Hyundai Elantra vs. Sonata: sestře po krku

(dvojtest ojetin) Motorista s vyššími nároky na prostor může za 200 000 Kč koupit zánovní Elantru i Sonatu. Jakou si vybere?
Seznam kapitol
  1. Velká auta za malé peníze, Jak šel čas, Zkoušené vozy
  2. Na první pohled, Interiér praktický
  3. Interiér luxusní, Za volanty
  4. Na silnici, A vystupujeme
  5. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Velká auta za malé peníze

Mohlo by se zdát, že srovnáváme nesrovnatelné. Ano, Elantru a Sonatu dělí rozdíl alespoň jedné třídy, nicméně oba modely se vyznačují kouzelnou vlastností: jejich korejský původ tlačí ceny na trhu s ojetinami velmi nízko, auta však nabízí objemný interiér a velmi slušnou výbavu. Dnes tu proto před námi stojí dva zánovní vozy s cenou okolo 200 000 Kč. Zkoušená Elantra je ve srovnání se Sonatou novější, ale Sonata má méně najeto. Oba vozy byly ve velmi dobrém stavu, vybaveny dobře vedenými servisními knížkami a jejich opotřebení odpovídalo údajům na tachometru. Pousíme se zjistit přednosti a nedostatky každého z vozů, jež mohou posloužit jako vodítko pro kupce, který o některém z těchto modelů uvažuje. A nebo uvažovat začne...?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Jak šel čas

Model Elantra, původně značený Lantra, se do výroby dostal v roce 1990. Nové generace pak následovaly v pětiletých intervalech. Třetí generace se představila v Paříži na sklonku roku 2000 již pod názvem Elantra pro všechny trhy a pro modelový rok 2004 prošla faceliftem. V té době již překročil celkový počet vyrobených Lanter a Elanter tři miliony a stal se nejúspěšnějším modlem značky. A právě z této generace pochází jeden z vozů, které jsme pro vás vyzkoušeli. Kromě verze 1,6i GL se u nás prodávaly i provedení s motory 2,0i a 1,9D, stupněm výbavy GLS a s karosériemi hatchback, sedan a kombi.

Sedan střední třídy s názvem Sonata vstoupil do výroby koncem roku 1988 a na exportních trzích od té doby plnil funkci vlajkové lodi. Změny probíhaly postupně, výrazná modernizace se představila v roce 1996 a čtvrtá, zásadně vylepšená generace přišla o dva roky později. Tři roky nato proběhl rozsáhlý facelift, v rámci kterého se pod kapotou objevil i šestiválec zvětšený z 2,5 na 2,7 litru. Příď i záď vozu se dočkala zdařilých úprav. Víko zavazadlového prostoru se zvýšilo, jednoduché a do prostoru zasahující závěsy byly nahrazeny vzpěrami a objem kufru narostl o 34 litrů. K této generaci náleží i „naše“ Sonata.

Zkoušené vozy

Elantra byla ve velmi dobrém technickém stavu, ale o různé šrámy na karosérii zde nebyla nouze. Také interiér byl zachovalý, překvapil pouze rozpraskaný plast na věnci volantu. Výsuvná anténa v pravém zadním blatníku byla zničená, možná předchozí majitel poslouchal rádio v myčce. Brzdy i výfuk byly bez problémů, pouze destičky vzadu volaly po výměně. Nezaznamenali jsme sebemenší náznaky koroze. Zkoušený vůz měl na slušivých litých kolech zimní pneumatiky, což jej poněkud hendikepovalo v hodnocení jízdních vlastností a při dynamických měřeních. Ovladače, podobně jako čalounění, nejevily známky opotřebení. Podobné to bylo s řízením a závěsy kol, pouze ložiska v zadních kolech byla již dosti hlučná. Elantra prošla poslední servisní prohlídkou letos v březnu při stavu tachometru 74 612 km a další by měla podstoupit za 3 000 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Testovaná Sonata působila dojmem skutečně nového auta. Škrábanec byste na karosérii našli ztěží a kožený věnec volantu jevil jen nepatrné známky toho, že jej již v rukou někdo měl. Podvozek byl velmi tichý. Zkoušené auto bylo opatřeno nesnímatelným tažným zařízením, na které je třeba dávat si pozor. Dlouhý zadní převis v kombinaci s měkkým pérováním totiž hrozí při přejezdu hlubších nerovností tím, že tažným zařízením „zaberete“. Sonata podstoupila poslední servisní prohlídku vloni v listopadu, kdy na tachometru zářila hodnota 45 081 km, další by měla následovat za 8 000 km. Ani jeden z vozů nejevil náznaky kolize a lakování. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vůz:
Hyundai Elantra 1,6i GL
Hyundai Sonata 2,0i GLS
Cena:
189 000 Kč
219 000 Kč
Rok výroby:
2005
2003
Stav tachometru:
87 000 km
52 000 km
Další záznamy:
Nové v ČR, 1. Majitel
Nové v ČR, 1. Majitel
Servisní knížka:
Ano
Ano
Kompletní sada klíčů a kódů
Ano
Ano
 
 
 
Výbava
 
 
 
 
 
Posilovač řízení:
Ano
Ano
Airbagy:
4x
4x
El. řízení podvozku:
ABS
ABS, TCS
Centrální zamykání:
Ano, na dálkové ovládání (neorig.)
Ano, na dálkové ovládání
El. ovládání oken:
Ano, 4x
Ano, 4x
El. ovládání zrcátek:
Ano, včetně el. vyhřívání
Ano, včetně el. vyhřívání a přiklápění
Výškově stavitelné sedadlo řidiče:
Ano, man.
Ano, man.
Stavitelný volant:
Ano, výškově
Ano, výškově
Zadní opěradla
Dělená, sklopná
Dělená, sklopná
Tempomat:
Ne
Ne
Klimatizace:
Ano, man.
Ano, digitální
Autorádio:
Ano, na CD a MP3
Ano, na CD a MP3
Přední mlhová světla:
Ne
Ano
Nárazníky v barvě vozu:
Ano
Ano
Litá kola:
Ano, orig.
Ano, orig.
Palubní počítač:
Ano
Ano
Další výbava:
Zamykání zpátečky
Zamykání zpátečky

Následující kapitola
Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2003
Stav: 129 960 km
Cena: 30 000 Kč
Hyundai i20 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 22 968 km
Cena: 159 000 Kč
Hyundai ix20 1.591
Rok výroby: 2015
Stav: 8 964 km
Cena: 285 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků