Isuzu Piazza/Impulse: hodně vzácný exot

Japonská firma Isuzu dnes vyrábí jen pikapy/SUV, užitkové vozy a autobusy, ale dřív do jejího sortimentu patřily i osobní vozy.

Značka Isuzu se na trhu osobních vozů krčila vždy ve stínu japonských obrů v čele s Toyotou, přestože její kořeny sahají až do roku 1916, takže patří mezi průkopníky japonského automobilového průmyslu. Pod současným názvem Isuzu Motors Ltd. vystupuje tento průmyslový podnik až od roku 1949.

K hlavním oporám výrobního programu patřily odjakživa nákladní vozidla (zde hraje Isuzu první housle), autobusy a průmyslové a lodní motory. S tím souvisí i specializace Isuzu na vznětové motory dodávané ve velkém například koncernu General Motors, který s touto japonskou automobilkou navázal úzkou spolupráci v roce 1971. Osobní vozy Isuzu se prodávaly především v Japonsku a USA, ale tato značka zkoušela štěstí také v ostatních světových regionech včetně Austrálie a Evropy.

Klepněte pro větší obrázek
Isuzu Impulse RS z roku 1987.

S italským designem

Mezi nejzajímavější osobní vozy Isuzu patřila modelová řada Piazza, která se vyráběla ve dvou generacích od začátku 80. let do roku 1993, kdy byla produkce osobních vozů Isuzu ukončena. Kompaktní třídveřové kupé Isuzu Piazza přišlo na japonský trh v roce 1981 jako nástupce typu 117 Coupé.

Design byl stejně jako u předchůdce dílem Giorgetta Giugiara, zatímco v konstrukci nalezly uplatnění některé komponenty z produkce koncernu General Motors.

Dalším pojítkem typu Piazza s Evropou byly kromě designu také na přání dodávané sportovní podvozky vyvinuté firmami Irmscher a Lotus. Vpředu byla lichoběžníková náprava, ale poháněná zadní náprava byla tuhá.

Klepněte pro větší obrázek
Isuzu Impulse RS z roku 1991.

V USA se Piazza prodávala pod označením Isuzu Impulse (od roku 1983), v Austrálii s logem tamní značky Holden. Výkon dvoulitrových motorů OHC a DOHC se pohyboval mezi 88 kW (120 k) a 99 kW (135 k). V roce 1984 nahradila výkonnější verzi přeplňovaná varianta 2.0 Turbo vyladěná na 132 kW (180 k).

Ošizení američtí zákazníci

Američtí zákazníci se museli spokojit s výrazně nižšími výkony. V roce 1987 následoval facelift s větším zadním spoilerem a klasickými předními světlomety, které nahradily jednotky s vyklápěcími kryty. Do srpna 1991 vzniklo jen něco málo přes 110 000 vozů Isuzu Piazza.

Druhá generace vozů Impulse byla v zámoří představena pro modelový rok 1990 a na americkém trhu vydržela jen krátce do roku 1992. Sesterským modelem Isuzu Impulse byl Geo Storm prodávaný v síti Chevroletu.

Na výběr byly dva druhy karoserie (hatchback a kupé) a pohon předních nebo všech kol. Atmosféricky plněné motory měly objem 1,6 a 1,8 litru (96 kW/130 k a 103 kW/140 k), na vrcholu pak stála varianta 1.6 Turbo 4x4 (118 kW/160 k), která se vyráběla pouhý jeden rok.
 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Chevrolet Cruze 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 135 720 km
Cena: 124 000 Kč
Chevrolet Cruze 1.598
Rok výroby: 2009
Stav: 40 056 km
Cena: 129 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.796
Rok výroby: 2012
Stav: 71 175 km
Cena: 207 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků