Jaguar F-Type Coupé: Ve vodní lázni [první jízdní dojmy]

V rakouském Salzburgu jsme poprvé vyzkoušeli nové nabroušené kupé od Jaguaru. Na málokterou letošní premiéru jsme se těšili tolik jako na F-Type, ale počasí bylo proti nám.
Seznam kapitol
  1. Jaguar F-Type Coupé: První jízdní dojmy
  2. Jaguar F-Type Coupé: Fotogalerie

Raindrops keep fallin' on my head / But that doesn't mean my eyes will soon be turnin' red / Cryin's not for me / 'Cause I'm never gonna stop the rain by complainin'

Dnes, když se teploty blíží k letní třicítce, je těžké si to jen představit. Ale v sobotu se Salzburg topil v intenzivním, nepřetržitém, studeném a otravném dešti. Na rozdíl od B. J. Buchanana, který ve filmu Butch Cassidy a Sundance Kid zpíval o tom, že nějaký déšť ho nerozhází, mně do pláče moc nechybělo. Na víkend totiž rakouský importér značek Jaguar a Land Rover naplánoval pro české novináře svezení jedním z nejslibnějších sportovních aut posledních let – Jaguarem F-Type Coupé.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Závodní okruh je ideální prostředí k vyzkoušení sportovního auta – pokud zrovna neleje jako z konve

Ale co si počít s přemotorovanou, až 550koňovou zadokolkou v situaci, kdy všechny silnice i závodní okruh bičují provazy ledové vody? Jako automobilový publicista máte v takové nešťastné situaci dvě možnosti. Buď si trochu vymýšlet, vedeni upřímnou snahou zprostředkovat čtenářům netrpělivě očekávané emoce, nebo přiznat barvu a riskovat nezáživný text. V mladších letech jsem se nejednou dopustil toho prvního, dnes považuji za správné to druhé. Berte tedy prosím následující vyprávění jako takové podrobnější statické představení F-Type s tím, že na jízdu se pořádně zaměříme v redakčním testu. Ten máme mimochodem už naplánovaný.

Nejsportovnější z Jaguarů

Jaguar F-Type Coupé je nejsportovnější, nejdravější a nejriskantnější model Jaguaru za mnoho let. Jeho kombinace výkonu (až 550 koní) a ceny (vysoko přes tři miliony za model s plnou příplatkovou výbavou) ho přímo předurčuje ke srovnání s těmi nejtalentovanějšími, nejschopnějšími a nejvšestrannějšími sportovními kupé na trhu. Jistěže, místo tolika slov jsem mohl jednoduše napsat „s 911“. A na rozdíl od roadsteru nebude mít k ruce příhodnou výmluvu v podobě skládací střechy, na kterou lze v případě potřeby svést leccos. Hmotností počínaje a jízdními vlastnostmi konče.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jeden z mnoha půvabných detailů F-Type – zapuštěné kliky 

Ne snad, že by F-Type nějaké výmluvy potřeboval. Když ho vidíte, chcete do něj naskočit a jet. Bere za srdce, což je snad jediná věc, která devětsetjedenáctce nikdy pořádně nešla. Opravdu skvěle vypadá zezadu – a nejen ve vrcholné verzi R, která míří na právě předjeté oběti čtveřicí burácejících výfuků. Zužující se výklopná zadní stěna dává naplno vyniknout šířce zadních blatníků, kterou zdůrazňuje i přísně horizontální horní linka štíhlých svítilen. Už dlouho žádný Jaguar nevypadal tak dramaticky!

Žádná muší váha

Hliníková konstrukce pochopitelně vychází z F-Type Roadster, pro kupé však doznala několika důležitých změn. Při torzní tuhosti 33 000 Nm na stupeň je karoserie nejpevnější ze všech modelů, který Jaguar kdy vyráběl. Boční panely jsou vylisované z jednoho kusu vysokopevnostního, vysoce tvárného hliníku – což mimochodem nevěstí nic dobrého pro případné opravy.

Přesto F-Type nepůsobí na silnici úplně lehkonohým dojmem. Přinejmenším tedy v rychlostech a tempu, jakými nám počasí dovolovalo jezdit. Příčiny jsou subjektivního i objektivního rázu. Vnímaná těžkost auta částečně pramení ze záměrně tuhého chodu řízení v rejdu a z pozice za volantem. Za masivními A-sloupky a hlubokou palubní deskou si nízko usazený řidič připadá trochu jako v tanku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
F-Type R má stejný osmistupňový automat, ale lepší sportovní sedadla než slabší varianty

Není to ale jen iluze, když se vám zdá, že F-Type nemá při změnách směru mrštnost motokáry. Pohled do tabulky technických údajů prozrazuje, že základní F-Type Coupé s motorem 3.0 V6 (340 k, 450 Nm) váží 1577 kg. Silnější F-Type S Coupé s výkonnější verzí téhož motoru (380 k, 460 Nm) by na váze ukázal 1594 kg a hmotnost vrcholného F-Type R Coupé (5.0 V8, 550 k, 680 Nm) dosahuje dokonce 1,665 tuny. I Porsche 911 Turbo S je lehčí, a to s sebou vozí dvě sedačky navíc a složitý systém pohonu všech kol.

Dynamice však nemalá hmotnost F-Type příliš neubližuje. Pokud tedy můžeme věřit oficiálním údajům. Vzhledem k podmínkám nebylo možné přidat prudčeji plyn nebo se podívat daleko za čtyři tisíce otáček, protože zadní kola prostě nemohla sílu motoru přenést. Jaguar ale uvádí následující parametry:

Jaguar F-Type Coupé: Přehled verzí

 F-Type CoupéF-Type S CoupéF-Type R Coupé
MotorV6V6V8
Zdvihový objem (cm3)299529955000

Max. výkon
(kW/k v ot./min.)

250/340 v 6500280/380 v 6500405/550 v 6500
Max. točivý moment
(Nm v ot./min.)
450 v 3500-5000460 v 3500-5000380 v 2500-5500
0-100 km/h (s)5,34,94,2
80-120 km/h (s)3,33,12,4
Max. rychlost (km/h)260275300
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)8,89,111,1

Liší se nejen motory, ale i hardware podvozku. Základní F-Type Coupé má pasivní tlumiče pérování, brzdy o průměru 354 mm vpředu a 325 mm vzadu a otevřený diferenciál. Obě silnější verze se chlubí adaptivními tlumiči a většími brzdami – 380/325 mm pro S, 380/376 mm pro R. Za příplatek dostanete ještě větší kotouče (398/380 mm) z karbonkeramického kompozitu. Jaguar pro ně zvolil žlutou barvu třmenů, což je tradicí u Porsche. Jestli to považujete za sympaticky drzé nebo trapně neoriginální, bude nejspíš záviset na tom, jaké sympatie pociťujete ke každé z obou značek.

Bez samosvoru jen základní model

Ještě nedávno Jaguar osazoval i sportovní verze svých modelů běžnými otevřenými diferenciály. F-Type S Coupé má však mezi zadními koly mechanický samosvorný diferenciál, zatímco F-Type R dostal „špéru“ aktivní, s elektronickým rozdělováním točivého momentu. Ale nemyslete si, že sebechytřejší elektronika dokáže zázraky. S vypnutým ESP uděláte na mokru hodiny natotata.

Rozepisovat se šířeji o jízdních vlastnostech by bylo zcela nepatřičné, protože ani na okruhu jednoduše nebyla šance vystavit podvozek příčnému zrychlení, které by stálo za řeč, pár nesamozřejmých postřehů jsme ale nasbírali.

Video | Sportovní auta | Kabriolety | První svezení | Jaguar

Jaguar F-Type: první jízdní dojmy

V náročných podmínkách, které neumožňovaly vyniknout motoru, řízení ani podvozku, na sebe pozitivně upozorňovala převodovka. Jde o známý osmistupňový automat ZF, ovšem v tomto ladění připomíná svými reakcemi dvouspojkovou skříň. Rychlosti mění velmi rychle, při brzdění neváhá s podřazením a na stisk jedné z páček pod volantem reaguje příjemně pohotově.

Mimochodem, pro F-Type se Jaguar vzdal svého otočného voliče a zvolil pistolový, podobně jako v Range Roveru Sport.

Zapněte si déšť

Na odezvu převodovky má značný vliv volič jízdních režimů, který najdete po své pravé ruce na středové konzole. V dynamickém režimu se automat chová opravdu sportovně, i při malém zatížení drží vysoké otáčky a podřazuje při každé příležitosti. Opakem je speciální režim pro déšť a sníh, který umožňuje bezproblémové cestování i na mokrém asfaltu při teplotách jen lehce nad nulou.

Samozřejmost? Dnes snad. Není to ale tak dlouho, co jízda čtyřsetkoňovým sportovním autem na vodě byla zkouškou sebeovládání a občas bojem o holý život.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Verze S se zdá být ideálním kompromisem mezi dynamikou a „zvladatelností“

Abyste se o tom přesvědčili, není ani třeba vypínat ESP. Stačí mít aktivní dynamický režim, ve kterém je práh intervence posunutý, a na výjezdu z dvojkové zatáčky se po lehkém pobídnutí plynem vysune záď do strany rychleji, než řeknete „smyk“. Na běžné silnici a na mokru by se o driftování s vypnutým ESP pokoušel jen šílenec. Nebo Chris Harris

F-Type R pak ve stejné situaci působí vysloveně jako přemotorovaná bestie. Vím, že dělat jakékoli závěry z krátkého svezení je extrémně ošidné, ale z toho, co jsem za volantem F-Type zatím zažil, se zdá, že i šestiválcová verze S je silná a podmanivá až až.

Testy | Sportovní auta | Fascinace | Jaguar

Test Jaguar XFR-S: Světle modré nebe řidičské

Člověk by čekal, že na osmiválec bude ztrácet ve zvukomalebnosti, ale burácí opravdu nádherně. Stejně jako R má totiž i S speciální přívěru ve výfuku, kterou lze otevřít tlačítkem, popřípadě automaticky spolu s aktivací dynamického režimu. Sympatické je, že to nejsou žádné kejkle z reproduktorů, žádná hadice od sání, ale poctivé hromobití výfukových plynů, které rozezní stěny alpských tunelů velkolepou symfonií.

Milion až tři. Nebo i víc

Jaguar F-Type se na českém trhu už oficiálně prodává. Základní model za 1 881 187 Kč nabízí 18palcová kola Vela, sportovní sedadla čalouněná kombinací kůže a semiše, 8“ dotykový displej nebo audiosystém se šesti reproduktory a USB vstupem. Pokud můžete utratit nejméně 2 202 079 Kč, dostanete nejen silnější motorizaci S, ale také aktivní sportovní výfuk, adaptivní tlumiče, samosvorný diferenciál, nastavitelnou barvu vnitřního osvětlení a 19palcová kola Propeller.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pruhy na autorově mikině barevně ladí se třmeny keramických brzd

Na vrcholu stojí osmiválcový F-Type R Coupé za 2 909 445 Kč. Hlavními rozdíly ve výbavě jsou 20palcová kola Gyrodyne, výrazně víc anatomicky tvarovaná sedadla s koženým čalouněním, elektronicky řízený samosvor, ale třeba i vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou.

Připlácet můžete za exkluzivní laky, nejrůznější kombinace dekorů a materiálů v interiéru, výkonnější audio soustavy atd. Mě z nabídky zaujal například karbonový kryt motoru nebo nosič lyží na zadní nárazník.

Vidíte. Nakonec se z toho vyklubalo docela dlouhé, byť nijak strhující povídání. Doufejme, že až v polovině června dorazí F-Type Coupé na redakční parkoviště, bude počasí podobně vlídné jako v těchto dnech...

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila společnost Jaguar Land Rover Austria GmbH.

Následující kapitola
Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků