Seat Leon Cupra je možné i nadále kupovat ve třech karosářských provedeních. Navíc lze teď kombík vybavit také pohonem všech kol.
Na zádi nových provedení vozů Seat Leon Cupra se teď skví odznáček s číslem 300.
Dříve na stejném místě bývaly cifry 280, později 290. Zasvěcení zřejmě tuší, že se nejedná o údaj vyjadřující maximální rychlost - tolik přece jen ještě nejrychlejší vůz značky Seat v její historii ještě nejede. Vůz tak dává světu na odiv, kolik koňských sil se ukrývá pod jeho kapotou. To, zda je to opravdu rozdíl, jsme měli možnost zkoumat při mezinárodní novinářské prezentaci, která se odehrávala na silnicích v okolí Barcelony, a rovněž v areálu závodního okruhu Castellolí.
Když už je řeč o té maximální rychlosti, tak ta je omezena na 250 kilometrů v hodině, za zaznamenání ale určitě stojí údaj o hodnotě zrychlení z klidu na stokilometrovou rychlost. Ta se teď dostala o jednu desetinku dokonce pod hranici pěti sekund. U "předokolek" se tato hodnota (v závislosti na tvaru karosérie a zvolené převodovce) pohybuje v rozmezí od 5,6 do 5,8 sekund.
To ovšem pouze v případě, že zvolíte verzi kombi a připlatíte si za pohon všech kol. Tato varianta je v nabídce u současné generace leonu cupra novinkou, i když již v roce 2000 měla první generace cupry rovněž poháněná všechna čtyři kola.
Novinkou je 4x4
Tuto verzi jsme otestovali jednak na slalomové dráze rozestavěné na vyleštěném betonovém povrchu zkušebního polygonu a rovněž na cestě z okruhu zpět do Barcelony. Jenže bylo sucho a poměrně velký provoz, proto jsme schopnosti "čtyřkolky" mohli využít vlastně jen při několika výjezdech z utažených zatáček, a rovněž při akceleraci během několika předjížděcích manévrech. Jinak tomu ale bylo během zmíněného slalomu. Zatímco s předokolkou bychom se v utažených brankách museli doslova ploužit, verze 4x4 umožňovala slušnou porci řidičské zábavy. Právě tam bylo možné nejvíce pocítit další změnu, které motoráři Seatu docílili. Maximální točivý moment se totiž zvýšil z dosavadních 350 na 380 Nm a dostupný je v rozmezí od 1800 do 5500 otáček.
Po většinu času jsme ale během prezentaci seděli za volantem, případně na místě spolujezdce v pětidveřovém hatchbacku a s manuální šestistupňovou. Ten má samozřejmě pohon pouze předních kol, nicméně samosvorný diferenciál Haldex VAQ s elektronickým řízením a hydraulickým ovládáním dokáže přenášet až sto procent točivého momentu na jedno z kol.
Seat nám sice umožnil svezení na čtyřkilometrové závodní trati, ale šlo jen o tři kola, přičemž vždy se jezdilo za zaváděcím vozem a navíc první kolo bylo pouze seznamovací a poslední zase "chladící". Proto jsme se potenciál novinky snažili využít spíše na zajímavých silnicích v okolí tohoto areálu. Teploty těsně pod hranicí dvacet stupňů Celsia, nasazené letní pneumatiky a slabý provoz tomu nahrávaly.
Tři stovky koní v motoru se rozhodně hodí, pokud zrychlujete z "utažených" zatáček, navíc do poměrně prudkého kopce, nicméně bez měřících přístrojů nejsme schopni posoudit, zda je teď nová verze v tomto parametru nějak citelně lepší než předcházející, které měly oficiálně o dvacet či deset koní méně.
Parkovací brzda je teď elektrická
Daleko citelněji jsme na stejných místech zaznamenali jinou změnu: Při faceliftu totiž ze středového tunelu zmizela klasická páka "ručky" a nahradilo ji tlačítko elektrické brzdy. V těchto situacích jsme samozřejmě jezdili v režimu Cupra, který z hlediska řidičských zážitků stojí výše než ostatní (comfort, eco, sport). Při něm proudí do kabiny zesílený zvuk motoru a z výfuků se při podřazování ozývá "střelba" při podřazování. Samozřejmostí je také "nejtvrdší" nastavení adaptivních tlumičů znamenající jen minimální náklony v zatáčkách, přiostřené řízení a brysknější reakce motoru na stlačení plynového pedálu.
Takováto jízda se samozřejmě projevila na ukazateli spotřeby na palubním počítači vozu. Vystoupala až na 16,6 litru, což ale není zase až tak znepokojující údaj. Na dálnici jsme pak zaznamenali 8,5 litru, při velmi poklidném vyjížďkovém tempu na okreskách se lze dostat ještě o litr níže.
Facelift samozřejmě přinesl tak designové změny. Ve spodní části přepracovaného nárazníku jsou teď opět mlhová světla a směrovky jsou integrovány do denních světel v LED předních světlometech.
V interiéru jsme kvitovali odstranění bílých pásů lemujících dříve sedáky i opěradla. Působilo to poněkud "pouťově". Nyní jsou tam pouze bílé švy, což je elegantnější řešení. Kdo si ale chce interiér nějak ozvláštnit má k dispozici osm různých barev pro ambientní osvětlení.
I nadále zůstává v nabídce paket Performance, v jehož rámci zákazník získá černá kola obsahující uvnitř brzdové třmeny Brembo a vnější aerodynamické prahové lišty. Připlatit si lze třeba za sportovnější anatomické sedačky, navigaci, bezklíčkový přístup do vozu a startování či Seat Sound Systém.
Nejlevnějším provedením je v současnosti třídveřová Cupra SC. S manuální převodovkou je k mání již za 757 900 Kč. Za pětidveřovou karosérii se připlácí jen pět tisíc korun, u kombi verze ST začínají ceny o dalších třicet tisíc korun výše. Nejdražší varianta 2,0 TSI
V základní výbavě jsou obsažena devatenáctipalcová kola z lehkých slitin, LED přední mlhovky. LED přední světlomety, dojezdové rezervní kolo, automatickou dvouzónovou klimatizaci, multimediální systém s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, ambientní osvětlení interiéru, sedačky čalouněné alcantarou, sportovní kožený volant, regulaci podvozku DCC a samosvorný diferenciál přední nápravy VAQ (kromě verze 4Drive, která má elektronickou uzávěrku XDS).
Na galerii z testování, kde pod fotografiemi naleznete i další poznatky o voze, se můžete podívat zde: