Hyundai v Detroitu odhalilo dlouho očekávaný model Veloster. Nabízí styl kompaktního kupé, chce však zůstat i racionální volbou.
Ty tam jsou časy, kdy jsme se od korejského výrobce mohli dočkat leda auta nabízejícího co nejlepší poměr ceny a užitné hodny, přičemž dominantní přednosti byla právě cena. Tak, jak korejské duo Hyundai-Kia dále a dále roste se ale se svými vozy pouští i do sfér dříve vyhrazených etablovanějším automobilkám, které si mohou dovolit zacílit i na menší skupiny zákazníků. Jednou z takových skupin nejsporně jsou i příznivci malých kupé či sportovně laděných kompaktních hatchbacků, jímž se snaží být i nový Hyundai Veloster.
Zní to skoro jako pohádka o korejské popelce, která odkudsi z prachu sedláckého modelu Pony vystoupala až k lesku šlechtického Velosteru, ale není to tak docela pravda. Veloster totiž dále hraje i na strunu korejské racionality a to již svým základním pojetím. To působí trochu jako neblahý následek hrátek šíleného genetika, který dal dohromady část předností kompaktního kupé a něco z vlastností běžného rodinného hatchbacku. Výsledkem je vůz, který z jedné (řidičovy) strany evokuje „třídvířko” a z druhé (spolujezdcovy) strany pětidvéřový model - je to vlastně první čtyřdvéřový hatchback. Ačkoli to je z praktického hlediska chytrý nápad, schizofrenní vzhled vozu působí trochu podivně, jakkoli se pravá strana snaží svou „vícedvéřovost” maskovat.
Sériový Veloster je tak alespoň v tomto směru paradoxně novátorštější než jeho koncept z roku 2007, který sice nabídl celkově o něco odvážnější tvary, do podobných hrátek s počtem dveří se ale nepouštěl. Vzhledové pojetí zbytku vozu je pak jakousi kombinací nápadů odkazovaného konceptu a současného designového směřování Hyundai. Příď je relativně konzervativní a ctí DNA dnešních Hyundai, záď je naopak odvážnější a svou podsaditou svalnatostí připomene třeba poslední inkarnaci Méganu kupé. Uvnitř vozu najdeme architekturu podobnou všem posledním „fluidním” Hyundai, zejména středová konzole s výdechy ventilace po jejích bocích je velmi typickým prvkém všech nových modelů s pokřiveným H ve znaku.
I přes sáhodlouhou tiskovou zprávu, kterou automobilka při příležitosti veřejné premiéry vozu vydala, známe jen část technických specifikací. Jisté tedy je, že Veloster je 4 219 mm dlouhý, 1 791 mm široký a stojí na podvozku s rozvorem 2 649 mm. Zajímavá je hmotnost vozu pouze (na dnešní poměry...) 1 175 kg, což je daleko méně, než kolik nabízejí konkurenti.
Není tedy divu, že pro dostatečnou dynamiku vozu by měl postačovat zatím jediný zmíněný motor 1,6 GDI, tedy benzinový agregát s přímým vstřikem paliva, který nabídne výkon až 138 koní (tedy nějakých 102 kW) při 6 300 ot./min. Nejvyšší točivý moment pak činí 167 Nm při 4 850 ot./min. Původně byl ve Velosteru očekáván přeplňovaný agregát o stejném objemu s výkonem okolo 150 koní, ale jak vidno, Korejci nabízejí podobný výkon i bez turba. K motoru víme ještě jeden podstatný technický údaj - na dálnici (americká metrika, holt premiéra v USA si vybírá svou daň...) má spotřebovat jen 5,88 litru benzinu na 100 km.
Dynamické parametry vozu zatím neznáme, ale jak už je u Hyundai v poslední době obvyklé, v tiskové zprávě stojí celá řada srovnání s konkurencí. Podle ní má být Veloster daleko nejprostornějším vozem své třídy s nejlepším poměrem výkonu a objemu motoru a nejnižší hmotností. Tyto údaje nelze z faktického hlediska zpochybnit, uvidíme však, jak se bude Veloster jevit v praxi.
Ačkoli vynášet o Velosteru jakékoli soudy čistě na základě dosud známých informací není možné, faktem je, že i přes nesporné vykročení na cestu směrem k spíše „zábavným” než skutečně potřebným vozům zůstává korejská novinka v tomto směru při zemi a bude hrát i na osvědčenou strunu zákaznické racionality. Potvrzuje se tím zejména to, že zvěsti o „korejském Sciroccu” byly poněkud nadsazené, ostatně i my jsme se před podobnými závěry v době příprav vozu bránili. Scirocco je přece jen tím autem, které se už vůbec nesnaží být praktické a snaží se vzbuzovat více emocí, i jeho technika míří mnohem výše. Není třídvéřovým Golfem, je úplně jiným autem. Naproti tomu Veloster zůstává na půli cesty mezi i30 a skutečným kompaktním kupé, což nejlépe dosvědčuje i jeho dvojjaké pojetí karoserie. To ale samozřejmě neznamená nic špatného, naopak si s ohledem na současné úspěchy vozů kombinujících více tříd v jednom balení myslím, že Veloster čeká na trhu úspěch...
Další technické detaily, dostupnost i ceny vozu bychom se měli dozvědět v následujících týdnech.
Hyundai Veloster