Ilmor: další pokus o pětitakt?

Zatímco z logiky věci se zdá, že k vyšší efektivitě motoru povede menší počet taktů, může k témuž cíli vést i opačný postup...

Ano, je to klasická středoškolská finta, kdy se benzínem nasátý flink celý školní rok těší na to, až se budou ve fyzice brát spalovací motory. Sice se pak většinou odbudou během jediné hodiny, ale motory posedlý student s chutí ohromí profesora i spolužáky informací, že kromě dvou a čtyřtaktů známe i motory pětitaktní.

Různých modifikací motoru s vnitřním spalováním jsme se během dvacátého století dočkali celé řady (vzpoměňme třeba motor firmy EcoMotors se zdvojenými písty, o němž jsme vás informovali na tomto místě), v živé paměti však zůstává Mazda Xedos 9, alternativně osazovaná zážehovým turbomotorem s objemem 2,3 l pracujícím v tzv. Millerově cyklu a hrdě označovaným za pětitakt. V podstatě se tehdy na systému nic výrazného nezměnilo, před kompresní fázi však byla včleněna jedna doba, během níž zůstával sací ventil otevřen a část směsi se vracela do sacího traktu.

Klepněte pro větší obrázek

K pětitaktnímu režimu se nyní hlásí i společnost Ilmor, jež představila svůj projekt spalovacího motoru se spotřebou údajně o 5 až 20 % nižší v porovnání se současnými jednotkami. Ačkoli Ilmor nemusí být pro každého známým pojmem, jedná se o firmu, jež pro Mercedes-Benz stavěla vítězné motory pro Formuli 1 a pracuje již více než deset let na jednotkách pro americkou sérii Indy. Nová konstrukce je určená k pohonu běžných cestovních vozů a má dosahovat spotřeby a emisí u stávajících spalovacích pohonných jednotek nevídaných.

U Ilmoru zkonstruovali tříválcový motor s objemem 700 ccm, jenž při atmosférickém plnění dosahuje výkonu 130 koní. Jeho jádrem je velký nízkokompresní válec po stranách doplněný dvojicí válců vysokotlakých, jež pracují na konvenčním čtyřtaktním principu. Ty vytlačují výfukové plyny do nízkotlakého válce a spaliny tak mohou být dále využity, lze tedy oddělit expanzní poměr od toho kompresního. Díky tomu motor disponuje optimálním expanzním poměrem jako zážehový motor, ovšem při kompresním poměru 14,5:1, jenž je bližší dieselům. 

Předností tříválcové pohonné jendotky Ilmor je také jeho kompaktní stavba, jež navíc nevyžaduje vývoj žádných nových technologií. Zatím se nachází ve stádiu prototypu a čekají ji další náročné zkoušky a vylepšování. U Ilmoru si vytkli za cíl postavit plně funkční a pro sériovou výrobu vhodný motor s měrným výkonem 150 koní na litr objemu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda Xedos 9 
Mazda 3 2.261
Rok výroby: 2008
Stav: 158 189 km
Cena: 150 000 Kč
Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 140 160 km
Cena: 179 000 Kč
Mazda 3 1.598
Rok výroby: 2009
Stav: 110 153 km
Cena: 144 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

včera | Radek Pecák | 7 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků