Honička č. 6: Gone in Sixty Seconds (1974)

Gone in Sixty Seconds z roku 1974 je jeden velký sled automobilových karambolů. Film trvá 97 minut a honička sama 40 minut.

Minulý týden jsme vám představili honičku z filmu 60 sekund, který byl natočený v roce 2000 s Nicolase Cagem v hlavní roli. Byl to remake filmu Gone in Sixty Seconds z roku 1974, který měl podobný děj. V internetových diskuzích na něj však na rozdíl od novějšího filmu 60 sekund nedá většina motoristických fanoušků dopustit. Říkají, že v Gone in Sixty Seconds je nejlepší automobilová honička všech dob. A pro svá tvrzení mají opravdu silné argumenty.

Ďábelská jízda v tomto filmu jen těžko hledá srovnání. Honička trvá čtyřicet dlouhatánských minut a celý 97 minut dlouhý film vyvolává dojem, že byl natočený jen kvůli ní. Na plátně je zničeno 93 aut. 

Film natočil kaskadér H. B. Halicki. Ve filmu, který produkoval a režíroval, si zahrál i hlavní roli. Natáčení provázela série neuvěřitelných příhod. Všechno bylo na živo, žádné triky. Například skutečná havárka na dálnici. Vůz hlavního hrdiny Ford Mustang Mach I z roku 1973, kterému se ve filmu láskyplně přezdívá Eleanor, se roztočil a vrazil ve stočtyřicetikilometrové rychlosti do telefonního sloupu. Halicki se vážně zranil a filmování muselo být zastaveno až do doby, než se uzdravil. Příznačné bylo, že ve chvíli, kdy se probral z bezvědomí, jeho první otázka zněla: „Máte to? Natočili jste to?“ Scéna se samozřejmě ve filmu objevila.

Jedno z největších automobilových pošťuchování zažil most Gerald Desmond. Během natáčení hromadné havárie Halicki sám řídil postupně několik vozů, které zde byly zdemolovány. Při natáčení hromadné bouračky na mostě se sem připletl i požární vůz jednotky z Long Beach. Ten byl reálný a spěchal k požáru. Jenže nemohl kupředu, vraky zatarasily všechny pruhy. Projel, až když byly trosky urychleně odklizeny. Halicki samozřejmě přikázal kameramanovi, aby to natočil.

Režisér, kameraman a všichni herci podobně experimentovali od prvního záběru. Neexistoval totiž pevný scénář, vše se vymýšlelo za pochodu. Existovalo jen několik stran námětu, kde byly načrtnuty hlavní dialogy. Zoufalý z toho byl ve střižně střihač Warner E. Leighton, když celý film skládal dohromady.

Podobně štáb experimentoval i při natáčení v ulicích Long Beach. Lidé kolem byli vesměs reální, žádný kompars. Šli si za svým a najednou se kolem nich rozjela jedna z nejšílenějších automobilových honiček. V záběrech je vidět, jak někteří pokřikují na projíždějící policejní vozy. Dokonce mnozí v první chvíli vykročili pomáhat „zraněným“.

Ve filmu bylo zničeno 93 vozů. Všechny zakoupil pro film Halicki. Policejní vozy třeba na jedné městské aukci, kus za 200 dolarů, stejnou sumu zaplatil i za odpadkový vůz. Lze říci, že všechny vozy, které jsou k vidění ve čtyřicetiminutové filmové honičce v ulicích Long Beach, vlastnil.

Vrcholnou scénou filmu pak byl „velký skok“. Halicki ujížděl před policisty a dostal se k překážce na silnici, kterou neváhal se svým Mustangem přeskočit. Vůz dopadl na asfalt  z výšky více než tří metrů po letu dlouhém 39 metrů. Halicki si při tvrdém dopadu zhmoždil páteř, deset obratlů. Vše později zlehčoval, říkal, že jeho zranění nebylo nijak vážné, ale podle kameramana Jacka Vaceka už nikdy nechodil jako dříve.

Závěrečná scéna ale podobně strhla i ostatní kaskadéry. Původně při ní měl být rozbitý jen jeden policejní vůz. Ale když účinkující viděli, co se dělo „na place“, neváhali a rozmlátili i ostatní. For the Helll of It!

Seznam vozů ukradených ve filmu včetně jejich kódových označení

1. 1973 Stutz Blackhawk - Donna
2. 1973 Stutz Blackhawk - Karen
3. 1970 De Tomaso Mangusta - Marilyn
4. 1962 Ferrari 340 America - Judy
5. 1970 Rolls Royce Silver Shadow I - Kathy
6. 1971 Cadillac El Dorado - Nancy
7. 1971 Rolls Royce Silver Shadow I - Terry
8. 1972 Cadillac Fleetwood 75 Limousine - Dianne
9. 1971 Chevrolet Vega - Christy
10. 1971 Citroen SM - Patti
11. 1974 Cadillac Fleetwood Brougham Limousine - Marion
12. 1971 Ford "Big Oly" Bronco - Janet
13. 1969 Manta Mirage - Annie
14. 1969 De Tomaso Pantera - Maxine
15. 1970 Jaguar XK1500 - Claudia
16. 1972 Cadillac Fleetwood Station Wagon - Leona
17. 1974 Lincoln Continental Mark IV - Ruth
18. 1972 Maserati Ghibli Coupe - Sandy
19. 1973 Cadillac El Dorado - Laurie
20. 1974 Cadillac Coupe DeVille - Patricia
21. 1967 Lamborghini Miura -  Tracie
22. 1971 Rolls Royce Silver Shadow I - Kelly
23. 1959 Rolls Royce Phantom V - Rosie
24. 1957 Mercedes Benz 300SL - Dorothy
25. 1973 Ford Mustang Mach I - Eleanor
26. 1972 Cadillac Fleetwood 75 Limousine - Martha
27. 1930 Hudson Great Eight - Beverly 
28. 1971 Chevrolet Corvette C3 - Jean
29. 1973 Jensen Interceptor - Betty
30. 1972 Mercedes Benz 200SE - Joanne
31. 1966 Rolls Royce Silver Cloud II - Carey
32. 1973 Cadillac Coupe Seville - Mary
33. 1974 Cadillac Fleetwood 75 Limousine - Dorie 
34. 1971 White Freightliner -  Frances
35. 1970 Rolls Royce Silver Shadow I - Maria 
36. 1972 Ferrari 365 GTB - Sharon
37. 1972 Cadillac Fleetwood 75 Limousine - Ruby 
38. 1969 Chevrolet Corvette Stingray - Michelle
39. 1972 Plymouth Barracuda - Susan
40. 1953 Chrysler Coupe Elegance - Alice
41. 1949 Ferrari V12 - Paula
42. 1973 Lincoln Continental Mark IV Limousine - Julie
43. 1966 Lotus Europa S1 - Renee
44. 1966 Rolls Royce Silver Cloud III - Jackie 
45. 1924 Rolls Royce Silver Ghost - Eileen
46. 1927 Citroen B14 Conduite - Elizabeth
47. 1968 Intermeccanica Italia GFX - Lorna
48. 1972 Cadillac Fleetwood 75 Limousine – Nicole

(Zdroj: IMDb)
 

 

 

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 169 501 km
Cena: 130 000 Kč
Ford S-MAX 2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 042 km
Cena: 205 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků