Jaguar E-Type - Ikona slaví půl století

Jedním z nejslavnějších automobilů světa je bezesporu Jaguar E-Type. Letos slaví 50 let od svého představení.

Design tohoto vozu ocenilo Muzeum moderního umění v New Yorku a dokonce i Enzo Ferrari uznale prohlásil, že to je „nejkrásnější vůz všech dob“.

Jaguar zahájil velkolepé oslavy padesátin modelové řady E-Type na letošním Ženevském autosalonu (právě zde se E-Type objevil před 50 lety poprvé) a pokračuje v nich na všech významných podnicích věnovaných klasickým a sportovním vozům od akcí v Goodwoodu (Revival a Festival rychlosti) přes soutěž elegance v Pebble Beach až po Old Timer Grand Prix na Nürburgringu.

Jaguar E-Type se stal v době svého představení naprostou senzací a jeho nadčasový charakter s moderní technikou dokazuje i čtrnáctiletý výrobní cyklus (1961 až 1975), během něhož vzniklo více než 70 000 vozů E-Type s uzavřenou i otevřenou karoserií.

Autorem designu byl Malcolm Sayer (1916-1970), který patřil mezi průkopníky aplikace aerodynamických poznatků v konstrukci automobilů.

Nejrychlejší na světě

V letech 1968 a 1971 došlo k dílčím modernizacím, jejichž zásahy nebyly ovšem pro celkovou přitažlivost vozu vždy prospěšné, takže zájem o E-Type postupně uvadal. U vozů série 1 a 2 byl pod dlouhou nízkou kapotou uložen tradiční řadový šestiválec Jaguar o objemu 3,8 litru nebo 4,2 litru (od roku 1964). V posledních čtyřech letech výroby jej vystřídal vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,3 litru.

První šestiválec XK z typu XK 150S dosahoval výkonu 198 kW (269 k) a vůz s ním dokázal jet nejvyšší rychlostí 240 km/h.

E-Type byl tehdy nejrychlejším sériově vyráběným automobilem na světě a jeho přitažlivost byla o to vyšší, že se prodával za zlomek ceny srovnatelných vozů slavných značek jako Ferrari nebo Aston Martin. Tehdejší cena včetně všech daní a na přání dodávaných kol s drátěným výpletem odpovídá současným 38 000 britským librám, což je v přepočtu cca 1,05 milionu Kč.

Zatímco byl Jaguar E-Type zejména v první fázi své kariéry prodejně extrémně úspěšný, záměry svých tvůrců na závodní dráze nikdy uspokojivě nenaplnil. Jaguar si zakládal zejména na vytrvalostních závodech 24 h Le Mans, ale E-Type v nich na úspěchy vozů C-Type a D-Type z 50. let nenavázal. Přesto se jedná o automobil, který se zapsal zlatým písmem do historie automobilismu.
 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků