení | Jaguar

Jaguar XKR-S: první jízdní dojmy

Model XJ Supersport je v současnosti špičkovou verzí modelové řady Jaguar XJ. Ta se nyní dodává ve dvou délkách karoserie a s motory 3,0d V6 s výkonem 275 koní (202 kW) a 5,0i V8 o výkonu 385 koní (283 kW), přičemž Supersport vyniká kompresorem přeplňovaným osmiválcem 5,0 l s výkonem plných 510 koní (375 kW). Jen pro srovnání s ostatními vozy, s nimiž jsme na Nordschleife jezdili: menší sedan XF R disponuje stejnou porcí, zatímco řada XKR-S disponuje porcí 550 koní (404 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zkoušeli jsme vozy XJ Supersport, XF R a XKR-S

Všechny verze sedanu Jaguar XJ dosahují nejvyšší rychlosti na obligátní hranici 250 km/h, přičemž typ XJ Supersport s příplatkovým paketem Speed posouvá omezovač na 280 km/h. Ne že by to na Nordschleife hrálo nějakou zásadní úlohu, tam stejně této rychlosti nedosáhnete, ale je příjemné to vědět. A ještě něco k cenám. Zatímco nejlevnější Jaguar XJ 3,0 l V6 Diesel Luxury (SWB) pořídíte za 2 mil. Kč, na špičkový XJ Supersport si připravte alespoň 3,5 mil. Kč…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar XF R v pelotonu

Již pohled na „krátkou“ verzi XJ Supersportu s rozvorem 3 032 mm a délkou karoserie 5 122 mm může v pozorovateli budit obavy o jeho schopnostech na závodním okruhu. Pohotovostní hmotnost tohoto vozu se skeletem karoserie vyrobeným převážně z hliníkových slitin činí 1 897 kg, rozhodně to není málo, ale třeba srovnatelný Mercedes-Benz S63 AMG je takřka o 300 kg těžší.

Testy | Jaguar

Test Jaguar XJ 3,0 D: dieselový aristokrat

Při prvních kolech trať pomalu osychá. Tuto část tak využíváme spíše k „osahání si“ vozu, trati a povrchu, brzy je však trať ve většině úseků zcela suchá, což se stává tou pravou chvílí k využití plného potenciálu vozu. Bohužel pouze na krátko, neboť záhy přichází průtrž mračen a je třeba rychlost jízdy novým podmínkám přizpůsobit. Zakrátko už se jen ploužíme, jízda s těžkým autem na širokých gumách je docela nudná, ve svodidlech končí stále více aut (Jaguar se s nimi seznámí naštěstí pouze jeden).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar XKR-S v plném tempu

Přesto jsme naštěstí měli dost času Jaguar XJ Supersport vyzkoušet. Je až neuvěřitelné zjistit, jak suverénně se tento velký reprezentační vůz chová, zvláště pokud má pod sebou suchý povrch. Naše překvapení bylo o to silnější ve chvíli, kdy jsme s ním zcela spolehlivě „stačili“ na lehčí a pro rychlou jízdu na okruhu přeci jen vhodnější vozy Jaguar XF R a XKR-S.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. V zajetí tradice, Vzhůru na okruh
  2. Jaguar XJ Supersport, Technické údaje
Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 385 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.498
Rok výroby: 2010
Stav: 33 868 km
Cena: 150 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků