Jaguar F-Type: první jízdní dojmy

Nový přírůstek do rodiny automobilky Jaguar stoprocentně zaboduje nejen svým designem, ale především jízdními vlastnostmi. Abych to řekl stručně a jednoduše, ještě dlouho po návratu z mezinárodní prezentace jsem se musel usmívat, když jsem si vzpomněl na prázdné španělské okresky a zvuk britské novinky.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pro začátek tři, další možná, Sázka na hmotnost
  2. Design!, Nic zajímavého, Šest válců bohatě stačí
  3. Let´s start, Jaguar F-Type V8 S
  4. To nejlepší na konec, Co říci závěrem, Technické údaje
  5. Fotogalerie
  6. Oficiální fotogalerie

V historii sportovních modelů značky Jaguar najdeme takové legendy, jakými jsou C-Type, D-Type nebo E-Type. Jenže potom přišla dlouhá odmlka. Samozřejmě i nadále automobilka vyráběla auta, která měla oslovit zájemce o sportovní svezení, nicméně vůz vyloženě zaměřený na zábavu za volantem, emoce a radost z každodenních cest po okreskách jaksi chyběl. Naštěstí Ratan Tata s pomocí svých finančních prostředků nejen že vytáhl Jaguar z nemalé krize, ale rozhodl o vývoji automobilu, který by navázal tam, kde skončil kdysi dávno E-Type.

Pokud by vás zajímalo, kde se takové rozhodnutí vzalo, když segment sportovních vozů je z celkového pohledu velmi malý, mohu nabídnout úplně jednoduchou odpověď. Ratan Tata je milovníkem podobných automobilů. A kromě toho si Jaguar tímto modelem možná přitáhne o něco mladší movitou klientelu, než na kterou míří současné modely.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Design kombinuje prvky z historických modelů a zároveň navazuje na koncept C-X16 z roku 2011.

Pro začátek tři, další možná

Pro začátek připravili u Jaguaru do nabídky trojici variant. Základní F-Type má pod kapotou nový třílitrový přeplňovaný šestiválec o výkonu 340 koní, který jsme si už vyzkoušeli v kombinaci se čtyřkolkami XF a XJ. Základní (pokud se to tak dá nazvat) je také nastavení podvozku, který není aktivní. Ten si u této verze koupíte pouze za příplatek. Jak se dočtete později, nejdostupnější verze vás rozhodně nezklame.

První svezení | Jaguar

Jaguar XF a XJ AWD - první jízdní dojmy

Komu by 340 koní nestačilo, pro něj je k dispozici F-Type S se stejným motorem, ovšem naladěným na maximální výkon vyšší o 40 koní. Kromě toho je ale vůz standardně vybaven aktivním výfukem, aktivním podvozkem a hlavně mechanickým samosvorným diferenciálem. Spolu s vyšším výkonem samozřejmě souvisí i výkonnější brzdy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Základem je nový šestiválec, vrcholem pak přeplňovnaý osmiválec. Ten poznáte na pohled podle čtyř koncovek výfuku.

Absolutním vrcholem je F-Type V8 S. Už z názvu je jasné, že se v tomto případě bavíme o osmiválcové variantě. Technicky jde o motor vycházející z toho, co používá XKR-S, ovšem pro F-Type jej inženýři vybavili celou řadou novinek a provedli mnoho úprav. Výsledkem jsou prozatím hodnoty 495 koní a 625 Nm.

Testy | Sportovní auta | Kabriolety | Jaguar

Test: Jaguar XKR-S Convertible – na Nirvánu, na Olymp…

Začátkem týdne se objevila zpráva týkající se možného příchodu vrcholné varianty modelu F-Type naladěné až na 600 koní. Na mezinárodní prezentaci jsem se na toto téma zástupců značky znovu zeptal a dostal následující odpověď. Údajně jde pouze o úvahy možného dalšího využití tohoto modelu. O tom, zda nakonec vysoce výkonný F-Type bude¨, nebo ne, ještě nebylo rozhodnuto. Co je ale nejdůležitější, tento „nový“ přeplňovaný osmiválec opravdu má potenciál na to, aby pokořil 600 koní, takže se zřejmě máme na co těšit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Hliník se z Humpolce přestěhoval do Velké Británie. Stejně jako nový Range Rover jej ve velké míře používá i F-Type. Kromě toho má jít o nejtužší otevřený automobil na trhu.

Sázka na hmotnost

V poslední době se stalo už tradicí, že automobilky dávají při vývoji nových modelů důraz na hmotnost. Jaguar Land Rover má s hliníkovými slitinami své bohaté zkušenosti, takže nepřekvapí, že u F-Typu je z tohoto materiálu vyrobena kompletně celá karoserie. Navíc se také řešilo, jak ušetřit kilogramy na dalších dílech. Tedy například hmotnost konstrukce střechy se podařilo snížit o dvanáct kilogramů, rám chránící posádku při převrácení uspořil sedm kilogramů, čelní sklo dva a čalounění interiéru dokonce patnáct kilogramů.

Aby toho nebylo málo, chlubí se Jaguar faktem, že si dal za cíl vyrobit nejtužší vůz s otevřenou střechou na trhu. Tato skutečnost si také vyžádala spoustu práce. Tak například řešení vyztužení přední části karoserie znamenala celkem půl milionu různých simulací. Finální konstrukce ale podle údajů Jaguaru představuje zvýšení tuhosti o třicet procent. Jen na doplnění, problém v tomto případě byl ten, že konstruktéři nemohli kvůli tvaru kapoty a rozměrům motoru použít klasickou vzpěru, která se celkem běžně dává mezi podběhy předních kol. Výsledné řešení nejlépe prozradí přiložený obrázek. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pro začátek tři, další možná, Sázka na hmotnost
  2. Design!, Nic zajímavého, Šest válců bohatě stačí
  3. Let´s start, Jaguar F-Type V8 S
  4. To nejlepší na konec, Co říci závěrem, Technické údaje
  5. Fotogalerie
  6. Oficiální fotogalerie
Jaguar S-Type 2.967
Rok výroby: 2001
Stav: 169 733 km
Cena: 40 000 Kč
Land Rover Freelander 1.951
Rok výroby: 2004
Stav: 181 520 km
Cena: 100 000 Kč
Land Rover Freelander 1.95
Rok výroby: 2003
Stav: 172 633 km
Cena: 100 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků