Ilmor: další pokus o pětitakt?

Zatímco z logiky věci se zdá, že k vyšší efektivitě motoru povede menší počet taktů, může k témuž cíli vést i opačný postup...

Ano, je to klasická středoškolská finta, kdy se benzínem nasátý flink celý školní rok těší na to, až se budou ve fyzice brát spalovací motory. Sice se pak většinou odbudou během jediné hodiny, ale motory posedlý student s chutí ohromí profesora i spolužáky informací, že kromě dvou a čtyřtaktů známe i motory pětitaktní.

Různých modifikací motoru s vnitřním spalováním jsme se během dvacátého století dočkali celé řady (vzpoměňme třeba motor firmy EcoMotors se zdvojenými písty, o němž jsme vás informovali na tomto místě), v živé paměti však zůstává Mazda Xedos 9, alternativně osazovaná zážehovým turbomotorem s objemem 2,3 l pracujícím v tzv. Millerově cyklu a hrdě označovaným za pětitakt. V podstatě se tehdy na systému nic výrazného nezměnilo, před kompresní fázi však byla včleněna jedna doba, během níž zůstával sací ventil otevřen a část směsi se vracela do sacího traktu.

Klepněte pro větší obrázek

K pětitaktnímu režimu se nyní hlásí i společnost Ilmor, jež představila svůj projekt spalovacího motoru se spotřebou údajně o 5 až 20 % nižší v porovnání se současnými jednotkami. Ačkoli Ilmor nemusí být pro každého známým pojmem, jedná se o firmu, jež pro Mercedes-Benz stavěla vítězné motory pro Formuli 1 a pracuje již více než deset let na jednotkách pro americkou sérii Indy. Nová konstrukce je určená k pohonu běžných cestovních vozů a má dosahovat spotřeby a emisí u stávajících spalovacích pohonných jednotek nevídaných.

U Ilmoru zkonstruovali tříválcový motor s objemem 700 ccm, jenž při atmosférickém plnění dosahuje výkonu 130 koní. Jeho jádrem je velký nízkokompresní válec po stranách doplněný dvojicí válců vysokotlakých, jež pracují na konvenčním čtyřtaktním principu. Ty vytlačují výfukové plyny do nízkotlakého válce a spaliny tak mohou být dále využity, lze tedy oddělit expanzní poměr od toho kompresního. Díky tomu motor disponuje optimálním expanzním poměrem jako zážehový motor, ovšem při kompresním poměru 14,5:1, jenž je bližší dieselům. 

Předností tříválcové pohonné jendotky Ilmor je také jeho kompaktní stavba, jež navíc nevyžaduje vývoj žádných nových technologií. Zatím se nachází ve stádiu prototypu a čekají ji další náročné zkoušky a vylepšování. U Ilmoru si vytkli za cíl postavit plně funkční a pro sériovou výrobu vhodný motor s měrným výkonem 150 koní na litr objemu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda Xedos 9 
Mazda 6 1.998
Rok výroby: 2009
Stav: 78 486 km
Cena: 164 000 Kč
Mazda 3 2.261
Rok výroby: 2008
Stav: 158 189 km
Cena: 160 000 Kč
Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 140 160 km
Cena: 185 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků