Ilmor: další pokus o pětitakt?

Zatímco z logiky věci se zdá, že k vyšší efektivitě motoru povede menší počet taktů, může k témuž cíli vést i opačný postup...

Ano, je to klasická středoškolská finta, kdy se benzínem nasátý flink celý školní rok těší na to, až se budou ve fyzice brát spalovací motory. Sice se pak většinou odbudou během jediné hodiny, ale motory posedlý student s chutí ohromí profesora i spolužáky informací, že kromě dvou a čtyřtaktů známe i motory pětitaktní.

Různých modifikací motoru s vnitřním spalováním jsme se během dvacátého století dočkali celé řady (vzpoměňme třeba motor firmy EcoMotors se zdvojenými písty, o němž jsme vás informovali na tomto místě), v živé paměti však zůstává Mazda Xedos 9, alternativně osazovaná zážehovým turbomotorem s objemem 2,3 l pracujícím v tzv. Millerově cyklu a hrdě označovaným za pětitakt. V podstatě se tehdy na systému nic výrazného nezměnilo, před kompresní fázi však byla včleněna jedna doba, během níž zůstával sací ventil otevřen a část směsi se vracela do sacího traktu.

Klepněte pro větší obrázek

K pětitaktnímu režimu se nyní hlásí i společnost Ilmor, jež představila svůj projekt spalovacího motoru se spotřebou údajně o 5 až 20 % nižší v porovnání se současnými jednotkami. Ačkoli Ilmor nemusí být pro každého známým pojmem, jedná se o firmu, jež pro Mercedes-Benz stavěla vítězné motory pro Formuli 1 a pracuje již více než deset let na jednotkách pro americkou sérii Indy. Nová konstrukce je určená k pohonu běžných cestovních vozů a má dosahovat spotřeby a emisí u stávajících spalovacích pohonných jednotek nevídaných.

U Ilmoru zkonstruovali tříválcový motor s objemem 700 ccm, jenž při atmosférickém plnění dosahuje výkonu 130 koní. Jeho jádrem je velký nízkokompresní válec po stranách doplněný dvojicí válců vysokotlakých, jež pracují na konvenčním čtyřtaktním principu. Ty vytlačují výfukové plyny do nízkotlakého válce a spaliny tak mohou být dále využity, lze tedy oddělit expanzní poměr od toho kompresního. Díky tomu motor disponuje optimálním expanzním poměrem jako zážehový motor, ovšem při kompresním poměru 14,5:1, jenž je bližší dieselům. 

Předností tříválcové pohonné jendotky Ilmor je také jeho kompaktní stavba, jež navíc nevyžaduje vývoj žádných nových technologií. Zatím se nachází ve stádiu prototypu a čekají ji další náročné zkoušky a vylepšování. U Ilmoru si vytkli za cíl postavit plně funkční a pro sériovou výrobu vhodný motor s měrným výkonem 150 koní na litr objemu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda Xedos 9 
Mazda 5 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 141 633 km
Cena: 99 000 Kč
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2009
Stav: 78 028 km
Cena: 140 000 Kč
Mazda CX-5 2.191
Rok výroby: 2012
Stav: 123 004 km
Cena: 419 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků