Hyundai 2,4 GDI: poprvé s přímým vstřikováním

Hyundai dokončil vývoj svého prvního zážehového motoru s přímým vstřikováním. Jeho parametry jsou rozhodně zajímavé.

Jako první v novodobé historii přišel s přímým vstřikováním benzínu do válců koncern Mitsubishi ve svém modelu Carisma GDI, později na něj navázal Volkswagen se svým FSI, Ford s SCi a další výrobci s obdobnými, byť jinak pojmenovanými technologiemi.

Nyní se k nim přidává Hyundai, který svou první pohonnou jednotku využívající přímého vstřiku do válce označuje 2,4 Theta II GDI a slibuje zvýšení výkonu a snížení spotřeby paliva v porovnání se stávajícími motory využívajícími vícebodového, ale nepřímého vstřiku. Ve specifikaci pro domácí, jihokorejský trh má tato jednotka dosahovat při atmosférickém plnění obdivuhodného výkonu 201 koní (147 kW) již při 6 300 ot./min., točivý moment bude vrcholit při 4 250 ot./min. Vývojové náklady nakonec vyšplhaly na 170 miliard wonů, tedy zhruba 170,5 milionu dolarů, a konstrukční práce včetně zkoušek trvaly 46 měsíců. Oproti stávajícím motorům srovnatelného objemu má Theta II GDI dosahovat o 7 % většího točivého momentu v nízkých otáčkách a o 12 % více v otáčkách vysokých. Důležitější ale je, že podle tvrzení Hyundai má až o 10 % klesnout spotřeba benzínu oproti srovnatelným motorům s nepřímým vstřikováním.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Poprvé se jednotka 2,4 Theta II GDI představí v první půli příštího roku pod kapotou zcela nového sedanu Sonata. Do něj Hyundai vkládá velké naděje a slibuje použití nejmodernějších technologií a špičkovou míru luxusu. Podrobněji jsme se této připravované novince věnovali na tomto místě. Připomeňme jen, že všechny Sonaty mají být standardně vybaveny stabilizací Vehicle Dynamic Control kombinovanou s asistentem pro rozjezdy do kopce a BASem. Mezi další specifické prvky budou patřit třídílná panoramatická střecha a nový parkovací asistent PGS, jenž má řidiči usnadnit orientaci během zajíždění mezi auta. Hyundai začal šestou generaci Sonaty vyvíjet již v roce 2005 pod kódovým označením YF a celý vývoj jej prý přišel na 372 milionů dolarů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  

Kromě Sonaty se z nového motoru budou moci záhy těšit i další modely značek Hyundai a Kia. Podle vyjádření představitelů značky se však přímý vstřik GDI má rozšířit i na další kubatury a postupně z nabídky značek Hyundai a Kia vytlačit vstřikování nepřímé.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hyundai Sonata 2011
Hyundai H 1 2.497
Rok výroby: 2008
Stav: 200 909 km
Cena: 135 000 Kč
Hyundai i20 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 112 767 km
Cena: 110 000 Kč
Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2003
Stav: 129 960 km
Cena: 17 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků