Hyundai 2,4 GDI: poprvé s přímým vstřikováním

Hyundai dokončil vývoj svého prvního zážehového motoru s přímým vstřikováním. Jeho parametry jsou rozhodně zajímavé.

Jako první v novodobé historii přišel s přímým vstřikováním benzínu do válců koncern Mitsubishi ve svém modelu Carisma GDI, později na něj navázal Volkswagen se svým FSI, Ford s SCi a další výrobci s obdobnými, byť jinak pojmenovanými technologiemi.

Nyní se k nim přidává Hyundai, který svou první pohonnou jednotku využívající přímého vstřiku do válce označuje 2,4 Theta II GDI a slibuje zvýšení výkonu a snížení spotřeby paliva v porovnání se stávajícími motory využívajícími vícebodového, ale nepřímého vstřiku. Ve specifikaci pro domácí, jihokorejský trh má tato jednotka dosahovat při atmosférickém plnění obdivuhodného výkonu 201 koní (147 kW) již při 6 300 ot./min., točivý moment bude vrcholit při 4 250 ot./min. Vývojové náklady nakonec vyšplhaly na 170 miliard wonů, tedy zhruba 170,5 milionu dolarů, a konstrukční práce včetně zkoušek trvaly 46 měsíců. Oproti stávajícím motorům srovnatelného objemu má Theta II GDI dosahovat o 7 % většího točivého momentu v nízkých otáčkách a o 12 % více v otáčkách vysokých. Důležitější ale je, že podle tvrzení Hyundai má až o 10 % klesnout spotřeba benzínu oproti srovnatelným motorům s nepřímým vstřikováním.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Poprvé se jednotka 2,4 Theta II GDI představí v první půli příštího roku pod kapotou zcela nového sedanu Sonata. Do něj Hyundai vkládá velké naděje a slibuje použití nejmodernějších technologií a špičkovou míru luxusu. Podrobněji jsme se této připravované novince věnovali na tomto místě. Připomeňme jen, že všechny Sonaty mají být standardně vybaveny stabilizací Vehicle Dynamic Control kombinovanou s asistentem pro rozjezdy do kopce a BASem. Mezi další specifické prvky budou patřit třídílná panoramatická střecha a nový parkovací asistent PGS, jenž má řidiči usnadnit orientaci během zajíždění mezi auta. Hyundai začal šestou generaci Sonaty vyvíjet již v roce 2005 pod kódovým označením YF a celý vývoj jej prý přišel na 372 milionů dolarů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  

Kromě Sonaty se z nového motoru budou moci záhy těšit i další modely značek Hyundai a Kia. Podle vyjádření představitelů značky se však přímý vstřik GDI má rozšířit i na další kubatury a postupně z nabídky značek Hyundai a Kia vytlačit vstřikování nepřímé.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hyundai Sonata 2011
Hyundai H 1 2.497
Rok výroby: 2008
Stav: 200 909 km
Cena: 135 000 Kč
Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2008
Stav: 73 355 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai i20 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 112 767 km
Cena: 130 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků