Kapitoly článku:
Naklání se
Kvůli měkčímu odpružení a vyšší stavbě karoserie se auto v zatáčkách dost naklání, jízdní vlastnosti proto nepatří mezi nejjistější. Třináctipalcová kola zkrátka dělají svoje, prudké vyhýbací manévry jsou trochu problém; auto reaguje s mírným zpožděním a je na limitu nedotáčivé. Na sportovní jízdu Atos není, běžné jízdě ale podvozek bez problému vyhoví, zvládá dokonce projet zatáčku rychleji, než byste čekali; musíte si ale zvyknout na zmíněný výraznější náklon. Brzdy jsou vzadu sice bubnové, jako celek je ale musím hodnotit kladně, lehký, sotva tunový vůz ubrzdí bez větších problémů. ABS je ale za příplatek i ve vyšší, testované verzi.
Ačkoliv má Atos vzadu víceprvkové zavěšení kol s torzní tyčí, jízdní vlastnosti jsou kvůli malým kolům a měkkému odpružení horší
Pouze jedenáctistovka
O pohon Atosu se stará pouze jediný motor, zážehová jedenáctistovka s výkonem 43 kW a točivým momentem 89 Nm. Podle výrobce poskytuje vozu docela slušnou dynamiku, stovku má Atos za 15,8 s (s automatem 20,7 s), spotřeba by měla být 7,4 l ve městě, pět litrů mimo město a 5,9 l kombinovaně. V praxi se ale Atos ukázal o něco žíznivější, spořádal 7,3 l v kombinovaném provozu – 200 km na dálnici v rychlostech 120-130 km/h, cca 100 km ve městě a zbytek mimo město; celkem jsem na jednu nádrž ujel téměř 480 km. Pravda však je, že jsem auto nijak nešetřil, slabší dynamika nutila mou nohu více šlapat na plyn.
O pohon se stará zážehová jedenáctistovka
Pokud jezdíte po městě sami, síla motoru vás nijak nezklame, pro běžnou jízdu bohatě postačuje. Mimo město jede vůz dobře do cca 80-90 km/h, dále už to jde hůře. Motor je vhodné více vytáčet, příliš brzké odřazování se projevuje letargií. Zvuk motoru nepatří k nejkultivovanějším, ve vyšších otáčkách překvapí vyšší hladina hluku doprovázená slyšitelným duněním. Při zařazené pětce jde o rychlost okolo stovky, odhaduji tedy nějakých tři až tři a půl tisíce otáček (Atos nemá otáčkoměr). Navíc se v těchto rychlostech projevuje docela výrazný aerodynamický hluk; z těchto důvodů se Atos příliš nehodí na dálniční cestování, to je ale myslím každému jasné; tato kategorie vozu patří spíše do města a na běžné okresky.
Docela jede
Přesto ale na dálnici dokáže vůz překvapit, v dlouhých stoupáních svou rychlost neztrácel nijak razantně, ale pozvolna; maximálka je dle výrobce 146 km/h, na tachometru se ručička dostala nejdále na 155 km/h a to ještě z mírného kopce. Zkrátka pokud jedete sami, je dynamika Atosu docela překvapující. Horší to ale je, když jedete ve čtyřech, to už je dýchavičnost vozu hodně znát. Celkově vzato není motor špatný do města a mimo něj, nehodí se příliš na dálnici kvůli vyšší spotřebě a hlučnosti, a dokáže bez problému a s dobrou dynamikou svést i dva cestující. Pokud ale vybíráte auto na dovolenou, raději se ohlédněte po něčem větším a výkonnějším. Řazení neklade odpor, je pouze trochu tužší a trochu nepřesné; jako gumové bych ho ale rozhodně neoznačil. Trochu mne překvapila spojka, která zabírá jen v úzkém spektru, naštěstí to nemá na nic vliv a rozhodně se mi nestávalo, že by motor při rozjezdech zhasínal.
Pružnost:
- 60-100 km/h: 3 st. 8,9 s; 4 st. 13 s
- 80-120 km/h: 4 st. 15,2 s; 5 st. 19,6 s
A to je konec, přátelé
Ačkoliv není malý Atos zcela bez chyby, jízda s ním je veskrze příjemná, zejména po městě, tam vás vůz rozhodně nezklame. Navíc při pohledu na cenovku ustupuje mnohá kritika do pozadí. Za základní provedení Active totiž zaplatíte jen necelých 210 tisíc korun, v základu najdete centrální zamykání a airbag řidiče. Dražší výbava Dynamic stojí o necelých dvacet tisíc více, už ale dostanete posilovač řízení, přední okna v elektrice a airbag spolujezdce. Dálkové ovládání s alarmem, CD přehrávač, metalíza a litá kola byla u testovaného provedení za příplatek. Připlatit byste si měli i za ABS, které stojí téměř 20 tisíc, pohodlí v létě zvýší klimatizace za třicet. K motoru lze přikoupit i čtyřstupnový automat; v plné výbavě se dostanete za hranici 300 tisíc korun, což není málo. Na druhou stranu konkurence – Kia Picanto či Fiat Panda stojí v nejvyšších výbavách právě tolik.
Plusy:
- nízká cena
- ideální do města
Minusy:
- horší základní výbava
- vratší jízdní vlastnosti
- úzký interiér
Parametry
- Hyundai Atos Prime 1.1
- Rozměry: 3 565 x 1 525 x 1 570 mm
- Rozvor: 2 380 mm
- Hmotnost: 959-1 007 kg
- Zavazadlový prostor: 220/889 l
- Motor: 1.1 l, 1 086 ccm, 43 kW/5 450 ot., 89 Nm/2 850 ot.
- Převodovka: manuální, pětistupňová
- Zrychlení na 100 km/h: 15,8 s
- Maximální rychlost: 146 km/h
- Spotřeba: 7,4/5/5,9 l/100 km
- Cena: 209 900 Kč (Active), 224 900 Kč (Dynamic)