Hyundai Matrix 1.5 CRDi VGT, za málo peněz hodně muziky (test)

Rodinný kompakt automobilky Hyundai prošel v nedávné době malým faceliftem a dostal inovovaný čtyřválcový nafťák s proměnnou geometrií lopatek turba. Hlavní zbraní Matrixu již nemá být jen poměr ceny a užitné hodnoty, ale i užitná hodnota sama. Je vylepšený Matrix s atraktivním motorem dobrou koupí?
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, exteriér, interiér, prostornost
  2. Zavazadelník a variabilita, motor a spotřeba, řazení, jízda
  3. Zhodnocení, plusy a mínusy, technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Hyundai Matrix není na trhu žádnou novinkou. Po silnicích se prohání již více než čtyři roky a stále se mu daří nacházet nové zákazníky. Na ty útočí hlavně skvělou cenou, výbornou užitnou hodnotou, dobrou variabilitou interiéru, poměrně malými vnějšími rozměry a také slušnou výbavou. Nově se nyní pod kapotou Matrixu objevil inovovaný naftový motor s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla - VGT. Velkou změnou je také "přidání" jednoho válce, a tak je i Matrixův naftový motor konečně plnohodnotným čtyřválcem. Nový nafťák motor tak nabral velkou dálku kultivovanosti, klesla mu spotřeba a rozšířilo se spektrum využitelných otáček. Když k tomu připočtete téměř nepostřehnutelný facelift, který mírně vylepšil malé detaily, je i po letech Matrix skutečné povedené auto. Ale vezměme to pěkně popořadě.

Malý elegán

Automobilky stále častěji využívají věhlasných designérských center, aby se jejich model stal pro zákazníka přitažlivým. Ne nadarmo se říká, že bez dobrého obalu se výrobek jen stěží prosadí. Hyundai vsadil na jistotu a využil služeb studia Pininfarina. Možná právě díky jeho práci vypadá Matrix i po čtyřech letech svěže a nijak nezaostává za novinkami na automobilovém trhu.

Matrix nepatří mezi žádné velikány, svou délkou 4 205 mm se řadí do třídy opravdu malých kompaktních MPV. Již první pohled vás ale nenechá na pochybách, že nejde o žádné polovičaté auto. Vnější vzhled s krátkými převisy, přídí, která příkře míří k zemi a zadní, téměř kolmě ustřiženou partií, to vše se řadí ke klasickému střihu třídy MPV.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Design z produkce Pininfariny vypadá i po čtyřech létech elegantně.

Přestože by se o Matrixu dalo říct, že designérsky ničím nepřekvapuje a pojetí je poměrně konzervativní, určité prvky a detaily odlišují tento kompakt od konkurence. Snad každý si při prvním pohledu všimne zadního okna, jehož spodní hrana je o pár centimetrů výše, než hrana zbývajících bočních oken. Vzniká tak mírný schod, který může na někoho působit, jako by bylo zadní okno přidáno trochu násilně a na poslední chvíli. Ovšem v době, kdy auta často odlišují pouze detaily, je právě toto jedno z poznávacích znameních Matrixu, které někteří milují a jiní zatratí. Druhým detailem, který není již tak patrný, je vybrání předního blatníku. Klasický půlkruh je nahrazen dvojicí oblouků, které se spojují v ostrém úhlu. Oba tyto detaily tvoří hlavní dominantu designu Matrixe, bez nich by byl vzhled poměrně nudný a všední. Na druhou stranu oba detaily jsou trochu násilné a téměř vždy svedou pozornost právě na sebe.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní okno s vyvýšenou spodní hranou je asi nejpatrnějším detailem designu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Netradičně řešený tvar lemu předního blatníku.

Mimo zmíněné dva viditelné detaily je Matrix poměrně konzervativní a designéři se nesnažili o žádné extravagance. Na jednu stranu je to škoda, protože zákazníci často žádají větší odlišnosti, na druhou stranu umírněné pojetí většinou dokáže model na trhu udržet delší dobu, aniž by se okoukal.

Výhodou Matrixe je také velké prosklení, díky kterému je z auta velmi dobrý výhled na všechny strany a v každé situaci a také proniká do interiéru dostatek světla. Právě výhled se stává v poslední době problémem u nových vozů. Velké a široké přední A sloupky nebo snahy designéru o rozdělení předních bočních oken na dvě často znesnadňují výhled v křižovatce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Velká skla přináši dostatek světla do interiéru a také zabezpečují velmi dobrý výhled z vozu.

Přední část Matrixu pak skrývá téměř obdélníkové světlomety s bílou čirou optikou a černou mřížkou chladiče, která dobře ladí v kombinaci se světlým lakem karosérie. Zadní, páté dveře jsou, v duchu MPV, výklopné vysoko nahoru. Po bocích je lemuji úzké sloupky, ve kterých jsou zadní světla. Prakticky je pak řešena zadní mlhovka, která je oddělena od světel a sídlí v zadním nárazníku. V posledních letech se zadní mlhovky přesouvají stále výše, kde více než to, abyste byli viděni, způsobují řidičům jedoucím za vámi problémy, aby sami vůbec něco viděli. Velmi intenzivní červené světlo, používané navíc mnohými tehdy, kdy vůbec není potřeba, dělá v noci z před váni jeoducího vozu neprůhlednou bariéru. Přitom stačí tak málo - dát zadní mlhovku tam, kde má být. V zadním nárazníku vás v mlze činí nepřehlédnutelnými a přitom nikoho neobtěžuje. Díky Hyundai, Fordu a dalším, kteří se snaží mlhovky nechávat v zadních náraznících, seč to jen jde. Není to možná elegantní ani nákladově efektivní, ale je to po čertech dobré řešení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední světlomety s čirou optikou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní dveře lemují úzké sloupky se zadními svítilnami --- Zadní mlhovka je netradičně umístěna v zadním nárazníku.

Interiér

Pokud se mohou někomu zdát vnější rozměry Matrixe na tuto třídu malé a má obavy o prostornost a variabilitu interiéru, může být klidný. Přes relativně malé rozměry patří Matrix k velmi prostorným vozům, který plní jednu ze vých prvotních svou funkcí, komfortní převoz posádky, velmi dobře.

Asi každý v interiéru zamíří svým pohledem na palubní desku a ta v Matrixu kopíruje poslední trendy. Odpouští si tedy výrazné snahy o odlišnost, často lavíruje až na hraně strohosti, ale to vše činí s velkou praktičnosti a ergonomičností. Palubní desce v Matrixu dominuje středový panel se všemi hlavními ovladači. Druhou dominantou je pak hlavní přístrojová deska, která je umístěna v malé kapličce uprostřed nad středovým panelem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Palubní desce vládne středový panel a hlavní přístrojová deska.

Středový panel obsahuje klasické prvky. Tedy ovládače topení a klimatizace, autorádio a nahoře pak středové výdechy ventilace. O velké praktičnosti Matrixu se můžete přesvědčit i díky velké spoustě odkládacích ploch a přihrádek. Také na středovém panelu jich najdete několik. Po stranách autorádia jsou malé zásuvky, kam si můžete odložit drobnosti. Pod samotným autorádiem je k dispozici malý prostor a také pod ovladači klimatizace a topení najdete místo, kam můžete odložit drobnosti. Vše je perfektně nadosah.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Matrix je doslova přeplněn různými prostory pro odkládání drobností.

Řadička je pak umístěna na prodlouženém středovém panelu, který jakoby přecházel do středového tunelu. Toto se ovšem nekoná a středový panel tak končí těsně za řadičkou. Ta padne, i díky své délce, velmi dobře do ruky. Za ní najedete zmíněný odkládací prostor. Řadička také nijak nepřekáži v obsluze ovládačů na středovém panelu a to ani v případě řazení lichých stupňů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Řadička je umístěna na prodlouženém středovém panelu.

Matrix je z dalších vozů, který používá dvojici přístrojových panelů. Ten hlavní je umístěn nahoře ve středu palubní desky, druhý pak za volantem. Když už jsme u volantu, ten se dobře drží a má dostatečně tlustý věnec, ovšem je z poměrně nepříjemně tvrdého materiálu, a tak hlavně v zimě z něho zebou ruce. Hlavní panel pak obsahuje všechny klasické budíky, tedy rychloměr, otáčkoměr, teplotu chladící kapaliny, stav paliva a také dvojicí displayů palubního počítače. Ten ale zobrazuje pouze dvojici denních kilometrů a pak celkový nájezd. Druhý panel pak slouží pouze pro kontrolky. Ke kontrolkám bych měl malou výhradu. Pokud si rozsvítíte potkávací světla, na přístrojovém panelu vás o tom nebude informovat žádná kontrolka, což je trochu nepříjemné. (Je, ale dnes jdou stejnou cestou téměř všichni výrobci aut. Kdysi jsem byl zklamán, že kontrolka světel nebyla ve Fordu Focus první generace, dnes jsme smířen s tím, že jí nemám v žádném autě a neobjevuje se ani ve většině testovaných novinek. Těžko říci, co v době, kdy je denní svícení běžné ve stále více zemích, vede výrobce k neosazování přístrojových desek právě takovou banalitou - že svítíte, poznáte jen podle podsvícení přístrojové desky a mnohdy ani to ne, podsvícení se zapne se zapalováním a pro kontrolu zapnutí světel musíte šátrat po ovladači... Divné. - pozn. šéfredaktora)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Matrix disponuje dvojicí přístrojových panelů.

Klasické rozmístění je pak i u zbývajících ovládačů. Tedy vlevo od volantu na palubní desce a také na madlu řidičových dveří, kde najdete ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ovládání oken, vnějších zpětných zrcátek a mlhovek.

Jak jsem zmínil výše, Matrix je doslova prošpikován množstvím odkládacích prostor. Kromě těch výše uvedených najdete další na více, či méně tradičních místech. Tradiční najdete třeba ve dveřích nebo před spolujezdcem...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klasické odkládací prostory jsou k dispozici i u Matrixe.

...a těch méně obvyklých je ještě více. Jedná se ale většinou o malé přihrádky. Pod bočními výdechy ventilace najdete malé uzavíratelné přihrádky. Trochu větší je pak na spodní hraně palubní desky u řidiče. Dnes již téměř standardní je i držák na brýle, který je umístěn ve stropě u lampičky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Malé přihrádky a odkládací prostory najdete téměř na každém místě.

Poslední místa, kam si můžete něco odložit, najede mezi předními sedadly. V náznaku loketní opěrky je hluboký a poměrně velký prostor, před ním je i držák na nápoje. Ten naleznete také vzadu mezi předními sedadlydokonce pro dvojici láhví. V opěradlech předních sedaček jsou pak integrovány malé stolečky. Zkrátka a jednoduše: fandové úložných prostor budou Matrixem jistojistě nadšeni. Popis všech poliček a škatulek by dal na vlastní článek, ne-li na celou knihu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Matrix disponuje také pětici držáků na nápoje.

Budete se divit, ale v Matrixu naleznete také sedačky. Trochu tápu, jak přesně je ohodnotit. Ty přední disponují slušným bočním vedením, ovšem celkové pojetí, tedy tvarování a tvrdost, nepatří k etalonům třídy. Pokud bereme vozy MPV jako ty, které jsou určeny na rodinnou jízdu a to většinou na delší trasy, pak by si zasloužily sedačky jiné tvarování a i měkčí čalounění. Protože v případě jízdy ve standardních sedačkách dochází brzy k únavě a často i bolestem zad. Najít pak jakkoli přijatelnou polohu za volantem bývá velmi obtížné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sedačky v Matrixu nepatří k nejlepším.

K interiéru je třeba zmínit i použité materiály. Nevím, zda je to daň za skvělou cenu, ale použité materiály, které v Matrixu naleznete opět nepatří k chloubě vozu. Pokud si dal Pininfarina záležet na tom, aby pohled na vnějšek i vnitřek vždy jasně řekl, od koho že vůz pochází a design jako takový byl velmi elegantní, pak použité materiály tento dojem degradují. Většina dekoru je pouze z plastu, bez jakékoli snahy o takovou povrchovou úpravu, aby z ní nečišela strohost. Při pouhém pohledu je jasné, že se jedná o levné materiály. Klasický šedý plast je pak i na místech, kde byste jej opravdu nečekali. Představte si loketní opěrku v předních dveřích. Ta je většinou z měkčeného plastu, nebo je čalouněna látkou, pod kterou je měkká vrstva. V Matrixu je ale na loketní opěrce tvrdý plast. Právě použití materiálu téměř znemožní využívat tuto opěrku, pokud tedy nejste masochisti. Již po krátké době je loket zcela otlačený, a tak hledáte místo, kam s ní. Je mnoho vozů, které používají tvrdé plasty, ovšem pokud se již automobilka rozhodne pro ušetření pár peněž na tomto, měla by se alespoň snažit o to, aby takový materiál nevypadal stroze a chudě již na pohled. Dnešní technologie a barvení plastů dokáží udělat zázraky a jak jsem psal již výše, detaily rozhodují o zájmu zákazníka. A v tomto bodě má Matrix opravdu co dohánět.

Místa je dostatek

Přes poměrně malé vnější rozměry je Matrix docela prostorný. Nabídne dostatek místa i pro vyšší postavy a nedělá mu problém odvést pětici dospělých. Jak je vidět na fotografiích, není problém pro osobu s výškou 185 cm sednou si sám za sebe. Pro vyšší osoby by však mohl nastat problém, a to kvůli tvrdým stolečkům v opěradlech předních sedaček. Každopádně je Matrix další ukázkou toho, jak dostat z minima vnějších rozměrů maximum vnitřního prostoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Přes malé rozměry nabídne dostatek místa --- Řidič s výškou 185 cm nemá problém sednou si sám za sebe.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Hyundai i30 1.4
Rok výroby: 2008
Stav: 112 580 km
Cena: 120 000 Kč
Hyundai i30 1.6
Rok výroby: 2008
Stav: 180 236 km
Cena: 95 000 Kč
Hyundai Tucson 2
Rok výroby: 2006
Stav: 101 201 km
Cena: 124 999 Kč