Itálie pořádá hony na majitele drahých aut

Itálie padá od roku 2001 počtvrté do recese a kabinet, který vede Mario Monti, prosazuje úsporná opatření. Stát hledá jakýkoli způsob, jak naplnit děravý rozpočet. Jedním z cílů jsou vlastníci drahých vozů.

 Od prosince 2011 podnikli italští úředníci více než tucet překvapivých „razií“ v místech, kde si dává dostaveníčko smetánka země. Navštívili třeba lyžařský areál Cortina d’Ampezzo nebo letovisko Portofino a zastavovali tam každý drahý sportovní vůz. Polapení řidiči museli dokládat své příjmy a řádné zaplacení všech daní.

Akce skončily podle agentury Bloomberg nezřídka úspěšně. Například na severu Bergama finanční policie odhalila ve Ferrari F131 za 200 tisíc eur neplatiče, který se vyhýbal daním od roku 2007 a dlužil tři miliony eur.

Kontroly majitele drahých vozů řádně znejistěly. „Mnozí vlastníci vozů Ferrari se jich chtějí zbavit poté, co finanční policie nečekaně zavítala na jeden z našich podniků pořádaných nedaleko Říma a kontrolovala každého řidiče,“ řekl Fabio Barone, šéf klubu Passione Rossa, který sdružuje majitele vozů Ferrari.

Výsledkem je, že se množství ojetých sportovních vozů exportovaných z Itálie téměř ztrojnásobilo. Během prvních pěti měsíců letošního roku jich bylo vyvezeno 13 633. O rok dříve to bylo 4923 vozů.

Problém je i s prodejem nových supersportů, což tvrdě doléhá na skupinu Fiat. Ta totiž sdružuje i Ferrari a Maserati, nejziskovější značky skupiny. Podle prognózy IHS Automotive letos spadnou jejich prodeje v Itálii o 47 procent na 593 vozů. V roce 2008 se jich prodalo 1116. Z italských silnic nemizí jen tato superrychlá auta, ale i ojeté vozy Porsche. Každý týden jich Itálii opouští zhruba 200.

Podle šéfa italských operací značky Volkswagen Lorise Casadeie směřují do evropských zemí. Zátahy finanční policie navíc nejsou jediným problémem majitelů luxusních aut. Stát také zvýšil daně za supersporty, například vlastník vozu Lamborghini Aventador v ceně 316 tisíc eur musí nově zaplatit na daních 8400 eur ročně, dříve to bylo 6600 eur.

„Itálie byla vždy baštou supersportů. Ty nyní mizí,“ komentoval dění pro Business Week Giuliano Noci, děkan milánské Polytechnické obchodní školy. „To má obrovskou váhu. Ukazuje to, jak hluboká krize v naší zemi je.“

Hlas Ferrari 

Šéf Ferrari Luca di Montezemolo boj vlády proti neplatičům daní podporuje. Ale je proti podle jeho slov „demagogické kampani útočící na italské boháče“. Ta prodeje rudých vozů z Maranela v Itálii výrazně podlomila. Ferrari dnes prodává kolem 95 procent své produkce mimo svoji mateřskou zemi.

Klepněte pro větší obrázek

 

Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 105 800 km
Cena: 160 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků