V době, kdy jsme vám představovali model Jaguar C-X75 z letošního autosalonu v Paříži, dušovala se automobilka Jaguar, že jde o „čiročirou studii“ bez jakékoli perspektivy běžné produkce. Nyní je ale již všechno jinak: dozvěděli jsme se, že automobilka sbírá údaje pro seznam vážných zájemců o stroje z případné sériové výroby.
Připomeňme, že stroj pohánějí čtyři elektromotory s celkovým výkonem 780 koní (574 kW) a točivým momentem 1 608 Nm, jež vozu údajně umožní zrychlit z klidu na 100 km/h za 3,4 s a dosáhnout rychlosti 330 km/h. Na elektřinu z akumulátorů stroj ujede 110 km, ale ani pak nebudete odkázáni na nabíječku nebo odtahovou službu, neboť na palubě najdeme také dvě kompaktní plynové turbíny, které mají za úkol baterie v případě nutností dobíjet a prodloužit akční rádius stroje až na 900 km. Spekuluje se o tom, že hranice rentability případně sériového provedení Jaguaru C-X75 leží mezi 1 000 a 2 000 vyrobenými vozy ročně.
Upřímně řečeno, těžko říci, proč se začleněním turbín, s ohledem na jejich znamenité vlastnosti v určitém spektru otáček, do hybridních soustav dosud prakticky nikdo vážně nezaobíral. Vždyť již před půl stoletím předváděla společnost Rover své prototypy, jejichž propracovaná konstrukce dokonce umožňovala přímý pohon přes redukční převodovku, a podobně jako Chrysler o dekádu později vážně zvažovala zahájení sériové výroby podobně koncipovaného modelu. Tak či onak, vývoj turbín zabere Jaguaru alespoň šest let, takže uvidíme, co se ze studie C-X75 nakonec vyvine...
Jaguar C-X75