Intenzita dopravy klesla. Prý vlivem stárnoucího vozového parku

Připadá vám, že je na českých silnicích a dálnicích čím dál víc těsněji, a že hustota dopravy rok od roku stoupá? V tom případě se asi mýlíte, protože podle výzkumu, který si nechalo udělat Ředitelství silnic a dálnic, je to v průměru právě naopak. Při srovnáním s posledním „sčítáním dopravy“ před pěti lety letošní jarní bilance ukázala, že došlo k celkové stagnaci silniční dopravy.

Co se za tímto poměrně nečekaným poznatkem skrývá? „Podle mého názoru je to způsobené poměrně vysokým stářím vozového parku, který se na českých komunikacích pohybuje. Vyloženě stará vozidla začínají odcházet, majitelé je postupně odstavují nebo s nimi nevyjíždějí tak často. Na druhou stranu prodej nových aut stagnuje, nebo se zvedá o tak malé částky, že to nevyrovnává úbytek, takže si většina řidičů kupuje další ojetá vozidla,“ řekl AutoRevue.cz dopravní expert Igor Sirota.

Hospodářská recese stojí i za dalším překvapivým faktem vyplývajícím ze sčítání, kterým je pokles intenzity nákladních aut. „Zatímco třeba dopravní podniky musí zastaralé autobusy v určitém okamžiku vyměnit, vyloženě nákladní doprava je příliš svázaná s ekonomickou situací. Jestliže nastal pokles zakázek ve stavebnictví, které je největší nákupcem a provozovatelem nákladních aut, přestanou nové vozy přibývat. A od toho se pak všechno odvíjí. Neinvestuje se a za každou cenu se udržují různá hlučná a mohutně kouřící minstra,“ pokračoval.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Anna Vacková

Přesto určitý pokles dopravy ovšem motoristé dobře znají místa, kde je husto až příliš. Na dálnicích je průměrná intenzita dopravy za 24 hodin 27 555 automobilů. „Rekordmanem“ je v tomto směru úsek na D1 z centra Prahy na Chodov s celodenním počtem 88 460 vozů. Naopak nejméně jich projede na jiném úseku D1 Vrbice - Bohumín (5875).

„Chodov je extrémem v českých podmínkách, ale pokud bychom ho srovnávali s některými tepnami v okolí světových metropolí, dostaneme se na úplně jiná čísla. Intenzita dopravy je tam zákonitě hustší vzhledem k většímu počtu obyvatel, aut a hlavně jízdních pruhů,“ upozornil Sirota. „Naopak úsek u Bohumína vypadá, že je nějakým způsobem zapomenutý. On však čeká na napojení do Polska, aby se jednou stal součástí severojižní magistrály napříč Evropou.“

Vysoká intenzita je také na českých rychlostních silnicích. Průměr za 24 hodin činí 21 545 vozidel, přičemž maximum je na Pražském okruhu v úseku Slivenec - Ořech s 66 975 auty. Ovšem na silnicích I. třídy je už průměr jen 7565, II. třídy 2315 a III. třídy pouze 598 automobilů.

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků