Indické Dillí zakáže diesely starší deseti let. Chce snížit znečištění

Druhé největší město Indie Dillí se řadí mezi nejznečištěnější města na světě vůbec. Radnice chce se znečištěním, smogem a emisemi bojovat tak, že zakáže dieselová auta starší deseti let. Jejich registrace tak nebude obnovena nebo bude dokonce zrušena.

Zákaz dieselů v metropoli, ve které žije přes 14 milionů lidí a která má hustotu zalidnění skoro 10 000 obyvatel na kilometr čtvereční, ale nemusí mít vůbec žádný efekt. Naprostá většina obyvatel používá k dopravě vedle bicyklů a hromadné dopravy motocykly (většinou dvoutaktní) bez jakékoli emisní normy. Mezi hlavní znečišťovatele pak patří domácnosti, obchody a průmysl. A kvalitě ovzduší nepomáhají ani tradičně zhoršené rozptylové podmínky.

Život řidiče

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Dillí se tak stane dalším městem, kde nějakým rozporuplným způsobem omezí individuální dopravu s údajným cílem zlepšit ovzduší. Připomeňme si třeba nefunkční mýto z Londýna nebo podivný zákaz starších aut v Paříži. Snad jediná Čína na to jde trochu z jiné strany a alespoň zakáže používat palivo s obsahem síry.

Zajímavosti | Život řidiče | Dieselgate | Palivo

Emise dieselů mohou v provozu překračovat limit o 110 %, schválila EU

Indická vláda před časem představila cíl, aby v roce 2030 byla všechna auta v Indii na elektřinu. V roce 2020 má v Indii jezdit už 7 milionů hybridů a elektromobilů. Ovšem pokud bude nadále Indie vyrábět více než dvě třetiny elektřiny z uhlí, s emisemi se nic moc nestane. Přepočteno z tzv. energetického mixu by totiž měl indický elektromobil emise 370 g/km CO2.

Navíc letos Indie zavedla dodatečné daně na nová auta (1 % z ceny malého auta se zážehovým motorem, 2,5 % z ceny u malého dieselu a další procento navíc, pokud je auto delší než 4 metry), aby tím platila boj proti emisím. To auta opět zdražilo a ztížilo přístupnost modernějších vozů s nižšími emisemi.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

včera | Milan Lažanský | 14 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků