Ikony na okruhu Portimão: Golf GTI Pirelli a Golf GTI Clubsport

První setkání dvou legend. V obou případech se jedná o jubilejní modely, jejichž označení je tvořeno třemi magickými písmeny GTI, která jsou u značky Volkswagen synonymem sportovních vlastností a dynamiky. Zároveň však dostaly do vínku ještě o špetku více „kouzla GTI“ než jejich „konvenční“ sourozenci. Tím však společné vlastnosti končí: Zatímco první jubilejní model, Golf GTI Pirelli, přišel v roce 1983 na trh s nejvyšším výkonem 112 k, disponuje nejnovější jubilejní model – Golf GTI Clubsport – výrazně vyšším výkonem 265 k.

Portimão, závodní okruh na jihu Portugalska, je na podzim ideálním místem pro porovnání obou výše uvedených protagonistů. Golf GTI Pirelli odpovídá svým motorem 1,8 litru stavu techniky v roce 1983 a krátce před ukončením výroby modelu Golf I GTI sjížděl z montážní linky jako limitovaná edice. Jeho moderní obdobou je Golf GTI Clubsport. Volkswagen přinese tuto lahůdku pro fanoušky GTI v příštím roce, u příležitosti 40. výročí modelu Golf GTI. Motor 2.0 TSI o výkonu 265 k poskytuje v základním režimu pozoruhodný točivý moment 350 N.m. Specialitou nejnovějšího jubilejního modelu je funkce krátkodobého zvýšení plnicího tlaku, díky níž je po dobu až deseti sekund k dispozici nejvyšší výkon 290 k a točivý moment 380 N.m. Zvýšení výkonu je dostupné po sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu – dochází k aktivaci funkce „kick-down“. Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy. Tato verze je tak nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem GTI všech dob. Varianta s dvouspojkovou převodovkou DSG je navíc vybavena funkcí „Launch Control“, která zajistí kontrolovanou akceleraci vozidla z klidu s maximální hnací sílou – podobně jako v motoristickém sportu.

Volkswagen se nezaměřil pouze na zvýšení výkonu přeplňovaného motoru verze Clubsport, ale dokonale jejímu charakteru přizpůsobil také design, aerodynamiku a výbavu. Hodnoty přítlaku jako v motoristickém sportu vytváří kombinace nového předního spoileru, nápadného zadního spoileru a difuzoru. Na přání nabízí Volkswagen speciální sportovní pneumatiky „semi-slicks“ s homologací pro silniční provoz. Ani ergonomie nepřišla zkrátka: Zákazníci si mohou pro svůj Golf GTI Clubsport vybrat buď sériová sportovní skořepinová sedadla, nebo klasická sportovní sedadla GTI. Kromě toho je nový model sériově dodáván s dvoubarevným lakováním karoserie.

Golf GTI Clubsport a Golf GTI Pirelli nejsou ojedinělými speciálními edicemi. Volkswagen připravil jubilejní modely příslušných generací sportovní ikony také u příležitostí 20., 25., 30. a 35. výročí kultovního GTI. Adrenalinový Golf GTI Clubsport, který se na českém trhu objeví začátkem jara, bude však ještě po nějakou dobu nedostižným etalonem…

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků