Honička č. 10: The Italian Job (1969)

Film s Michaelem Cainem dnes působí zastarale. To ale rozhodně neplatí pro honičku, v níž dominovaly tři vozy Mini.

Závěrečná honička 95 minut dlouhého britského filmu, kterou vám představujeme, je upravená. Je zkrácená, sestříhaná a podbarvená skvělou hudbou Quincy Jonese. Ve filmu režiséra Petera Collinsona se ve skutečnosti odehrává povětšinou bez hudby a je delší.

Honička se odehrává v Turíně. Zachycuje okamžik, kdy gang vedený charismatickým Michaelem Cainem (pro něho to byla první role, v které se proslavil, od tohoto filmu se z něj stala hvězda) ukořistil zlato v hodnotě 4 milionů liber. Ujíždí s ním ve třech vozech Austin Mini Cooper S před policií, která ho pronásleduje ve fiatech a alfách.

Celá akce má švih, je nápaditá, plná překvapivých momentů. Gangsteři prchají před policií hodně netradiční trasou: projíždějí splaškovými tunely, podloubími obchodních domů na Via Rome, sjíždějí po schodech před kostelem Gran Madre di Dio, vyjíždějí na střechu haly Palazzo a Vela.

Vrcholným číslem týmu kaskadérů vedených Rémy Juliennem pak byl skok aut přes střechy areálu Fiatu. Před natáčením této scény několik členů štábu odešlo, nezvládli to nervově. V šoku byli i přihlížející dělníci z továrny Lingotto…

I když The Italian Job získal cenu Golden Globe, tak se v USA vůbec neprosadil. Caine z neúspěchu vinil reklamní agenturu, která zajišťovala propagační kampaň. Podle něj filmu, který je možné zařadit hned do tří žánrových kategorií – akční, komedie, krimi - uškodila. Mnohem lepší přijetí pak získal snímek v Evropě.

Vstřícný Fiat, macešská BMC

Překvapivé také bylo, že automobilka, která Mini vyráběla, nedala filmařům nic zadarmo. Prodala jim jen několik vozů za velkoobchodní ceny, zbytek si museli filmaři normálně koupit.

To Fiat, jehož vozy se ve filmu také hojně vyskytují, byl mnohem vstřícnější. Šéf automobilky Agnelli filmařům řekl, že pokud budou v hlavní roli Fiaty, dostanou jich tolik, kolik budou chtít. Dále by pak zajistil několik sporťáků pro členy mafie plus 50 000 dolarů. Jenže neuspěl. Produkce trvala na tom, aby v hlavní roli vystupovaly právě vozy Mini a tak za ně neváhala zaplatit.

Hned po uvedení filmu prodej vozů Mini raketově stoupl.

Ve filmu bylo poškozeno nesčíslně aut. Ale ne všechny byly nové a zachovalé a ne všechny byly zničeny zcela. Začalo to hned úvodní scénou, kdy buldozerista shodil ze skály vůz Lamborghini Miura. Tento sporťák byl ale již poničený před touto akcí. Patřil totiž původně jednomu arabskému princi, který s ním měl vážnou nehodu, při níž se zabil. V jiné scéně byl před kamerami zničený Aston Martin DB4. Přitom to prý ale byla ve skutečnosti upravená Lancia Flaminia. Dva vozy Jaguar E-Type, jimž poškodil střechy buldozer, byly později opraveny a prodány. Toto už ale neplatilo o mnoha dalších vozech zdemolovaných hlavně při natáčení závěrečné honičky. 

V roce 2003 byl natočený remake, jmenoval se Loupež po italsku a režíroval ho Gary Gray.  V hlavních rolích se objevili Mark Wahlberg, Donald Sutherland, Charlize Theronová a samozřejmě… tři nové vozy Mini Cooper.
 

Už vyšlo: Bullittův případ, Francouzská spojka, Ronin, Duel, 60 sekund, Gone in Sixty Seconds, Death Proof, Řidič, Bourneův mýtus.

Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 280 000 Kč
Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 205 530 km
Cena: 37 000 Kč
Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2010
Stav: 108 595 km
Cena: 163 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 20 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků