O změnu kompresního poměru se stará poměrně komplikovaný klikový mechanismus.

O změnu kompresního poměru se stará poměrně komplikovaný klikový mechanismus.

Infiniti představuje motor s proměnnou kompresí. Za rok jde do výroby

Pro lepší spotřebu až 14:1, pro vysoký výkon jen 8:1. Nový motor Infiniti umí změnit kompresní poměr podle aktuálních podmínek.

Automobilka Infiniti představila revoluční motor s proměnnou kompresí. Sice se podobné nápady objevily už v minulosti, například s nimi přišly automobilky Ford a Mercedes-Benz, ale nikdo je nedotáhl do sériové výroby. Infiniti tak bude první, neboť už příští rok se tento motor dostane pod kapotu Infiniti QX50.

infinitis-production-ready-variable-compression-ratio-engine.jpginfinitis-production-ready-variable-compression-ratio-engine 02.jpginfinitis-production-ready-variable-compression-ratio-engine 03.jpgMotor s proměnnou kompresí zkoušelo už několik automobilek. Ale do sériové výroby se s ním jako první dostane Infiniti. Poprvé ho uvidíme pod kapotou už příští rok

Více informací automobilka prozradí na autosalonu v Paříži na konci září. Především se také čeká na to, jak to bude se sdílením v rámci koncernu Renault-Nissan, protože na našem trhu například už Infiniti oficiálně nepůsobí.

Infiniti pracovalo na motoru s proměnnou kompresí dvacet let. Nový motor má objem 2,0 l a je to čtyřválec, využívá rovněž přeplňování pomocí turbodmychadla. Motor dosahuje výkonu 200 kW (272 k) a točivého momentu 390 Nm. Kompresní poměr se pak mění od 8:1 až po 14:1. Komprese se nastavuje automaticky podle zatížení motoru, řidič to neovlivní. Pro velký výkon se komprese sníží, pro nižší spotřebu se zase zvýší.

Infiniti slibuje minimální vibrace a nízký hluk. Čtyřválec s proměnnou kompresí je podle automobilky o 27 % úspornější něž podobně výkonný šestiválec 3,5 l. Zároveň je nový motor levnější na výrobu než moderní turbodiesely s filtry pevných částic a SCR katalyzátorem.

Výhodou nižší komprese pro dosažení vyššího výkonu mají být také nižší emise pevných částic a sazí, takže se podle automobilky tenhle motor obejde bez dodatečných úprav, aby vyhověl přísnějším emisním normám. Zřejmě tedy nebude potřebovat filtr pevných částic.

Nissan a Infiniti už pracují i na hybridní aplikaci této jednotky. Podle japonských automobilek je tento motor cenově zajímavější alternativou k dieselům. Přesná čísla reálného zlepšení spotřeby v porovnání se stejně výkonným dvoulitrovým čtyřválcem ale ještě neznáme.

Infiniti

Infiniti založil v roce 1989 japonský Nissan jako svou luxusní značku po vzoru Toyoty a jejího Lexusu. Nissan se s Infiniti zaměřil na americký trh, do Evropy přišel až v roce 2008. V domácím Japonsku značku nevyužívá.

Infiniti Q60 • Infiniti QX50 •​ Infiniti QX •​ Infiniti QX30

Doporučujeme

Články odjinud