Hudba v autě? Zaznívají silné argumenty pro i proti

Zajímavou anketu uspořádala DIRECT Pojišťovna - zkoumala, jak hudba působí na řidiče. Potvrdila, že mnozí řidiči podléhají rytmu zrovna přehrávané skladby…

Častým argumentem proti poslechu hudby v autě bývá podle závěrů vyvozených z ankety fakt, že řidič při poslechu především příliš hlasité dynamické hudby má tendenci jezdit v jejím rytmu – tedy rychleji, a to často aniž by si to uvědomoval. To v anketě potvrdilo i 31 % řidičů, kteří přiznali, že poslech hudby v autě výrazně ovlivňuje jejich styl jízdy.

Dalších 19 % řidičů zase uvedlo, že hudba v autě snižuje jejich pozornost. Přesto ji však poslouchají.

Hodně nebezpečná může být i příliš hlasitá hudba, která řidiči znemožňuje vnímat okolí. V některých situacích však může být naopak prospěšná: pro 44 % dotázaných je hudba tím, co jim pomáhá zůstat vzhůru a soustředit se při jízdě na dlouhé vzdálenosti.

46 % z těch, kteří v autě hudbu neposlouchají, zase jako nejčastější důvod uvedlo to, že je při jízdě ruší.

Dalších 17 % zmínilo, že jim hudba brání dobře vnímat zvuk motoru a ostatní zvuky. Hlasitá hudba překrývající všechny ostatní zvuky může být skutečně nebezpečná. Především v hustém městském provozu potřebuje řidič sledovat všechny podněty, aby mohl co nejrychleji reagovat. S hlasitě puštěnou oblíbenou písní pak může snadno přeslechnout zvuk výstražné sirény nebo troubení ostatních řidičů.

Na druhé straně není málo těch, kterým hudba v autě pomáhá. 44 % dotázaných, kteří hudbu v autě poslouchají, uvedlo, že jim pomáhá zůstat vzhůru a soustředit se při dlouhých cestách. Dalších 6 % řidičů pak považuje hudbu za dobrý způsob, jak zabavit děti v autě.  

Výsledky ankety DIRECT Pojišťovny

Poslech: ve voze si řidiči většinou pouštějí rádio: 44 % výhradně a 49 % v kombinaci s CD či jiným přehrávačem. Jen 7 % respondentů při jízdě poslouchá pouze CD nebo jiné nosiče.
Hlasitost: 46 % řidičů připouští, že si své oblíbené písničky při jízdě pouští hlasitěji. Dalších 26 % řidičů si dokonce všechnu hudbu pouští velmi hlasitě, aby si ji mohli náležitě vychutnat.
Žánr: řidiči v anketě nejčastěji uváděli pop (29 %), rock (26 %) a hip-hop (15%).
Vlastní zpěv: se svými oblíbenými interprety si také mnozí rádi zazpívají: 7 % téměř vždy, 58 % alespoň občas.
 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 53 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků