Inovace pro podvozky: jednoduchost vítězí

Společnost ZF vystavila na autosalonu IAA ve Frankfurtu celou řadu zajímavých řešení pro podvozky budoucích automobilů.

Mezi hlavní požadavky na budoucí podvozkové systémy patří jednoduchost konstrukce. Víceprvkové nápravy vynikají svými vlastnostmi nad jednoduššími konstrukcemi, jsou však těžší a dražší, čímž jsou omezeny jejich perspektivy pro využívání v lehčích a hospodárnějších vozech.

Společnost ZF proto vyvinula na základě klikové nápravy koncept elastokinematické nápravy MCT (Multi Compliance Twist Beam), který slibuje provozní vlastnosti téměř na úrovni víceprvkové nápravy za cenu klasické nápravy s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou.

Klepněte pro větší obrázek

Ještě o kus dál jde studie lehké zadní nápravy pro osobní vozy vyrobené z kompozitu. Na vedení a odpružení kol se zde podílí příčná listová pružina z kompozitu vyztuženého skleněnými vlákny. V porovnání s konvenční ocelovou nápravou představuje nové řešení snížení hmotnosti o 12 až 15 procent.

Integrace do modulů šetří hmotnost

Odlehčování podvozku je motivováno nejen snižováním spotřeby paliva, respektive emisí CO2, ale i zmenšováním podílu neodpružených hmot, aby se zvýšila úroveň jízdní dynamiky, komfortu a bezpečnosti. I z toho důvodu se již delší dobu vyrábějí závěsná ramena pro mnohé vozy z hliníku místo z oceli. V budoucnosti se budou používat smíšené konstrukce z kompozitů, vysokopevnostní oceli a hliníku.

Lehký modul ZF s pružicí vzpěrou má například poloviční hmotnost v porovnání s konvenčním modulem z oceli a hliníku. Rozhodující přitom není jen náhrada jednoho druhu materiálu za jiný, ale důsledná optimalizace celé struktury.

Klepněte pro větší obrázek

V rámci funkční integrace dochází navíc ke spojování většího počtu dílů do jednoho celku. Například nová příčná ramena SMiCA (Sheet Metal integrated Control Arm) se obejdou bez nýtů a šroubových spojů a díky tomu mohou být lehčí než běžná plechová ramena.

Adaptivní tlumení i v malých vozech

ZF plánuje zavést výhody adaptivního tlumení do všech kategorií vozidel včetně malých a užitkových vozů. Nový koncept elektronicky řízeného tlumení CDC (Continuous Damping Control) pro obě zmíněné kategorie vozidel je určen jen pro zadní nápravu, kde dává největší smysl, neboť zde panují velké rozdíly mezi zatížením zadní nápravy v naloženém a nenaloženém stavu.

U čtvrté generace tlumičů CDC jsou senzory pohybu karoserie integrovány do řídicí jednotky. Výsledkem je menší složitost, snadnější montáž a menší prostorová náročnost. Ke změně charakteristiky tlumení dochází zcela plynule na každém kolu zvlášť prostřednictvím proporcionálních ventilů v tlumičích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků