Sedm let po uvedení na trh a tři roky po faceliftu prodělal Seat Ibiza dílčí modernizaci. Vzhled se tentokrát vůbec nezměnil, ale změny se odehrály na motorech, konektivitě, podvozku i interiéru.
Kapitoly článku:
Seat Ibiza aktuální generace se prodává už sedm let. Proto je trochu překvapivé, že verze modelového roku 2015, kterou Seat označuje za „novou“ Ibizu, je od té dosavadní k nerozeznání. Doslova. Jedinými změnami jsou nová LED světla vpředu a nové LED zadní svítilny vzadu. Změn přesto není málo, odehrály se však v interiéru a pod kapotou. Automobilka dokonce hovoří o „leonizaci“ Ibizy.
Nevidíte nic nového? V tom případě (ne)vidíte správně. Zvenku se modernizovaná Ibiza liší jen novým diodovým denním svícením a zadními svítilnami
Ibiza je pro Seat významný model, a to i na českém trhu. Za prvních pět měsíců letošního roku se jich u nás podle oficiálních statistik SDA zaregistrovalo 172, což stačí na páté místo v segmentu malých vozů. Úctyhodný výsledek vzhledem k tomu, že Ibiza je na trhu od roku 2008 a veškerá hlavní konkurence mezitím prošla alespoň jednou generační obměnou.
Tříválce na všechny způsoby
Hlavní technickou změnou je zavedení nové generace motorů. Základ představuje tříválec 1,0 l, který známe z produkce mladoboleslavské značky. Atmosférická varianta nabízí výkon 55 kW, k mání jsou i verze 70 a 81 kW – ty už přeplňované turbodmychadlem. Sběrné potrubí je integrované do hlavy válců, zatímco v sacím potrubí je zakomponován mezichladič stlačeného vzduchu. Jak je u moderních maloobjemových přeplňovaných zážehových motorů obvyklé, jednotka má tři chladicí okruhy a systém řízení teploty.
Paleta motorů začínáná atmosférickým tříválcem o objemu 1,0 l, ale obsahuje i stopadesátikoňovou čtrnáctistovku; tříválcový diesel známe z Pola a Fabie
Pro příznivce dynamičtějšího svezení má Seat připravený motor 1.4 TSI, naladěný na 110 kW a osazený vypínáním válců při nízkém zatížení. Ne, to ještě není sportovní verze, ta dostane dokonce přeplňovanou osmnáctistovku! Poslední zážehovou motorizací je 1.2 TSI, zde v provedení 66 kW.
Seat Ibiza 2015: Technické údaje benzinových motorů |
Motorizace |
|
1.0 MPI 75 k |
1.2 TSI 90 k |
1.0 Eco TSI 95 k |
1.0 Eco TSI 110 k |
1.0 Eco TSI 110 k |
1.4 Eco TSI 150 k |
Převodovka |
|
5st. manuální |
5st. manuální |
5st. manuální |
6st. manuální |
7st. DSG |
6st. manuální |
Zdvihový objem |
cm3 |
999 |
1197 |
999 |
999 |
999 |
1395 |
Max. výkon |
kW/k |
55/75 |
66/90 |
70/95 |
81/110 |
81/110 |
110/150 |
|
min-1 |
6200 |
4400-5400 |
5000-5500 |
5000-5500 |
5000-5500 |
5000-6000 |
Max. točivý moment |
Nm |
95 |
160 |
160 |
200 |
200 |
250 |
|
min-1 |
3000-4300 |
1400-3500 |
1500-3500 |
2000-3500 |
2000-3500 |
1500-3500 |
0-100 km/h |
s |
14,3 |
10,7 |
10,4 |
9,2 |
9,3 |
7,6 |
Max. rychlost |
km/h |
172 |
184 |
187 |
197 |
197 |
220 |
Komb. spotřeba |
l/100 km |
4,8 |
4,9 |
4,2 |
4,3 |
4,4 |
4,8 |
Provozní hmotnost |
kg |
1049 |
1089 |
1095 |
1109 |
1140 |
1143 |
Pokud máte pocit, že se vám i v malém autě vyplatí diesel, nabídnou vám prodejci španělské značky tříválec 1.4 TDI s hliníkovým blokem, vyvažovací hřídelí a vodou chlazeným mezichladičem. Vybírat můžete z variant 55, 66 a 77 kW, přičemž ta nejslabší se chlubí kombinovanou spotřebou 3,4 l/100 km. Prostřední diesel a nejvýkonnější TSI lze kombinovat s dvouspojkovou převodovkou DSG.
Seat Ibiza 2015: Technické údaje naftových motorů |
Motorizace |
|
1.4 TDI 75 k |
1.4 TDI 90 k |
1.4 TDI 90 k DSG |
1.4 TDI 105 k |
Převodovka |
|
5st. manuální |
5st. manuální |
7st. DSG |
5st. manuální |
Zdvihový objem |
cm3 |
1422 |
1422 |
1422 |
1422 |
Max. výkon |
kW/k |
55/75 |
66/90 |
66/90 |
77/105 |
|
min-1 |
3500 |
3500 |
3500 |
3500 |
Max. točivý moment |
Nm |
210 |
230 |
230 |
230 |
|
min-1 |
1750-2000 |
1750-2500 |
1750-2500 |
1750-2500 |
0-100 km/h |
s |
13 |
10,9 |
10,9 |
9,9 |
Max. rychlost |
km/h |
173 |
182 |
182 |
192 |
Komb. spotřeba |
l/100 km |
3,4 |
3,6 |
3,7 |
3,6 |
Provozní hmotnost |
kg |
1155 |
1155 |
1165 |
1161 |
Znalci škodovek si možná všimli, že nabídka motorizací pro novou Ibizu se nekryje s paletou nové Fabie. Škoda nabízí tříválec 1,0 l pouze v atmosférické verzi s výkonem 44 nebo 55 kW, přeplňované zážehové jednotky jsou zastoupeny motorem 1.2 TSI 66 a 81 kW. U dieselu naopak chybí nejslabší 55kW varianta.
Ale zpět k Ibize. Jestliže exteriér se nezměnil prakticky vůbec, v interiéru je těch novinek přece jenom víc. Základní tvary palubní desky a volantu zůstávají stejné, Seat ale upravil detaily a modernizoval nabídku audio systémů. Ibiza teď „umí“ MirrorLink neboli zrcadlení obrazovky telefonů s Androidem na středovém displeji; rozšířené hlasové ovládání včetně odpovídání na zprávy; a také ovládání telefonů s OS Android i iOS prostřednictvím rozhraní, kterému Seat říká Full Link.
Palubní deska má měkčený povrch; nový infotainment s 6,5" dotykovou obrazovkou umožňuje přistupovat k aplikacím v chytrých telefonech se systémy Android i iOS
Teoreticky tak můžete hlasem nebo přes dotykovou obrazovku ovládat spoustu aplikací, které ve svém chytrém mobilu máte a běžně je používáte. Čeští zákazníci však musí počítat s omezenou funkčností, údajně kvůli omezením na straně Apple, resp. Google. Můj iPhone (s nastavenou angličtinou) se k palubnímu systému každopádně připojil a na dotykové obrazovce nabídl kontakty a hudbu, ale i Mapy nebo Spotify. K využívání aplikací pracujících s daty v cloudu je samozřejmě zapotřebí datové připojení.
Na sílící trend individualizace, který se od příchodu současné Ibizy mezi malými auty rozmohl, reaguje španělská značka nabídkou barevných paketů. Jejich podstatou je zvýraznění vnějších i vnitřních detailů nápadnými barevnými odstíny. Nejlepší představu si uděláte podle fotek v galerii.
Barevné pakety obsahují barevně sladěné detaily exteriéru i interiéru; některé položky mají být k mání i jednotlivě, počet možných kombinací je podle Seatu čtyřmístný
Krok s bezpečnostní výbavou konkurence Ibiza alespoň částečně srovnává novými systémy. Sledování bdělosti řidiče vyhodnocuje míru vaší únavy podle toho, jak zacházíte s volantem, zatímco multikolizní brzda zastaví Ibizu rozpohybovanou nárazem jiného vozu.
Ačkoliv konstrukce podvozku se nezměnila (nadále je tvořen v segmentu obvyklou kombinací předních vzpěr a zadních vlečených ramen), Seat slibuje velký posun v jízdních vlastnostech díky novým pružinám, tlumičům, stabilizátorům a kalibraci elektrického posilovače řízení. A pozor! Ibiza po faceliftu může mít i nastavitelné tlumiče pérování, což je mezi malými vozy opravdu vzácnost.
V autě, se kterým jsme se mohli svézt několik kilometrů v okolí Barcelony, tyto tlumiče bohužel nebyly. Seat ale zapracoval i na naladění standardního podvozku a třebaže Ibiza už svým chováním na silnici nevyčnívá nad konkurencí jako v roce 2008, touto modernizací přinejmenším srovnala krok s generačně mladšími soupeři. Docela se mi zamlouvalo i řízení. Hlavně v nízkých rychlostech je sice až příliš lehké, v ostřejším tempu ale velmi přirozeně ztuhne a ani trošku v něm není patrná hystereze, která se projevuje v mnohých autech s elektrickým posilovačem umístěným na sloupku řízení.
Motoru se nebojte
Velice příjemně se během krátké testovací jízdy projevoval také litrový tříválec v nejsilnějším provedení. Zákazníci dosud pohlížejí na tuto koncepci s nedůvěrou, ale opravdu k tomu není důvod – tedy z hlediska provozních vlastností, spolehlivost ukáže až čas.
Tichý a pružný tříválec se neztratí ani na dálnici, nejlépe mu však pochopitelně svědčí příměstský provoz; kromě varianty 81 kW je k mání také slabší 70kW provedení
Kvůli malým setrvačným hmotám jsou poněkud obtížnější rozjezdy, stejně jako třeba u Fordova EcoBoostu, výměnou za to se ale motor žene do otáček daleko dychtivěji než stejně výkonná 1.2 TSI. V Ibize je navíc příkladně odhlučněný. Pouze ve stoupáních nebo třeba při předjíždění se ozve charakteristickým tříválcovým rytmem, ale na dálnici jen tiše ševelí a při stání na semaforech se opravdu musíte podívat na otáčkoměr, abyste se ujistili, že motor běží.
Při dynamičtější jízdě v kopcovitém terénu se samozřejmě nevyhnete častému řazení, ale díky lehké spojce, příjemně mechanicky cvakavé převodovce a rychlým reakcím motoru je to docela příjemná „dřina“. Počítejte s tím, že budete jezdit na nižší rychlostní stupně – třeba dvojka pokryje rozsah rychlostí cca od 30 do 100 km/h a na klikaté silnice s ostrými zatáčkami je jako dělaná.
Použitelná už v základu
Seat Ibiza modelového roku 2015 má už české ceny. Dovozce nabízí tři stupně výbavy: Reference, Style a FR. Základ obsahuje mimo jiné boční airbagy, dálkový centrál, klimatizaci, rádio s USB, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a dělená zadní sedadla. Style přidává systém XDS, kliky a zrcátka v barvě karoserie, Bluetooth a barevný dotykový displej. V FR dostanete litá kola, zadní LED svítilny, LED denní svícení, kožený sportovní volant, sportovní podvozek a tempomat.
Ibiza bude i na dále k dostání nejen jako pětidveřový hatchback, ale i v provedení kombi (ST) a s třídveřovou karoserií (SC)
Ceny začínají částkou 264 900 Kč za Ibizu SC (třídveřové provedení) 1.0 MPI 55 kW Reference. Příplatek za pětidveřovou karoserii činí 10 000 korun, kombi ST je o dalších 17 tisíc dražší. Nejdražším nabízeným provedením je Ibiza ST 1.4 TDI TDI DSG za 470 900 Kč.
Seat Ibiza - design a dynamika pro mladý životní styl
Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila společnost Porsche Česká republika, divize Seat