Isuzu Piazza/Impulse: hodně vzácný exot

Japonská firma Isuzu dnes vyrábí jen pikapy/SUV, užitkové vozy a autobusy, ale dřív do jejího sortimentu patřily i osobní vozy.

Značka Isuzu se na trhu osobních vozů krčila vždy ve stínu japonských obrů v čele s Toyotou, přestože její kořeny sahají až do roku 1916, takže patří mezi průkopníky japonského automobilového průmyslu. Pod současným názvem Isuzu Motors Ltd. vystupuje tento průmyslový podnik až od roku 1949.

K hlavním oporám výrobního programu patřily odjakživa nákladní vozidla (zde hraje Isuzu první housle), autobusy a průmyslové a lodní motory. S tím souvisí i specializace Isuzu na vznětové motory dodávané ve velkém například koncernu General Motors, který s touto japonskou automobilkou navázal úzkou spolupráci v roce 1971. Osobní vozy Isuzu se prodávaly především v Japonsku a USA, ale tato značka zkoušela štěstí také v ostatních světových regionech včetně Austrálie a Evropy.

Klepněte pro větší obrázek
Isuzu Impulse RS z roku 1987.

S italským designem

Mezi nejzajímavější osobní vozy Isuzu patřila modelová řada Piazza, která se vyráběla ve dvou generacích od začátku 80. let do roku 1993, kdy byla produkce osobních vozů Isuzu ukončena. Kompaktní třídveřové kupé Isuzu Piazza přišlo na japonský trh v roce 1981 jako nástupce typu 117 Coupé.

Design byl stejně jako u předchůdce dílem Giorgetta Giugiara, zatímco v konstrukci nalezly uplatnění některé komponenty z produkce koncernu General Motors.

Dalším pojítkem typu Piazza s Evropou byly kromě designu také na přání dodávané sportovní podvozky vyvinuté firmami Irmscher a Lotus. Vpředu byla lichoběžníková náprava, ale poháněná zadní náprava byla tuhá.

Klepněte pro větší obrázek
Isuzu Impulse RS z roku 1991.

V USA se Piazza prodávala pod označením Isuzu Impulse (od roku 1983), v Austrálii s logem tamní značky Holden. Výkon dvoulitrových motorů OHC a DOHC se pohyboval mezi 88 kW (120 k) a 99 kW (135 k). V roce 1984 nahradila výkonnější verzi přeplňovaná varianta 2.0 Turbo vyladěná na 132 kW (180 k).

Ošizení američtí zákazníci

Američtí zákazníci se museli spokojit s výrazně nižšími výkony. V roce 1987 následoval facelift s větším zadním spoilerem a klasickými předními světlomety, které nahradily jednotky s vyklápěcími kryty. Do srpna 1991 vzniklo jen něco málo přes 110 000 vozů Isuzu Piazza.

Druhá generace vozů Impulse byla v zámoří představena pro modelový rok 1990 a na americkém trhu vydržela jen krátce do roku 1992. Sesterským modelem Isuzu Impulse byl Geo Storm prodávaný v síti Chevroletu.

Na výběr byly dva druhy karoserie (hatchback a kupé) a pohon předních nebo všech kol. Atmosféricky plněné motory měly objem 1,6 a 1,8 litru (96 kW/130 k a 103 kW/140 k), na vrcholu pak stála varianta 1.6 Turbo 4x4 (118 kW/160 k), která se vyráběla pouhý jeden rok.
 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Chevrolet Cruze 1.598
Rok výroby: 2009
Stav: 126 303 km
Cena: 100 000 Kč
Chevrolet Captiva 1.991
Rok výroby: 2007
Stav: 188 221 km
Cena: 150 000 Kč
Chevrolet Kalos 1.399
Rok výroby: 2005
Stav: 161 386 km
Cena: 34 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků