Kapitoly článku:
To nejlepší na konec
Jenže to nejlepší nás teprve čeká, protože testovací trasa míří do míst plných přehledných zatáček s perfektním povrchem. S F-Typem se sžijete hodně rychle a snadno si také zvyknete na vyšší rychlost. Zatáčky v rychlostech kolem 120 km/h nic neznamenají. Trakce má F-Type na rozdávání. V oblouku se auto zakousne a drží se zvolené stopy takovým způsobem, že z toho bude spolujezdci špatně. Zadní aktivní diferenciál je skvělou pomůckou, která tlačí auto do zatáčky a která dovoluje projíždět oblouky neskutečně rychle.
Rychlost, s jakou lze s tímto autem projíždět zatáčky, je velice nepředpisová. Řidič v každé chvíli ví, co se děje. Jedním slovem zážitek.
Jakmile potkáte výjezd do takového pěkného horského sedla na silnici, kde projedou dvě auta za hodinu, jste ztraceni. Mix výborného zvuku, brutální akcelerace, parádního řízení a trakce je tak návykový, že se mi už den po tom, co jsme odletěli ze Španělska začínají klepat ruce ve stylu abstinenčních příznaků. Emoce, emoce a znovu emoce. Před zatáčkou podřadit (převodovka mimochodem reaguje výborně), zatočit a pod plynem vykroužit oblouk. Nejlepší je rovnou z oblouku poslat auto do další navazující zatáčky. Z jedné strany na druhou. Řidič vnímá, jak se zadní náprava občas chystá utrhnout, ale přesně ví, co se děje. Ještě bych mohl chvíli pokračovat, ale nebudu vás nudit. Tenhle zážitek bych přál každému, kdo má alespoň nějaké to benzinové promile v krvi.
Osobně se musím přiznat, že už hodně dlouho jsem se za volantem tak nebavil a rozhodně nejsem sám. Situace, kdy některý z kolegů zastavil u silnice, z pneumatik a od brzd se div že nekouřilo, ale kolega se smál jak malé děťátko, nebyly úplně výjimečné. A tak to u sportovních aut má být.
Co říci závěrem
Jak tak na to koukám, nějak moc jsem se rozepsal. Věřte tomu, že bych ještě klidně mohl pokračovat. Například nepadla zmínka o tuhosti karoserie, která je na otevřený automobil výborná. Nezmínil jsem také 12 sekund potřebných ke stažení střechy nebo spotřebu motorů. Ale to by bylo pomalu na diplomovou práci a hlavně to podstatné jste myslím (pokud jste se prokousali až sem) pochopili.
F-Type se moc povedl. Je mi jasné, že teď vypadám, jako že jsem se nechal příliš unést a auto jsem ohodnotil neobjektivně. Bohužel mě nenapadá nic, co bych mu mohl vytknout. Tenhle Jaguar má všechno – skvělý design, výkon, nadprůměrné jízdní vlastnosti...
Jestliže se chtěl Jaguar vrátit ke svým sportovním kořenům, tak tímto modelem to udělal prostě a jednoduše bravurně a mě mé první jízdní dojmy jasně velí, že bych měl Jaguaru pogratulovat. Skutečně výborná práce. A kdyby vás náhodou přeci jen zajímala ta spotřeba, tak šestiválce se pohybovaly mezi 11 – 15 litry, osmiválec ukazoval dojezd na plnou nádrž 280 km/h a po testu spotřebu 24 litrů. Ale to víte, když potkáte s F-Typem přehlednou okresku, bude vám nějaká spotřeba paliva dost ukradená.
Technické údaje: Jaguar F-Type
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 995 cm3
Vrtání • zdvih
84,5 mm • 89,0 mm
Nejvyšší výkon
250 kW (340 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
450 Nm při 3 500 až 5 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,3 s
Nejvyšší rychlost
260 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Prům. spotřeba: komb.
9,0 l/100 km
Technické údaje: Jaguar F-Type S
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 995 cm3
Vrtání • zdvih
84,5 mm • 89,0 mm
Nejvyšší výkon
280 kW (380 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
460 Nm při 3 500 až 5 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,9 s
Nejvyšší rychlost
275 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Prům. spotřeba: komb.
9,1 l/100 km
Technické údaje: Jaguar F-Type V8 S
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
8/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 5 000 cm3
Vrtání • zdvih
92,5 mm • 93,0 mm
Nejvyšší výkon
364 kW (495 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
625 Nm při 2 500 až 5 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,3 s
Nejvyšší rychlost
300 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Prům. spotřeba: komb.
11,1 l/100 km